سلامت نیوز: هیچ صدایی رساتر از صدای آمارها نیست. همین آمارها می‌گویند تهران ركورددار طلاق در كشور شده است. به گفته معصومه آباد، عضو شورای اسلامی‌شهر تهران وضعیت فعلی خانواده‌ها به یک عنوان یک اورژانس اجتماعی محسوب می‌شود ،به طوری که براساس آمار سال 89 و 90 آمار ازدواج یک درصد و آمار طلاق 3.4 درصد رشد داشته که بیشترین نرخ وقوع طلاق‌ها در تهران صورت گرفته است.

به اعتقاد او : «اگرچه بعضی افراد فکر می‌کنند مسائل مالی و مادی در ازدواج‌ها موثر باشد که چنین هم هست اما براساس آمارهای ارائه شده بیشتر طلاق‌های سال 89 و 90 در مناطق شمیرانات که سبک زندگی متفاوتی نسبت به دیگر مردم در جنوب تهران دارند صورت گرفته است.» این همه ماجرا نیست.

در سال‌های گذشته همواره مسئولان از افزایش آمار طلاق ابراز نگرانی كرده اند و چندین طرح و برنامه را در نهادهای دولتی به اجرا گذاشته‌اند، اما هر ساله با ارائه آمارهایی كه از سیر صعودی طلاق خبر می داد باز هم شیوع آن را خطرناك دانسته اند. این بار نیز نوبت به وزیر ورزش و جوانان رسیده است. محمد عباسی با اشاره به اینكه افزایش آمار طلاق در كلانشهرها نگران‌كننده است، می‌گوید: « از سوی وزارت ورزش و جوانان به مسئولان مربوطه ابلاغ شده است تا تلاش كنند با كاهش آمار طلاق، این معضل رفع شود.»

از طرح هایی چون «ساج»(سامانه ازدواج جوانان) گرفته تا طرحی مانند لایحه پیشگیری از طلاق، هنوز تاثیر هیچ‌یك از طرح های بی شمار دولت در جامعه دیده نشده است. لایحه پیشگیری از طلاق یكی از نسخه‌های دولت است كه برای درمان طلاق روزافزون در جامعه پیچیده شده. این لایحه به پیشنهاد مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شد. همزمان با طرح آن رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: «متاسفانه نهادهای مختلف به وظیفه خود در زمینه آموزش نقش‌های اجتماعی و پیشگیری از طلاق عمل نکرده‌اند.» مجتهدزاده كه اعتقاد دارد طلاق به یكباره اتفاق نمی افتد اعلام كرد:«در ستاد پیشگیری از طلاق وظایفی برای دستگاه‌های مختلف همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ثبت احوال، قوه قضائیه، صداوسیما و ... در قالب یک تقسیم کار ملی برای تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق تعریف شده است.» با این همه پس از آنكه نخستین جلسه بررسی این لایحه در سال گذشته برگزار شد، خبر تازه ای از این لایحه نرسیده است.

دكتر نگار احمدی، روان‌شناس خانواده درباره افزایش روزافزون طلاق به تهران امروز می‌گوید:« به نظر می رسد به‌جز مشكلاتی مانند بیكاری، فقر و اعتیاد، كه همه كارشناسان امر بر آن‌ها به‌عنوان علل طلاق اتفاق‌نظر دارند، مشكلات دیگری سبب دامن زدن به طلاق‌ها شده است.»

او در تشریح این مشكلات می گوید:«متاسفانه نسل جدید جامعه ایرانی توانایی حل مسئله را ندارند و از مهارت‌های لازم برای هماهنگی در زندگی مشترك برخوردار نیستند.»

احمدی در ادامه می گوید:«این موضوع تنها به كم كاری خانواده ها بر نمی‌گردد اگرچه قصور خانواده ها بسیار پررنگ است اما نهادهایی چون آموزش‌و‌پرورش و آموزش عالی در این باره هیچ اقدام مثبت و موثری انجام نداده‌اند. به‌رغم همه پیشرفت‌های علمی، پیشرفت تكنولوژی و ... جوانان ما وقتی زیر یك سقف می‌روند هیچ اطلاعی از نقش همسری خود ندارند و نمی‌توانند از خودخواهی‌ها و منیت‌های خود كوتاه بیایند.»

جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال كه در هفته جاری رسانه‌های شد نشان می‌دهد در سال گذشته بیشترین طلاق‌ها در زنان 25 تا 29 ساله روی داده است. 142 هزار و 841 زوج در سالی كه گذشت پس از طی پروسه طلاق در دادگاه‌ها، به‌همراه شاهدانشان به دفترخانه ها مراجعه كرده و پای طلاق‌نامه را با خطوطی لرزان امضا كرده‌اند. اگرچه بین آنچه از سوی قوه قضائیه اعلام شده با آمار رسمی سازمان ثبت احوال تفاوتی فاحش وجود دارد اما به‌گفته رئیس سازمان ثبت احوال واقعه طلاق در سال 90 نسبت به سال 89 4.1 درصــد افـزایش داشته است. این درحالی است که رئیس سازمان ثبت اسناد آمار طلاق را با افزایش 7 درصدی عنوان می‌کند!

پیش از این هم آمار اعلامی دوسازمان درباره ازدواج ها در سال 91 دارای اختلاف قابل‌توجهی بود. آمار طلاق سازمان ثبت اسناد حدود 3درصد از آمارهای ارائه شده از سوی ثبت احوال بیشتر است و این تضاد به خودی خود نابسامانی مربوط به آمار و ارقام‌های سازمان‌ها و عدم هماهنگی آن‌ها را در ارائه آمار نشان می‌دهد. كارشناسان می‌گویند آمار مستند كه نباشد برنامه‌ریزی امكان‌پذیر نیست. به‌نظر می‌رسد رشد روزافزون طلاق در كشور ناشی از همین عدم هماهنگی هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha