عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌ شاپور اهواز گفت: كورتون خوراكی و تزریقی ممكن است مشكلاتی را در فرد ایجاد كند به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری "پسوریازیس" نباید این دارو را بدون مشورت پزشك مصرف كنند.

سلامت نیوز : دكتر محمد امیدیان در گفت‌وگو با ایسنا منطقه خوزستان اظهار كرد: بیماری "پسوریازیس" كه در اصطلاح عامیانه به آن "صدف" نیز می‌گویند یك بیماری ارثی و ژنتیكی است كه شیوع بالایی دارد و تقریبا یك تا سه درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینكه شیوع این بیماری در شهر اهواز نیز زیاد است، افزود: علائم این بیماری گاه از دوران كودكی بروز می‌كند و در برخی موارد نیز این علائم ممكن است تا چند سال پنهان بمانند. بروز ضایعات قرمز رنگ، ورقه شدن پوست بدن، خارش و در برخی موارد ترشح از مهم‌ترین علائم پسوریازیس است. در برخی موارد نیز این بیماری در ناحیه ناخن‌ها بروز می‌كند و در چنین مواردی ممكن است ناخن‌ها ریزش داشته باشند.

امیدیان تصریح كرد: هنوز روش درمانی قطعی برای این بیماری كشف نشده است و در صورتی كه فردی به صورت ارثی به این بیماری مبتلا شود، تا پایان عمر با علائم آن درگیر خواهد بود و تنها می‌توان این بیماری را توسط پمادهای موضعی كورتون‌دار كنترل كرد؛ البته به محض قطع استفاده از دارو، علائم بیماری دوباره ظاهر می‌شوند.این متخصص پوست خاطرنشان كرد: ضربه شدید، استرس، مشكلات عاطفی، عفونت‌های ویروسی و باكتریایی، برخی داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی و گاهی اشعه خورشید در بروز عارضه پسوریازیس موثرند. این بیماری معمولا مشكلی برای فرد ایجاد نمی‌كند، ولی اگر درمان نشود ممكن است موجب ایجاد تاول‌های چركی شود و مشكلاتی مانند تب شدید در فرد مبتلا ایجاد كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: در صورت بی‌توجهی به این بیماری، حتی ممكن است فرد مبتلا به هپاتیت هم گرفتار شود و در نتیجه باید به موقع برای درمان اقدام شود تا بیماری وارد فاز خطرناك نشود.امیدیان تاكید كرد: افراد مبتلا به این بیماری باید از درمان خودسرانه پرهیز كنند؛ گاهی برخی افراد بدون مشورت پزشك از كورتون‌های خوراكی و یا تزریقی استفاده می‌كنند كه موجب بروز عوارض بسیار خطرناكی در آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha