چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 49801
سلامت نیوز:در صنعت غذا استانداردی وجود دارد با عنوان «باقی مانده دارو و آنتی بیوتیك». این استاندارد در دهه‌های اخیر به دلیل بروز برخی بیماری‌ها تعریف شد. اما در دهه های اخیر با افزایش روند رو به رشد مصرف آنتی بیوتیك‌ها و گسترده شدن طیف داروهای مصرفی در صنعت دام و طیور، بحث باقی مانده این داروها در بدن دام و طیور بسیار جدی‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد، چون با مصرف گوشت حیوانات آنتی بیوتیكی، اثر آن مواد وارد بدن مصرف‌كننده نیز می شود و همین موضوع یك نوع مقاومت دارویی در بدن انسان ایجاد می‌كند. كارشناسان صنایع غذایی برای مقابله با این پدیده خطرناك، اعلام كرده‌اند كه باید ابزارهای كنترلی دقیق، میزان مصرف آنتی بیوتیك را در دام مورد بررسی قرار دهند و اگر از حد مجاز بیشتر بود، با ذبح چنین دام‌هایی مخالفت كنند.

البته سابقه این اتفاق به دهه 80 میلادی باز می‌گردد. بعدها در دهه 90 اروپا هم صنعت دام و طیور خود را تشویق كرد تا مصرف آنتی بیوتیك ها را كاهش دهد. در اتحادیه اروپا و كشور ایالات متحده به نتیجه رسیدند كه اولا مصرف آنتی بیوتیك‌ها كاهش یابد و ثانیا به سمت داروهای جایگزین با منشأگیاهی و دارویی بروند. اكنون در نمایشگاه دارویی اروپایی شركت‌ها، محصولات جدید را به بازار عرضه می كنند كه منشأ گیاهی و طبیعی دارد. این داروهای گیاهی، باقی مانده ندارد و خطری هم برای انسان ایجاد نمی‌كند. براساس قوانین موجود، نظارت بر فرآورده‌های حیوانی خام برعهده سازمان دامپزشكی كشور است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشكی بر فرآورده های خامی نظارت دارد. این دوگانگی مسئولیت خودش مسئله‌ساز است و باعث رقابت منفی می‌شود. درحالی كه مثلا در كشوری چون آمریكا همه مسائل مربوط به غذا زیر نظر سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد و این دوگانگی وجود ندارد. اما معضل نداشتن مدیریت یكپارچه در كشور ما، به حدی است كه در نهایت به جلسات ماهانه منجر می‌شود كه به نتیجه ای هم نمی رسد. برای مثال شما یك نامه 10 خطی مشترك از این دو سازمان،در رابطه با یك موضوع مشترك، پیدا نمی‌كنید. هیچ برنامه و طرحی هم برای مدیریت اتفاقات این حوزه وجود ندارد. درصورتی كه با این سهل‌انگاری‌ها، بیماری های دامی به انسان منتقل می شود و سلامت شهروندان به خطر می‌افتد.

به هر حال اثرات استفاده از آنتی‌بیوتیك‌های غیرمجاز یا فراتر از حد مجاز در دام‌ها تا آن حد از اهمیت برخوردار است كه در كشور ما هم ضروری است همانند سایر كشورهای اروپایی و آمریكایی استانداردهای معین و ثابتی تعریف شود تا چنانچه دامداری‌ها استانداردهای تعریف شده را رعایت نكردند مورد مواخذه قانونی قرار گیرند.

منبع: تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha