دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات 31 می 2012 برابر با 11 خرداد ماه جاری گفت سالانه در جهان بر اثر مصرف دخانیات پنج میلیون انسان جان خود را ازدست می دهند و علاوه بر این تعداد، 600 هزار نفر دیگر نیز به دلیل تنفس غیرمستقیم دود دخانیات دیگران به هلاکت می رسند.

دود سیگاری ها قاتل 600 هزار نفردر جهان
سلامت نیوز : دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات 31 می 2012 برابر با 11 خرداد ماه جاری گفت سالانه در جهان بر اثر مصرف دخانیات پنج میلیون انسان جان خود را ازدست می دهند و علاوه بر این تعداد، 600 هزار نفر دیگر نیز به دلیل تنفس غیرمستقیم دود دخانیات دیگران به هلاکت می رسند.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد  بان کی مون در پیام خود خواستار جهانی عاری از دخانیات شد. وی گفت امسال روز جهانی بدون دخانیات با زمانی مصادف است که صنعت دخانیات گام های تهاجمی به منظور جلوگیری از تلاش ها برای کاهش تهدید دخانیات برداشته است.

 

وی می افزاید در حالیکه دولت ها و جامعه سلامت بین المللی سعی در اجرای اقدامات موثر برای محدود کردن مصرف دخانیات درراستای حفظ سلامت مردم دارد، صنعت دخانیات که تولیداتش مردم را می کشد به گونه ای تهاجمی با این اقدامات برخورد می نماید.

 

دبیر کل می گوید جهان ابزار موثری برای مبارزه با مصرف دخانیات و حمایت از سیاست های سلامت عمومی در برابر دسیسه های صنعت دخانیات مهیا نموده است. "کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات" سازمان جهانی بهداشت که 174 عضو دارد یکی از معاهداتی است که در تاریخ سازمان ملل متحد مشتاقانه و خیلی سریع از سال 2005 به مورد اجرا درآمد و از سوی کشورها به تصویب رسید.

 

بان کی مون می گوید در اعلامیه سیاسی "اجلاس عالی رتبه درباره بیماری های غیر واگیر" که سال گذشته برگزار گردید، آمده است جامعه بین المللی برعزم جدی خود برای کاهش مصرف  و ارائه دخانیات تاکید می ورزد.

 

وی گفت کنترل دخانیات برای دستیابی به اهداف توسعه جهانی حیاتی است واگرما تلاشمان  برای کنترل دخانیات را افزایش ندهیم،  دخانیات می تواند موجب مرگ یک میلیارد انسان در قرن حاضر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha