دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران، با اشاره به این كه اشعه درمانی باعث از بین رفتن سلول‌های نطفه ساز در مردان می‌شود، گفت: اگر شیمی درمانی پس از دوران بلوغ اتفاق بیفتد امكان ذخیره سازی نطفه وجود دارد در غیر این صورت و در صورت بروز این مسئله در دوران كودكی باید راه‌های جدیدی را جست.

سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران، با اشاره به این كه اشعه درمانی باعث از بین رفتن سلول‌های نطفه ساز در مردان می‌شود، گفت: اگر شیمی درمانی پس از دوران بلوغ اتفاق بیفتد امكان ذخیره سازی نطفه وجود دارد در غیر این صورت و در صورت بروز این مسئله در دوران كودكی باید راه‌های جدیدی را جست.

دكتر محمدرضا نوروزی در گفت وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه ابتلا به سرطان‌ها می‌تواند به طور مستقیم و یا غیرمستقیم بر روی ناباروری مردان اثر بگذارد، گفت: سلولهای نطفه ساز در مردان حساس هستند و با كوچكترین تغییر شرایط دچار آسیب می‌شوند.

وی ادامه داد: در اكثر موارد، شیمی درمانی و اشعه درمانی پس از ابتلا به سرطان، فرد را نابارور می‌كند. مواد شیمی درمانی به بیضه‌ها آسیب وارد و سلول‌های نطفه ساز را از بین می‌برند.این فوق تخصص اورولوژی با اشاره به این كه بسیاری از كودكان كه در حین رشد به بیماری‌های خونی دچار می‌شوند و نیاز به شیمی درمانی پیدا می‌كنند و یا پس از بلوغ به علت ابتلا به سرطان بیضه، سرطان داخل شكم و یا لنفوم لازم است شیمی درمانی كنند،‌ دچار آسیب در سلول‌های نطفه ساز می‌شوند، عنوان كرد: البته بسیاری از این موارد قابل بازگشت هستند و این امكان وجود دارد كه قدرت باروری در فرد بازگردد.وی افزود: البته اگر آسیب به نطفه قبل از فرا رسیدن دوران بلوغ اتفاق بیفتد و سلول‌های نطفه ساز اولیه كاملا از بین بروند، در آینده دیگر امكان باروری وجود ندارد.

دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران، ضمن تاكید بر این كه لازم است با هر بیمار مبتلا به انواع بد خیمی‌ها، درباره باروری وی در آینده صحبت شود،‌ گفت: حفظ باروری در این افراد اهمیت قابل توجهی پیدا می‌كند.وی افزود: اكنون امكان انجماد اسپرم قبل از آغاز شیمی درمانی و استفاده از آن در آینده فراهم شده است. اما اگر ابتلا به بدخیمی‌ها قبل از بلوغ اتفاق بیفتد، مسئله كمی دشوارتر است.البته تحقیقاتی در این راستا در حال انجام است. مهم ترین دستاورد این تحقیقات، ذخیره سازی و حفظ سلول‌های بنیادی این بیمار برای استفاده در سال‌های بعد است كه هنوز بر روی آن بحث می‌شود.

نوروزی با اشاره به این كه در حال حاضر امكاناتی به وجود آمده است كه می‌توان به منظور حفظ باروری، تخمك و بافت تخمدان در زنان و اسپرم و بافت بیضه را در مردان فریز كرد، گفت: این مسئله به معنای آن است كه اگر فردی در سنین جوانی مبتلا به سرطان شد و پس از درمان به طور كامل بهبود یافت، اگر قصد ازدواج داشت، می‌توان نطفه‌های ذخیره شده او را مورد استفاده قرار داده و با كمك روش‌هایی چون لقاح به این خانواده كمك كرد تا صاحب فرزند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha