سلامت نیوز: غضنفر میرزابیگی در مراسم تجلیل از پرستاران نمونه کشوری و دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه صدور شماره های نظام پرستاری نظام مند می شود، اظهار کرد: تلاش  می شود تا پایان امسال آیین نامه نحوه برگزاری آزمون  RN تدوین شود تا پس از آن صدور شماره نظام پرستاری با توجه به این آزمون به صورت نظام مند و به منزله شماره صلاحیت حرفه ای پرستاران درآید.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور افزود: برای 527 خدمت استاندارد حرفه ای نوشته شده است و پرستاران می توانند با مراجعه به سایت سازمان استاندارد از شماره 5001 به بعد خدمات پرستاری که به ثبت استاندارد ملی رسیده است را رویت کنند و از 527 خدمت پرستاری 128 مورد روند سخت و طاقت فرسای ثبت ملی استاندارد را طی کرده است.

میرزابیگی با اشاره به پیشنهاد سازمان نظام پرستاری در سال های قبل گفت: نظام پرستاری نیز آمادگی خود را دراین باره اعلام کرده است البته در مواردی گروه بهداشت حرفه ای نیز تقاضای خود را مطرح و از مجلس درخواست کرده اند و در شورای عالی پرستاری نیز مطرح شده است تا بدین ترتیب در کنار یکدیگر نظام فراگیرتری داشته باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور اظهار داشت: پیگیری های نظام پرستاری برای تصویب قانون ارتقای بهره وری شامل همه نیروهای بالینی نظام سلامت اعم از پزشک عمومی شده است البته اولویت نخست نظام پرستاری ساماندهی خدمات برای مردم است و اگر نظام پرستاری امروز به دنبال برطرف کردن کمبود پرستار است همگی برای برطرف کردن مشکلات مردم و خدمت رسانی بهتر به آنان است.

میرزابیگی بیان کرد: کشور ژاپن طی گزارشی اعلام کرد که هم اکنون 2 میلیون و 500 هزار پرستار در این کشور فعالیت می کنند جمعیت کنونی ژاپن 128 میلیون (حدود 2 برابر جمعیت ایران) است با در نظر گرفتن این مقیاس باید شمار پرستاران کشور ژاپن هم 2 برابر ایران حدود 280 هزار نفر می بود که این طور نیست.

وی با تشریح حرفه پرستاری تصریح کرد: پرستاری علم، هنر، حرفه و مهارت است پرستاری علم است چون علاقه مندان باید در دانشگاه ها واحدهای درسی را بگذرانند و از سیستم آموزش عالی مدرکی را کسب کنند و هم اکنون 100 سال از عمر آکادمیک رشته پرستاری می گذرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور افزود: البته این سابقه آکادمیک و دانشگاهی جدای از سابقه بسیار طولانی پرستاری از صدر اسلام و سال های پیش از آن است. پرستاری حرفه هم هست از مشخصات حرفه ای شدن، آن است که قوانین و مقررات خاص حرفه ای شدن برای آن وجود دارد هم اکنون هیئت بدوی، هیئت تجدیدنظر و هیئت عالی رسیدگی به تخلفات و قصورات حرفه ای برای پرستاران وجود دارد و در همه دادگاه های نظام پزشکی نماینده ای از پرستاری حضور دارد.

میرزابیگی داشتن نظام را از علل و نشانه های حرفه ای بودن پرستاری برشمرد و افزود: پرستاری هنر هم هست چون افراد فقط با آموزش تئوری پرستار نمی شوند و واحدهای متعدد کارورزی و کارآموزی را هم می گذرانند.
وی با اشاره به دیدار با رهبری اظهار کرد: در آخرین دیدار اعضای شورای عالی نظام پرستاری با مقام معظم رهبری ایشان تاکید بسیاری بر حفظ جایگاه و منزلت پرستاری داشتند و اینکه پرستاران شایق به خدمت باشند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: سخنرانی معروف ایشان را در سال 83 درباره پرستاری به عنوان منشور پرستاری در نظر گرفتیم و کلمه به کلمه آن را پیگیری کردیم.

میرزابیگی افزود: در دیدار با مقام معظم رهبری گزارش شفاف و دقیقی از وضعیت پرستاری و افزایش بیمارمحوری را مطرح کردیم و اینکه به مقوله پیشگیری کمتر توجه می شود و این سبب می شود خدمات غیرضرور و القایی ایجاد شود. ایشان نیز بر روی کلمه بیمارستان بحث داشتند و اینکه بیمارستان فقط محل بیمار نیست بلکه پزشک، پرستار و سایر کادر درمان هم در آنجا حضور دارند.

میرزابیگی گفت: در استخدام 25 هزار نفر برای تعدادی اصلاً پست سازمانی نبود که مقرر شد از جای دیگر به وزارت بهداشت منتقل شود از مباحث دیگر بکارگیری پرستاران در مدارس به عنوان مربیان بهداشت بود که مقرر شد از سهمیه 147 هزار معلم بازنشسته 7 هزار مربی بهداشت استخدام شود.

 در این مراسم که فرماندار و شهردار جهرم حضور داشتند، دکتر سید محمدکاظم تدین رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ضمن تقدیر از زحمات پرسنل درمانی و خدماتی ابراز داشت: پرستاران خط مقدم درمانی در بخش سلامت هستند و زحمات این عزیزان همیشه ماندگار است.

دکتر تدین گفت: باید سعی شود در خصوص طرح پزشک خانواده همه پرسنل در سطح جامعه فرهنگ سازی کنند.

در خاتمه از پرستار، ماما، کارشناس علوم آزمایشگاهی و نیروهای خدماتی برگزیده دانشگاه تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha