یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4978

مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش نسبت به خطرات تهدید کننده فصل گرما به دانش آموزان و خانواده ها هشدار داد .

هشدارهای بهداشتی تابستانی به دانش آموزان

دکترحسن ضیاءالدینی درگفتگو با مهر افزود: والدین باید نسبت به بازی فرزندان خود درخارج ازخانه و آفتاب سوختگی آنان دقت داشته باشند. کودکان پوست حساس تری دارند و باید تا حد امکان ازمواجهه آنان با نورمستقیم خورشید جلوگیری شود. درصورت استفاده ازمحیط های باز بهتر است از" لوسیون "ها ( به عنوان بهترین فرآورده های دارویی ) ، ضد آفتاب های دارای spf (حداقل 15) استفاده شود . ضد آفتاب های الکلی نباید برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد چون موجب حساسیت خواهند شد . 

خستگی گرمایی

مدیر کل دفتر سلامتی و تندرستی وزارت آموزش وپرورش تاکید کرد : یکی دیگر از مشکلات فصل گرما سردرد ، سرگیجه ، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ  ، بی قراری ، تشنگی و گرفتگی عضلانی است . دراین مشکل پوست برافروخته شده وتعریق زیادی انجام می شود. این حالت در بزرگسالان با افزایش ضربان قلب و افت فشار خون نیز همراه است .

وی افزود : برای پیشگیری از این حالت باید دانش آموزان ( در هر سه مقطع تحصیلی ) اوقات خارج از خانه را در دمایی بین 24 تا 18 درجه سانتی گراد بگذرانند .

ضیاءالدینی تصریح کرد : باید در محیط های بازی دانش آموزان مقاطع دبستانی آب سرد کن وآب خنک وجود داشته باشد . به جای نوشابه های گازدار نیز بهتر است افراد از دوغ استفاده کنند تا نمک از دست رفته بدن به این ترتیب جبران شود .

 استخر و آب تنی

به گفته ضیاء الدینی  ، فعالیت های ورزشی و به ویژه شنا در آغاز روزهای گرم رونق زیادی می گیرد و در این هنگام باید از استخرهایی استفاده کرد که موازین بهداشتی را رعایت می کنند .

مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش وپرورش یاد آور شد : استخرهای مورد تایید دارای دستگاه کلرزنی وسیستم تصفیه آب کلرهستند و ph آب آن روزانه و به دفعات بازرسی و کنترل می شود . مجهز به آب سرد و گرم بوده و روش های آن به تناسب مدت زمان استفاده هر نوبت تنظیم می‌شود.

این مسئول از والدین و مسئولان خواست  به کودکان آموزش دهند که از وسایلی مانند مایو، حوله ، کلاه ، دمپایی ، بینی بند ، شانه و یا برس و ...مشترک استفاده نکنند . شناگران قبل از ورود و هنگام خروج از محوطه استخر دوش گرفته و بدن خود را کاملا شستشو دهند. حتما موها را با شامپو شستشودهند .در صورت داشتن زخم در بدن به استخر نروند . لباس های خشک و تمیز به تن داشته باشند . لباس های  مرطوب  و تنگ شنا پوست را ملتهب می کنند و نباید از آن ها استفاده شود . هنگام  خروج از محوطه استخر دوش گرفته و بدن خود را کاملا خشک کنند .

مسافرت و گردش

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش وپرورش درادامه گفت : غذای ساده و حمل آن در ظرف دارای یخ ، استفاده نکردن ازرستوران های غیر استاندارد ، جلوگیری از مصرف غذاهای مانده ، و همراه داشتن میوه و سبزیجات باید در فصل تابستان مورد توجه جدی واقع شود .

وی افزود : پرخوری دانش آموزان ، استفاده از تنقلات به مقدار زیاد ،استفاده از بستنی مانده و مصرف آب آشامیدنی ناسالم می تواند سلامت دانش آموزان را به خطر بیندازد .

ضیاءالدینی بر مصرف میوه های شسته و تمیز تاکید کرد و گفت : اسهال از شایع ترین بیمارهای فصل گرما به شمار می رود .

این مسئول از دانش آموزان خواست قبل از خوردن غذا حتما دست های خود را بشویند ، از مصرف شیر و مایعات غیر پاستوریزه نیز بپرهیزند .
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha