دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران‌ بر همكاری بین سازمان های ذیربط تاكید دارد اما در عین حال اظهار می دارد كه این همكاری ها در زمان حاضر به رغم اینكه ایران از معدود كشورهایی است كه قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات را دارد، ضعیف است.

مبارزه با استعمال دخانیات متولی دلسوز ندارد
سلامت نیوز : دكتر 'محمدرضا مسجدی'‌ می گوید:‌ اینكه از نظر پزشكی مضرات سیگار را بیان كنیم كار بسیار خوبی است اما باید در همین راستا فرهنگسازی كرد زیرا با فرهنگسازی است كه از جمعیت استعمال كنندگان دخانیات می توان كاست در غیر اینصورت دادن اطلاعات صرف در خصوص مضرات سیگار فایده ای ندارد.

اینكه چرا به رغم داشتن قانون و آیین نامه بسیار مترقی كنترل و مبارزه با دخانیات هنوز هم آنطور كه باید و شاید در مبارزه با استعمال دخانیات گام های بلندی نتوانسته ایم برداریم و اینكه چرا قانون یاد شده كامل اجرایی نشده است ، بهانه ای برای برگزاری میزگردی تحت عنوان ' چالش های اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات ' در محل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ علاوه بر دبیر كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران از دادستان كل كشور، دبیر ستاد كشوری كنترل دخانیات، معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی كشور، مدیر عامل شركت دخانیات ایران، معاون پشتیبانی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز دعوت بعمل آمد كه متاسفانه به رغم هماهنگی های بعمل آمده خود و یا نماینده آنان در این نشست حضور نیافتند .

لازم به ذكر است كه دكتر ‌' كاظم ندافی '‌دبیر ستاد كشوری كنترل دخانیات در كنفرانس مطبوعاتی كه به مناسبت هفته دخانیات در محل وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشكی همزمان با نشست ایرنا برگزار شد، حضور داشت .

مشروح این میزگرد به شرح ذیل است :

* سوال:‌ وقتی بحث مبارزه و كنترل دخانیات پیش می آید چه آیتم هایی را باید برای آن در نظر گرفت؟

**مسجدی‌:‌ سه موضوع بسیار مهم وجود دارد كه وقتی از كاهش استعمال دخانیات صحبت می شود باید آنها را در كنار هم در نظر گرفت . این موضوعات شامل تقاضا ، عرضه و مصرف دخانیات است . بهترین كشورها در زمینه مبارزه با دخانیات آن دسته اند كه موفق شده اند در یك برنامه 10 تا 20 ساله تقاضای استعمال دخانیات را در نسل جدید كاهش دهند تا این گروه وارد جمعیت دخانیات نشوند. این نسل معمولا همان جوانان و نوجوانان كشورها هستند.

* سن شروع استعمال دخانیات در كشور ما از چه سالی است؟

**زمانی ، سن شروع استعمال دخانیات در اغلب كشورها از 18 سالگی بود بعد به 17 سالگی و سپس به 16 سالگی كاهش یافت اما در كشور ما در زمان حاضر این سن به 11 تا 12 سالگی رسیده است . جالب اینجا است كه یك بچه 12 ساله به چه علت به دخانیات روی آورده است و چه بهانه ای برای استعمال آن دارد ؟ یك فرد 40 یا 50 ساله سیگاری ممكن است مسائلی از جمله فشار زندگی و انواع مشكلات روحی و روانی ، خانوادگی و استرس های شغلی را بهانه مصرف عنوان كند اما یك بچه 11 یا 12 ساله كه سیگار می كشد چه بهانه و چه مشكلی می تواند داشته باشد؟

* جمعیت سیگاری كشور چقدر است ‌؟

**‌ هم اكنون حدود 10 میلیون سیگاری در كشور بسر می برند كه باید تمهیداتی برای كاهش این جمعیت اندیشید و از سوی دیگر مانع از افزوده شدن مصرف كنندگان جدید به جمعیت آنها شد.

* چه تمهیداتی بایستی برای كاهش جمعیت سیگاری اندیشید؟

* یكی از مهم ترین راه هایی كه می توان به ایده آل خود یعنی جامعه بدون دخانیات برسیم این است كه عرضه دخانیات سخت و محدود شود . خوشبختانه در كشور ، قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات ،چنین خواستی را تامین كرده است. ما باید كاری كنیم كه با سخت كردن عرضه ، افراد سیگاری را تشویق كنیم به سمت ترك آن ، گام های بیشتری بردارند .

* به رغم اینكه ایران از معدود كشورهایی است كه قانون جامع برای كنترل و مبارزه با دخانیات دارد و بر اساس فرمایش شما عرضه دخانیات نیز بر اساس همین قانون سخت است چرا در واقع، عرضه دخانیات به راحتی انجام می شود؟

**بله همین طور است. مطالعه ای در چند كشور دنیا مبنی بر اینكه زمان دسترسی مردم به مایحتاج مهم از جمله شیر ،‌برنج ، نان ،‌ساندویچ و همچنین سیگار چقدر است.نتایج به دست آمده نشان داد كه به عنوان مثال در كشور آمریكا كه اتفاقا قانون ملی كنترل دخانیات نیز ندارد ، برای اینكه فرد به محل عرضه نان ، شیر و ساندویچ برسد 6 تا هشت دقیقه طول می كشد اما برای اینكه به محل عرضه سیگار برسد 34 دقیقه زمان لازم دارد.

* در كشور ما كه قانون كنترل و مبارزه با دخانیات داریم چقدر طول می كشد؟

**در كشور ما زمان لازم برای رسیدن به محل عرضه سیگار ' سه دقیقه '‌ است !

اما برای مثال تهیه نان حتی نیاز به برنامه ریزی قبلی دارد كه ابتدا نانوایی را در محل شناسایی كنیم زمان پخت را جویا شویم و سپس وقت كافی برای باقی ماندن در صف در نظر بگیریم.

* برای شیر هم همین طور است. آن زمان كه شیرهای یارانه ای ارایه می دادند مردم باید به صف می ایستادند اما برای تهیه سیگار صفی وجود ندارد. این در حالی است كه بر اساس آیین نامه اجرایی قانون ، سیگار در هر جایی قابل عرضه نیست.

* ممكن است در خصوص آن آیین نامه توضیح دهید؟

** بر اساس ماده 12 آیین نامه اجرایی قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات ، 'فروش و عرضه محصولات دخانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون پروانه فروش ممنوع است.' این در حالی است كه الان به عنوان نمونه تمام دكه های روزنامه فروشی محل عرضه محصولات دخانی هم هستند .

* آیا دكه های روزنامه فروشی پروانه فروش دارند؟

** خیر . حتی یك دكه از تمام دكه های روزنامه فروشی سراسر كشور نیست كه پروانه فروش عرضه دخانیات داشته باشد.

* آیا مغازه های خواروبار فروشی(سوپرماركت ها) هم مجاز به عرضه سیگار هستند؟

** همه اینها باید از وزارت بازرگانی و اصناف خودشان پروانه داشته باشند . هم در شورای شهر تهران و هم در ستاد اجرایی مصوب شده است افرادی كه می خواهند دخانیات عرضه كنند باید خصوصیاتی داشته باشند و محل عرضه نیز باید ویژگی های خاصی داشته باشد و عرضه كنندگان هم باید مالیات ویژه بپردازند.

* اما بر اساس قانون و آیین نامه آن، شرایط به گونه ای سخت است كه هر كسی نمی تواند مواد دخانی را عرضه كند ؟

** همین طور است. براساس قانون و آیین نامه كنترل و مبارزه با دخانیات ، كاری باید كرد كه هر كسی نتواند تقاضای پروانه كند . این موضوع عین دایر كردن یك داروخانه است كه هركسی در هر جایی نمی تواند داروخانه تاسیس كند بلكه قوانین و مقررات خاص خودش را دارد. در مورد دخانیات هم عین همین موضوع است اما تفاوت اش این است كه كسی به آن عمل نمی كند .

* ‌آیا تاكنون اقدامی در ارتباط با منع فروش دخانیات در چنین محل هایی از جمله دكه های روزنامه فروشی انجام شده است ؟

** دكتر مسجدی در پاسخ به این سووال گفت كه (سردار) مرتضی طلایی كه نماینده شورای شهر در موضوع كنترل دخانیات است چندی پیش اعلام كرد كه مجوز دكه ها را شورای شهر تهران می دهد و عرضه دخانیات در تمام دكه ها ممنوع است. اصناف ، ضابطین شهرداری و ضابطین معاونت های بهداشتی سراسر كشور می توانند تمام دكه های خاطی را تعطیل كنند .

طلایی همچنین تاكید كرده است كه اگر قوه قضاییه در رابطه با این موضوع سوالی داشت به وی ارجاع داده شود. این در حالی است كه متاسفانه اصناف از زیر بار آن شانه خالی كردند.

* مشكل اجرایی این مساله ای كه آقای طلایی گفته است در چیست؟

** از خودشان بپرسید كه آقای طلایی شما كه دستور دادید ، مشكل، در اجرا چیست؟ ' . ما الان قانون حامی مبارزه با دخانیات داریم ، آیین نامه حامی نیز داریم و اما اعمال سلیقه ها همه چیز را بر عكس می كند.

* نظر شما در خصوص ماده 13 آیین نامه اجرایی كه بر اساس آن وزارت بازرگانی موظف است فهرست اشخاصی كه پروانه فروش محصولات دخانی را دارند ، در اختیار ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات قراردهد چیست؟

** وزیر این وزارتخانه (غضنفری) اعلام كرده است كه برنامه كامپیوتری در ارتباط با توزیع شیر دارند یعنی اینكه این وزارتخانه می تواند متوجه شود كه در هر مغازه در هر منطقه از كشور چند پاكت شیر توزیع می شود. آقای وزیر اظهار داشت كه این كار را می توانند در خصوص دخانیات نیز اعمال كنند.

* چرا اعمال نكردند؟

** ‌بروید از خودشان بپرسید . وقتی كه می توان عرضه دخانیات رامثل عرضه شیر در كشور كنترل كرد و برای آن برنامه داشت براحتی می توان قاچاق مواد دخانی را نیز كنترل كرد. بروید از قوه قضاییه بپرسید كه به رغم ابلاغ ، چرا اجرا نمی شود ؟ این در حالی است كه قوه قضاییه یكی از حامیان اجرای قانون است .

* با این تفاسیر آیا می توان گفت به رغم داشتن قانون و آیین نامه اجرایی آن ، در اجرا ضعیف هستیم ؟

** بله همین طور است . آیین نامه و قانون خیلی قوی داریم اما اجرای آنها ضعیف است . به عنوان مثال براساس تبصره یك ماده 16 آیین نامه اجرایی كنترل و مبارزه با دخانیات ، 'فروش محصولات دخانی بصورت فله ای ، باز و یا نخی ممنوع است .'‌ به عبارت دیگر شما نمی توانید به فروشنده سوپری و یا هر فروشنده دیگری مراجعه كنید و از وی تقاضای چند نخ سیگار كنید . اما مشاهده می كنیم كه عملا این كار انجام می شود و افراد ، هر تعداد نخ سیگار كه بخواهند می توانند به صورت باز ، بخرند.

* لطفا در مورد مصرف هم توضیح دهید. دنیا، به این مرحله رسیده كه دسترسی و استعمال دخانیات را باید سخت كرد نظر شما چیست ؟

** بله همین طور است . الان دنیا به این نتیجه رسیده است ،فردی كه استعمال دخانیات دارد نباید به راحتی هر جا كه دلش خواست سیگار روشن كند به همین خاطر یكی از مهمترین موضوعات این است كه استعمال دخانیات در اماكن عمومی ممنوع است.

* ما این موضوع را در قانون داریم ؟

** بله. در تبصره یك ماده 13 قانون ' مصرف دخانیات در اماكن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی موجب حكم به جزای نقدی از 50 هزار ریال تا یكصد هزار ریال است.'

* تعریف اماكن عمومی چیست؟

** در ماده 8 آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران مورخ 1/7 / 1386 ' اماكن عمومی محل هایی كه مورد استفاده و مراجعه جمعی یا عموم مردم است از قبیل اماكن متبرك دینی ، بیمارستان ها ، درمان گاهها ، سالن های نمایش ،‌سینماها ، فضاهای عمومی مهمان خانه ها و مهمانسراها و مهمانپذیرها ، خوراك سراها ، رستوران ها ، قهوه خانه ها ، كارخانجات ، گنجینه ها ، موزه ها ، پایانه ها ی مسافربری ، فروشگاه ها بزرگ ،‌اماكن فرهنگی ، اماكن ورزشی ، كتابخانه های عمومی ، دانشگاه ها و مراكز آموزشی و پژوهشی ،‌وسایل نقلیه عمومی ، موسسات و سازمان های دولتی و عمومی ، نهاد های انقلاب اسلامی ، بانك ها و شهرداری ها و هر نوع مركز و محل جمعی دیگر. ' اینها اماكن عمومی است كه استعمال دخانیات در آنها ممنوع است .

* براساس این ماده از آیین نامه یاد شده از این اماكن عمومی كه نام برده شد، قهوه خانه ها هم جزء اماكن عمومی هستند!

** قانون صریحا می گوید كه قهوه خانه ها جزو اماكن عمومی است . چگونه در تاكسی كه در آن سه نفر آدم می نشیند سیگار كشیدن ممنوع است ؟‌ اما در قهوه خانه كه صد نفر در یك فضای بسته می نشیند ، جز اماكن عمومی به شمار نمی آید ؟!

* چرا بعضی وقت ها قهوه خانه ها را جزء اماكن عمومی به شمار نمی آورند؟

** این موضوع به معنای قانون گریزی و قانون شكنی است و چنان مبرهن است كه نیازی به نظر كارشناس حقوقی ندارد.

* با صنف قهوه خانه ها صحبت نكرده اید؟

** البته كه صحبت شده است . به آنها گفته ایم كه شما آیا دستور العمل یا بخش نامه ای كه به شما مجوز این كار را داده باشد دارید كه به ما نشان دهید ؟ اما آنها چیزی به ما ارایه نداده اند .

*‌ چرا این اتفاق افتاده است؟ یعنی چرا به رغم صراحت قانون ، به عنوان مثال قهوه خانه ها این گونه قانون شكنی را می كنند ؟

** به نظر من این موضوع 'متولی جدی و دلسوز' ندارد.برای بحث كاهش و مبارزه با استعمال دخانیات ، فقط كشورهای تراز اول دنیا نیستند كه تلاش می كنند. شما به كشور پرو هم كه مراجعه كنید می بینید علیرغم نداشتن قانون جامع مبارزه با دخانیات اما در حال تلاش اند.

* واقعا برای این كار یك متولی رسمی نداریم؟

** اگر هست بروید سراغشان كه به همه این سوالات پاسخ دهند . اگر متولی دلسوز باشد باید به تمام سوالات شما پاسخ دهد . یك متولی دلسوز باید برنامه داشته باشد و ریز آن را اعلام كند.

* بر اساس تبصره 2 ماده 1 قانون جامع كنترل ومبارزه ملی با دخانیات ، ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات كه در آن چهار وزیر ( بهداشت ، ارشاد اسلامی ، آموزش و پرورش و بازرگانی )‌عضو هستند باید گزارش عملكرد خود را هر 6 ماه به هیات وزیران و كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارایه دهد. تابحال چند بار این ستاد تشكیل جلسه داده است ؟

** این ستاد كمیته های مختلف دارد اما مساله اینجا است كه از سال 85 ( زمان ابلاغ قانون ) آیا این ستاد حتی سالی یكبار تشكیل شده است؟آیا چهار وزیری كه عضو این ستاد هستند از خودشان پرسیده اند كه چه وظایفی دارند ؟‌

* ‌ اعضای ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات چه كسانی هستند؟

**‌ بر اساس ماده یك قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزیر آموزش و پرورش ، وزیر بازرگانی ، فرمانده نیروی انتظامی ، دو نفر از كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر ، نماینده یكی از سازمان های غیر دولتی مرتبط با دخانیات به انتخاب وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشكی اعضای این ستاد هستند كه از زمان ابلاغ این قانون ( سال 85) در اغلب موارد یك كارمند دست پنجم از این اعضا در ستاد شركت كرده است.

*اتفاق بزرگی هم در خصوص حضور اعضا در این ستاد افتاده است ؟

** بزرگترین اتفاقی كه دراین سال ها در این ستاد افتاده است یك بار بود كه به حدود دو سال پیش مر بوط می شود و آن وقتی بود كه دو وزیر(وزیر بهداشت و بازرگانی ) و دو یا سه معاون وزیر در جلسه ستاد شركت داشتند .

* به شرایط سخت كردن مصرف دخانیات باز گردیم ، از جمله راه های سخت كردن و كم كردن مصرف دخانیات چیست؟

**‌ یكی از راه های سخت كردن مصرف ، اجرای بند چهارم كنوانسیون جهانی كنترل دخانیات كه ایران نیز عضو آن است می باشد با مضمون افزایش مالیات بر مواد دخانی است .

*‌ پس بر این اساس باید مالیات سیگار افزایش یابد؟

** مالیات دخانیات باید هر سال افزایش یابد. در سال 2012، 70 درصد قیمت هر پاكت سیگار را باید مبلغ مالیات تشكیل دهد.

* مالیات سیگارهایی كه در كشور موجود است چند درصد است ؟‌

** ‌در كشور ما این مالیات 19 درصد است. این در حالی است كه در كشورهای همسایه به عنوان مثال امارات 68 درصد، پاكستان 74 درصد و تركیه هم 78 درصد مالیات بر سیگار ها منظور شده است. دولت در سال گذشته برای اینكه از قاچاق سیگار جلوگیری شود به وارد كنندگان سیگار بابت هر نخ سیگار وارداتی ، 35 ریال سود بازرگانی را بخشید.

* ‌آن وقت باید چه اتفاقی می افتاد؟

** باید اثر آن در پاكت سیگاری كه مردم می خریدند نمایان می شد یعنی باید سیگار ارزان تر می شد یعنی هر پاكت سیگار وارداتی باید 70 تومان ارزان تر می شد این در حالی است كه پاكت سیگار وارداتی به صورت صعودی گران شد.

* آن 35 ریال بخشودگی دولت چه سرانجامی پیدا كرد؟

** به جیب وارد كننده رفت.

* آیا بعد از آن ، قاچاق سیگار كم شد ؟

** خیر . قاچاق سیگار هیچ ارتباطی به بحث گران كردن و مالیات ندارد . قاچاق سیگار در همه جای دنیا وجود دارد منتها در برخی از كشورها كم و در برخی زیاد است . در كانادا كه یكی از قوی ترین كشور ها در مبارزه با قاچاق است نیز سیگار، از آمریكا قاچاق می شود.

* گفته شده است كه چون سیگار را گران كرده اند قاچاق آن زیاد شده آیا این صحیح است؟

**‌ مطالعات نشان داده است كه سیستم مبارزه با قاچاق جدا بوده و تابع مالیات و قیمت نیست.

* اعمال مالیات سیگار از چه سالی در كشور شروع شد؟

** ‌اعمال مالیات سیگار در كشور از سال 85 شروع شد. بدین ترتیب كه برای سیگار داخلی 10 درصد و برای سیگار خارجی نیز 20 درصد مالیات منظور شد. از آنجا كه شركت دخانیات مبارزه با قاچاق را جدی گرفت ، قاچاق سیگار به رغم بالا رفتن قیمت آن كم شد .

*‌ اما بعد از مدتی قاچاق سیگار افزایش یافت، علت چه بود؟

** وقتی قاچاق سیگار زیاد شد كه برنامه مبارزه با آن ضعیف تر شد . این در حالی است كه گفته اند چون قاچاق زیاد شده است مالیات را باید كم كنیم . اما قاچاق به رغم اینكه مالیات سیگار كم شده و 35 درصد بخشودگی هم وجود دارد زیاد شده است . پس راهكار مبارزه این است كه تمام عوامل و دستگاه های مرتبط با كنترل قاچاق باید همكاری های لازم را با یكدیگر داشته باشند .

* بین قاچاق سیگاری كه مثلا به كشور كانادا می شود و قاچاقی كه به كشور ما می شود تفاوتی هم وجود دارد؟

** بله . برند سیگار همان برندی است كه به كانادا قاچاق می شود اما كارخانه سازنده اش فرق دارد. سیگاری كه به كشور ما قاچاق می شود در همین كشورهای همسایه مثل آذربایجان تولید می شود كه كیفیت و استاندارد سازی آنها تفاوت دارد.

در حال مواجه شدن با موج سرطان ریه دركشور هستیم. آژانس جهانی سرطان اعلام كرده است كه ایران در 10 سال آینده با سونامی سرطان مواجه می شود كه دخانیات یكی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان در همه جای دنیا به شمار می آید.

* آماری در این ارتباط دارید؟

** ‌آمار دقیق ندارم اما در مركز تحقیقات بیمارستان مسیح دانشوری ( دارآباد ) روند رو به رشد سرطان ریه موجود است.

* سیگارهای قاچاق از چه مبادیی وارد كشور می شود ؟

** قبل از پرداختن به سیگار های قاچاق به نكته ای ظریف در ارتباط با همین موضوع اشاره می كنم و آن اینكه كتابچه ای تحت عنوان '‌طمع به ایران '‌ توسط جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ، ترجمه شده است .

این كتابچه به قسمتی از چند دعوای حقوقی در دوره ریاست جمهوری كلینتون از سوی بیمارانی كه به علت مصرف دخانیات به ویژه بعد از سیگارهای اولترا لایت ، بیمار و برخی نیز به سرطان مبتلا شده بودند مربوط می شود . این سیگار هابه گونه ای تبلیغ شده بوند كه حتی برای خانم های باردار نیز كم خطر جلوه داده شدند وباعث شد عده ای به مصرف آن روآوردند. موضوع دعوی حقوقی یاد شده در دادگاه های مختلف آمریكا بررسی شد و بر اساس آن ، دادگاه عالی دستوری مبنی بر جمع آوری و در اختیار قرار گرفتن تمام اسناد محرمانه شركت های دخانیات صادر كرد.

قسمتی از این اسناد مربوط به ترفند های شركت های دخانیات در خصوص قاچاق است كه یك گوشه از آن به ایران مربوط می شود كه ما ( جمعیت مبارزه با دخانیات ) آن را تحت عنوان ' طمع به ایران '‌ ترجمه كرده ایم .

در این اسناد، به عنوان مثال شركت فلیپ موریس ( از شركت های تولید كننده سیگار) اعلام كرده است كه ایران مروارید خاورمیانه است زیرا جوان های زیر 25 سال این كشور بین 30 تا 45 درصد جمعیت اش را تشكیل می دهند . این شركت در اسناد محرمانه اش اینگونه برنامه ریزی كرده است كه مقداری از سیگار را از مبادی رسمی و بقیه را هم از طریق قاچاق وارد كشور كند زیرا به زعم این شركت ، ایران نمی تواند این موضوع را رد یابی كند .

* بحث تحریم ها پیش می آید و آن اینكه شركت هایی كه با ما ارتباط دارند جریمه می شوند پس باید سیگار هم شامل حال تحریم بشود!

** ‌ اتفاقا یك ایرانی محقق در آمریكا مطالعه ای انجام داده است مبنی بر اینكه هر شركتی چه آمریكایی و چه غیر آمریكایی و چه مستقیم و چه غیر مستقیم اگر تا 10 میلیون دلار به ایران جنس بفروشد و مستند سازی هم انجام ندهد محكوم می شود و باید جریمه بپردازد . این فرد ایرانی كه به زودی مقاله اش در یكی از نشریات پزشكی منتشر می شود ، اعلام كرده است كه دخانیات و كمپانی های دخانی حدود 300 میلیون دلار به صورت رسمی در سال،به ایران سیگار می فروشند.

95 درصد این كمپانی ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سه یا چهار كمپانی آمریكایی وابسته هستند كه فلیپ موریس از جمله آنها است. این محقق ایرانی تمام این مسایل را بررسی و هدف از تحریم را فروپاشی نظام جمهوری اسلامی عنوان كرده است .

*‌براساس این تحقیق چرا در مورد سیگار آن قانون 10 میلیون دلاری تحریم اعمال نمی شود ؟

**‌ فروش سیگار به ایران به سه علت انجام می شود كه ضرر اقتصادی رساندن به دولت و رواج بیماری ها و اعتیاد به مخدرها از جمله آن است اما علت سوم این است كه می خواهند نشان دهند كه نظام ، قدرت مقابله و كنترل با قاچاق را ندارد و همینطور نمی تواند در درون خودش قانون خود را اعمال كند . برای همین است كه قانون تحریم برای یك شركت تایلندی دسته چهارم كه به یك آزمایشگاه ایران كالایی را فروخته است ، اجرا می شود اما كمپانی های دخانیات به رغم اینكه 300 میلیون دلار به صورت مستقیم به ایران سیگار می فروشند شامل حال قانون تحریم نمی شود .

* قبلا در یك مصاحبه اعلام كرده بودید كه یك هزار تریلر سیگار قاچاق به ایران وارد می شود الان هم همین تعداد است ؟

** بله . اگر متوسط قاچاق سیگار در ایران 20 میلیارد نخ سیگار در سال باشد هر تریلر یك میلیون پاكت یا 20 میلیون نخ را می تواند حمل كند.

* این تریلر ها را كنار هم پارك كنیم چند كیلومتر می شود ؟

** از اینجا ( خیابان فتحی شقاقی تهران) تا كرج .

* ‌ سیگار های قاچاق، واقعا با تریلر می آید ؟

** بله آیا فكر كردید سیگار را با چمدان مردم، وارد كشور می كنند ؟‌!

* ممكن است با اسب و قاطر هم از مرز بیاورند!

** بله این امكان هم دارد اما 20 میلیارد نخ سیگار را كه با اسب و قاطر نمی آورند .

* این سیگار های قاچاق را چگونه وارد می كنند ؟

** این سوالات را از مسوولان از جمله گمرك و ستاد مبارزه با قاچاق كالابپرسید. ببینید در موضوع دخانیات باید تمام عوامل و دستگاه ها هماهنگ باشند . به عنوان مثال ، شما امروز برای میزگردتان چند نماینده از دستگاه های مختلف را دعوت كردید كه نیامدند ؟

* خبرنگار ‌: هیچ نماینده ای نیامد !

*یك راه تشخیص سیگار قاچاق از سیگار غیر قاچاق الصاق تصویر هشدار دهنده به پاكت های سیگار است . از سال 87 قرار بود تصاویر هشدار دهنده جدید هر سه یا چهار ماه به تمام سیگار ها اعم از خارجی و داخلی الصاق شود . اما از آن تاریخ تا كنون فكر می كنم در نهایت سه یا چهار تصویر هشدار دهنده الصاق شد چرا؟

** الان بیشتر از دو تصویر هشدار دهنده نیست . قرار بود تصاویر دیگری به تدریج الصاق شود كه حذف كردند .از آن موقع هیچ وقت این اتفاق نیافتد.شركت دخانیات عنوان كرد كه چون تصاویر هشدار دهنده الصاق كرده ایم فروش سیگار ما نیز كم شده است . از طرف دیگر فروشنده ها به مشتری ها می گفتند كه سیگارهایی كه تصاویر هشدار دهنده دارند بی كیفیت است و آن ها كه تصویر هشدار دهنده ندارند كیفیت خوبی دارد . این همان تاثیر فرهنگسازی است كه چقدر هم اثرگذار است . سوال اینجا است كه آنها می توانند این فرهنگ غلط را در كشور جا بیاندازند اما ما نمی توانیم فرهنگ مد نظر خودمان را نهادینه كنیم ؟ !

* اینكه شركت دخانیات گفته است به علت تصاویر هشدار دهنده الصاقی فروش سیگار كم شده است خودش اعتراف خوبی است و نشان مید هد تقاضا كم تر شده است.

** خوب این، درد ما هم هست .

*بالاخره آن تصاویر هشدار دهنده را به پاكت های سیگار الصاق می كنند یا خیر ‌؟

** به آن قوتی كه باید باشد خیر این كار را نمی كنند . منظور من آن تصاویر قوی كه تحریك كننده و باعث كاهش تقاضا باشد را الصاق نمی كنند. تصاویر هشداردهنده كشورهایی مثل خودمان نظیر تركیه و برزیل را ببینید آن وقت است كه مشاهده می كنید كه آنها كجای مبارزه و كنترل با دخانیات هستند و ما كجا هستیم !

*میزان مصرف سیگار در كشور چقدر است ؟

** سالانه به طور متوسط 65 میلیارد نخ سیگار در كشور مصرف می شود. متوسط قیمت پاكت سیگار را كه قیمت آن بین 200 تا 6 هزار تومان است را هم دو هزار تومان در نظر گرفته اند . پس هر نخ سیگار 200 تومان می شود. اصلا ما این قیمت نخ را یكصد تومان در نظر بگیریم . این عدد را در 65 میلیارد تومان ضرب كنید می شود 6 هزار و 500 میلیارد تومان در سال. حتی اگر این مبلغ را نصف كنیم ، سه هزار و 250 میلیارد تومان در سال می شود.به عبارت دیگر روزی هشت تا 9 میلیارد تومان در كشور بابت استعمال دخانیات در روز دود می شود. اگر زیاد است می توان هفت میلیارد تومان نیز در نظر بگیریم.

* سازمان بهداشت جهانی مطالعاتی نیز انجام داده است ؟

** سازمان بهداشت جهانی مطالعات مختلفی در كشورهای مختلف انجام داده است . نتایج این مطالعات نشان داده است كه كشور ها حداقل دو برابر مصرف دخانیات را خرج بیماری ها مرتبط با استعمال دخانیات می كنند . این هزینه ها در جایی است كه كشورها ، یارانه ای برای دارو و خدمات پزشكی نمی پردازند. در حالی كه دولت ما یارانه دارو و درمان هم می پردازد میزان هزینه های ناشی از مصرف سیگار تا سه برابر افزایش پیدا می كند. به عبارت دیگر دولت ما بیشتر از دولت های دیگر هزینه درمان بابت استعمال دخانیات متحمل می شود.

* به عنوان آخرین سوال ، در جایی اشاره كردید كه معضل مبارزه با دخانیات را می توان با برنامه های فرهنگی حل كرد به نظر شما مبارزه با دخانیات در اولویت چندم است ؟‌

** مبارزه با استعمال دخانیات و فرهنگسازی و آگاهی بخشی به مردم و مسوولان در اولویت نخست به ویژه در بعد فرهنگی است.

*‌ در بحث فرهنگی چگونه می توان ورود كرد؟

** ‌ اگر فرهنگ سازی را از طریق بحث پزشكی بخواهیم وارد شویم نمی توان كارچندانی پیش برد باید به گونه ای باشد كه افراد، آرام آرام به این باور برسند كه سیگار و استعمال آن برای آنها خطر دارد . به عنوان مثال طرح پاد ( پیشگیری استعمال دخانیات در مدارس ) را با كارشناسان آموزش و پرورش به مدت 6 سال تدوین كردیم كه شامل بسته هایی برای دانش آموزان ، مربیان و اولیا است . اما هنوز عملی نشده است . ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم كه این كار را عملی كنیم .

*‌ این كار باید كار بسیار مهمی باشد!

** خانواده آموزش و پرورش یعنی كل كشور. به دنبال این هستیم كه خود دانش آموزان به صورت آرام آرام درگیر فهم مضرات استعمال دخانیات شوند . و امیدواریم با اجرای این طرح ، بحث تقاضا نیز كم شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha