سلامت نیوز: بسیاری از متخصصان برای درمان افسردگی داروهایی را تجویز می‌كنند كه بیشتر این داروها برای گروه سنی بزرگسال تولید شده و عوارض جانبی به همراه دارند، از این رو برای مبتلایان به بیماری افسردگی كه در سنین نوجوانی یا پیری قرار دارند داروی مناسبی وجود ندارد كه حداقل عوارض را برای بیمار به همراه داشته باشد، به همین دلیل متخصصان طب مكمل و جایگزین برای درمان بیماری افسردگی در گروه‌های سنی نوجوان و سالمند شیوه‌های درمانی را توصیه می‌كنند كه كمترین عوارض و خطر را برای این گروه سنی به همراه داشته باشد. متخصصان طب مكمل و جایگزین به این دلیل كه هنوز تحقیق‌های جامعی روی داروهای ضدافسردگی برای گروه سنی نوجوان و سالمند صورت نگرفته، معتقدندبهتر است از این داروها برای درمان افسردگی استفاده نكرده و به تكنیك‌های دیگری چون شیوه‌های درمانی طب مكمل و جایگزین اشاره كرد.


باید با نور آشتی كنید

یكی از شایع‌ترین عوامل بروز افسردگی در بیماران ‌دریافت نكردن نور كافی از خورشید است. همین مسئله یكی از دلایل اصلی بروز و تشدید این بیماری در فصل‌های پاییز و زمستان است. برای درمان این نوع افسردگی متخصصان توصیه می‌كنند تا بیماران به‌صورت روزانه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند. در حقیقت متخصصان معتقدند، به واسطه تاثیرات نور خورشید می‌توان این نوع از افسردگی را كه در اصطلاح افسردگی فصلی نامیده می‌شود، درمان كرد. افسردگی‌های فصلی عموما با آغاز فصل پاییز در بیمار به‌وجود آمده و تا نیمه فصل بهار با بیمار همراه است. بهترین گزینه برای درمان این نوع افسردگی در معرض نور خورشید قرار گرفتن به‌ویژه در ساعت‌های آغازین روز است. كارشناسان طب مكمل معتقدند تابش نور خورشید در درمان بیمارانی كه دچار انواع دیگر افسردگی هستند نیز پرفایده است. این شیوه یكی از تأییدشده‌ترین شیوه‌های درمانی در جهان است كه برای دریافت افسردگی به بیماران توصیه می‌شود.


ماساژ ضد افسردگی

دریافت ماساژ و دیگر مهارت‌های یداوی كه از جمله شیوه‌های درمانی طب مكمل و جایگزین در جهان است، تاثیر زیادی در روند درمان افسردگی در كودكان و بزرگسالان دارد. براساس یافته‌های متخصصان دریافت ماساژ از سوی درمانگران می‌تواند تاثیر زیادی بر هورمون استرس كورتیزول داشته باشد. در حقیقت ماساژ می‌تواند میزان ترشح هورمون استرس را در بدن كاهش داده و انتقال هورمون سروتونین و هورمون دوپامین كه برای ایجاد آرامش و ریلكسی اعصاب لازم است را در بدن تقویت كند. این هورمون‌ها از جمله مهم‌ترین هورمون‌هایی هستند كه تاثیر بسیار قدرتمندی بر درمان افسردگی در كودكان و بزرگسالان دارند. علاوه بر ماساژدرمانی، تكنیك‌های دیگری چون ریلكسیشن، گوش سپردن به موسیقی‌های خاص و تمرینات تنفسی نیز از دیگر شیوه‌های طب مكمل و جایگزین است كه برای درمان افسردگی كارایی بسیار زیادی دارد.


هنر هم می‌تواند دارو باشد

بسیاری از متخصصان طب جایگزین معتقدند استفاده از هنردرمانی و خلق آثار هنری در درمان انواع افسردگی مؤثر است. در شیوه هنردرمانی از انواع هنرهای بصری برای درمان افسردگی كمك گرفته می‌شود. در این شیوه افكار، اندیشه‌ها و احساسات بیمار به واسطه خلق آثار هنری و خلاقانه به درمانگر منتقل شده و متخصص برای درمان بیمار اقدامات لازم را انجام می‌دهد. در این روش متدهای مختلفی از مكتب هنردرمانی مثل نقاشی‌درمانی، قصه‌درمانی، رنگ‌درمانی، تئاتردرمانی و دیگر متدهای هنردرمانی مورد استفاده درمانگران قرار می‌گیرد.  این شیوه‌ها با كمك تكنیك‌هایی خاص، بیمار را دعوت به خلق اثر هنری كرده و به این وسیله روند درمانی را به سرانجام می‌رسانند.


كاهش اضطراب با متدهای ریلكسی

تكنیك‌ها و متدهای ریلكسیشن از جمله شیوه‌هایی است كه بسیاری از متخصصان برای درمان افسردگی و اضطراب از آن استفاده می‌كنند. این متدها از جمله ساده‌ترین شیوه‌های درمانی در طب جایگزین هستند كه از سوی درمانگر به بیمار آموزش داده می‌شود. بیمار با انجام این تكنیك‌ها می‌تواند با ریلكس كردن عضلات خود از میزان اضطراب و استرس واردشده به بدنش بكاهد. در تحقیقاتی كه متخصصان در زمینه درمان افسردگی‌ها با شیوه‌های كششی انجام دادند، این نتیجه به دست آمد كه استفاده از این متد در كنار سایر شیوه‌های درمانی روند درمان بیماری را بسیار تسریع می‌كند. به گفته متخصصان، اگرچه ممكن است این تكنیك‌ها تاثیرات فوری و آنی در درمان افسردگی نداشته باشند اما به مرور زمان موجب درمان و تسریع روند درمانی بیماری افسردگی به ویژه در كودكان و كهنسالان می‌شوند.


داروهای خطرناك


براساس تحقیق‌های انجام شده از سوی محققان استرالیایی و آنالیز داده‌های به دست آمده، این نتیجه به دست آمده  كه داروهای ضد‌افسردگی موجب بروز رفتارهای پرخطر در برخی از بیماران می‌شود و احتمال بروز برخی از این رفتارها مثل خودكشی را در میان بیماران افسرده بالا می‌برد. به همین دلیل است كه برخی از شركت‌های تولید‌كننده داروهای ضدافسردگی روی بسته‌بندی‌های خود ذكر می‌كنند كه این داروها تمایل به‌خودكشی را در افراد مبتلا به افسردگی بالا می‌برد و مصرف آنها برای گروه سنی زیر 18 سال مجاز نیست.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha