چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 49788
سلامت نیوز: سیگار سریع ترین و مخرب ترین تاثیر را در پوست دارد و سبب ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می شود.

بنابر آمار، زنان در سراسر دنیا سالانه مبلغ هنگفتی را خرج مراقبت از پوست و مو و خرید محصولات ضد پیری و ضد چروک می کنند. این در حالی است که بسیاری از همین گروه، جزو مصرف کنندگان پروپاقرص انواع سیگار هستند و بی خبر از بلایی که سیگار بر سر زیبایی شان می آورد، دوجانبه ضرر و زیان می بینند.

چرا که از یک سو هزینه نگفتی را بابت خرید محصولات زیبایی و ضدپیری و ضدچروک صرف می کنند و از سوی دیگر هزینه ای را جهت خرید سیگار می پردازند که دشمن درجه یک زیبایی و شادابی شان است و اثر کرم های ضدپیری را به طور کامل خنثی می کند.

سیگار سریع ترین و مخرب ترین تاثیر را در پوست دارد و سبب ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می شود.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهند که دست کم بیش از نیمی از زنان در دنیا از کرم های ضدآفتاب استفاده می کنند و این در حالی است که بعد از نور آفتاب، سیگار سریع ترین و مخرب ترین تاثیر را در پوست دارد و سبب ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می شود.

به بیان ساده تر می توان گفت سیگار از شش راه مستقیم و بی واسطه پوست فرد را فرسوده می کند و سبب می شود سن فرد هشت تا ده سال بالاتر از سن حقیقی اش به نظر برسد.

این شش راه عبارتند از:

1-  مصرف سیگار ویتامین A بدن را که از پوست در برابر صدمات محافظت می کند، کاهش می دهد و سبب آسیب پذیری پوست می شود.

2-  مصرف سیگار باعث کاهش کلاژن (مسوول ایجاد حالت کشسانی در پوست) می شود و سبب می شود پوست اطراف صورت شل و آویزان شود.

3-  سیگار در خطوط روی پوست که از لب های فوقانی و تحتانی شروع می شوند تاثیر می گذارد و سبب ایجاد خطوط کم عمق روی چانه و فک تحتانی می شود. با آشکارشدن این چین و چروک های مشهود در اطراف دهان و چشم ها، فرد سیگاری دوره میانسالی را از اواسط دوره جوانی و در آغاز دهه سوم زندگی تجربه می کند.

4- مصرف سیگار باعث اختلال در جذب ویتامین C و آنتی اکسیدان های ضروری برای محافظت و سلامت پوست می شود و شادابی چهره را از بین می برد.

5- مصرف سیگار سبب کاهش اکسیژن رسانی به پوست می شود (هر دو دقیقه سیگار کشیدن، به مدت یک ساعت اکسیژن رسانی را کاهش می دهد) و سبب رنگ پریدگی پوست می شود.

6- مصرف سیگار سبب به وجود آمدن رادیکال های آزاد در بدن می شود. این رادیکال های آزاد ملکول های بسیار قوی و قدرتمندی هستند که می توانند به DNA سلولی آسیب برسانند.

این امر عملکرد سلول های بدن را نامنظم می کند و باعث پاسخ هایی می شود که روند پیری پوست را تسریع می کند.

مجموعه آنچه در بالا گفته شد سبب می شود که چهره افراد سیگاری چهره ای مات و فاقد درخشندگی و سرزندگی باشد که چین و چروک های بسیار عمیقی در اطراف دهان و چشم و رنگی زرد و غبارگرفته دارد.

پوست اطراف صورت این افراد به دلیل ازبین رفتن حالت نرمی و ارتجاعی پوست نسبت به سن طبیعی شان افتاده تر و شل و آویزان است؛ بنابراین بسیار پیرتر از سن حقیقی شان به نظر می رسند. اما آنچه تاکنون گفتیم پایان جنگ مغلوبه سیگار و زیبایی نیست، چراکه سیگار تاثیرات مخرب و ویرانگری هم در زیبایی مو و دهان و دندان دارد. چنانکه بنا بر تحقیقات انجام شده، سیگار رنگ مو را خاکستری می کند و به دلیل افزایش هورمون مردانه سبب ریزش مو می شود و این تاثیر را تا به آنجا ادامه می دهد  پکه لایه فوقانی پوست نازک می شود و آسیبی جدی به فولیکول های مو وارد می شود.

همچنین سیگار سبب پوسیدگی دندان، جمع شدن جرم و پلاک بر روی دندان ها و افزایش بیماری های لثه می شود. علاوه بر این هنگامی که دود سیگار با فشار به بیورن رانده می شود ذرات میکروسکوپی مواد خارجی به درون غشای ظریف دهان و لثه نفوذ می کند و در آنها جمع می شود و سبب تورم و التهاب لثه می شود که دیر یا زود به حفره استخوانی جایگاه قرارگیری دندان ها آسیب می رساند.

به همین دلیل به تدریج لثه تحلیل می رود و دندان ها لق و حساس می شوند. در این حالت بعضی از افراد سیگاری به استفاده از خمیردندان های مخصوص افراد سیگاری روی می آورند ولی اثر این خمیردندان ها هم موقتی بوده و ضایعات دهانی و دندانی سیگار دوباره ظاهر می شود.
بنابر آنچه گفته شد به وضوح می توان دریافت که سیگار دشمن درجه یک زیبایی در هر فرد، به خصوص در زنان محسوب می شود چراکه متاسفانه براساس تحقیقات انجام شده نیکوتین موجود در سیگار برای زنان اعتیادآورتر است و عوارض آن بیشتر و ترک آن به مراتب مشکل تر است.

علاوه بر این از آنجا که سیگار سبب یائسگی زودرس در زنان می شود و یائسگی خود تاثیری محسوس در زیبایی دارد، می توان گفت مصرف سیگار به وضوح زیبایی زنان را نابود می کند.

بنابراین هر زنی که به شادابی، جوانی و زیبایی خود اهمیت می دهد ناچار است که همین امروز سیگار را ترک کند و امیدوار باشد که عوارض جبران ناپذیری که سیگار بر پوست، مو، دهان و دندان و زیبایی او گذاشته است طی ده تا بیست سال آینده در صورتش نمایان نشود.

چراکه متاسفانه پژوهش ها نشان داده اند که همه عوارض شدید و اثرات مخرب سیگار بلافاصله پس از ترک آن از بین نمی روند و گاه خود را تا ده بیست سال بعد، حتی پس از ترک سیگار نشان می دهند.

جمله اخیر می تواند تذکر روشنی باشد برای زنان و دختران جوانی که هم اکنون به مصرف سیگار معتاد هستند و خشنودند که تاثیری از این مصرف را در صورتشان نمی بینند!!!

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha