سلامت نیوز: کفش و کفی مناسب باید بر اساس معاینه و تجویز پزشک تهیه شود و برای انتخاب صحیح آن باید علاوه بر وضعیت زانوها مواردی چون معاینات مچ پا و نحوه قرارگیری کشکک مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سید احمد رئیس السادات، دبیر  انجمن طب فیزیکی و توانبخشی و دبیر علمی دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو گفت: هدف کلی از درمانهای متنوع فیزیکی و دارویی در مبتلایان به آرتروز کند کردن روند تخریبی و دژنراسیون در مفاصل ،کاهش درد ، حفظ یا بهبود حرکت مفصلی و بهبود عملکرد آن و نهایتاً ارتقائ کیفیت زندگی است.
اصلاح الگوی زندگی شامل تغذیه مناسب ، رعایت وضعیت های صحیح بدن در فعالیتهای روزمره  از جمله خودداری از دوزانو و چهار زانو نشستن، استفاده از توالت فرنگی، محدود کردن دفعات بالا و به ویژه پایین آمدن از پله، غذا خوردن پشت میز به جای نشستن در کنار سفره از جمله دستورات ساده و قابل اجرایی است که می تواند از شدت آرتروز بکاهد.
 رئیس السادات در ادامه در مورد وسایل کمکی حرکت و کفی طبی در مبتلایان به آرتروز زانو گفت : کفش و کفی مناسب باید بر اساس معاینه و تجویز پزشک تهیه شود و برای انتخاب صحیح آن باید علاوه بر وضعیت زانوها مواردی چون معاینات مچ پا و نحوه قرارگیری کشکک مورد ارزیابی قرار گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده از کفی های با لبه داخلی در افرادی که دچار زانوی ضربدری ( والگوس ) هستند و استفاده از کفی های با لبه خارجی به همراه بانداژ مفصل ساب تالار در افرادی که دچار زانوی پرانتزی ( واروس ) هستند و همچنین  بانداژهای خاصی که کشکک را به سمت داخل زانو می آورد در مبتلایان به آرتروز توصیه میشود .
 این متخصص طب فیزیکی ادامه داد : وسائل کمکی حرکت مانند عصا و چوبدستی  میتواند تا 25 درصد از وزن بر روی پای مقابل را کاهش دهد و سبب کاهش درد و بهبود عملکرد شود از این رو استفاده از عصا در سمت مقابل در برخی بیماران آرتروزی  توصیه می شود. اما استفاده از زانوبند طبی  در مراحل اولیه آرتروز توصیه نمی شود .
 رئیس السادات در آخر گفت :ارتفاع عصا و نحوه صحیح استفاده از آن بسیار مهم است . طول مناسب برای عصا فاصله از کف زمین تا تروکانتر بزرگ استخوان ران (تقریبا"محل  درز جیب  شلوار ) است و آرنج بیمار حین استفاده از عصا  باید حدود 20 درجه خم باشد.
 لازم به ذکر است دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو به همت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاریخ پنجشنبه  25 خرداد ماه در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهید مدرس تهران(سعادت آباد) برگزار خواهد شد. این سمپوزیوم دارای امتیاز بازآموزی ( حد اکثر 5 امتیاز ) جهت پزشکان عمومی، متخصصین داخلی، ارتوپدی ، طب فیزیکی، جراحی عمومی، بیهوشی و کارشناسان و مقاطع بالاتر فیزیوتراپی، کاردرمانی،ارتوپدی فنی ، پرستاری و ... می باشد اساتید رشته های مختلف ارتوپدی، روماتولوژی، طب فیزیکی و توانبخشی،تغذیه، فیزیوتراپی و طب سوزنی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی در زمینه پیشگیری ، تشخیص و درمان آرتروز در این سمپوزیوم به سخنرانی خواهند پرداخت  .
 اپیدمیولوژی و بار بیماری، عوامل خطر و روشهای  پیشگیری از آرتروز، اصول بیومکانیک، روشهای تصویر برداری، اندیکاسیون های جراحی، درمانهای دارویی  مرسوم و نوین، رویکرد مبتنی بر شواهد، مدالیتی های فیزیکی از جمله لیزر درمانی، ورزش درمانی ، طب سوزنی، کاربرد ارتز و  تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) در درمان آرتروز از جمله مباحثی است که در این سمپوزیوم  به آنها پرداخته خواهد شد.
علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر اطلاعات و ثبت نام تلفن 22360635 و  یا به سایت اداره کل آموزش مداوم وزارت بهداشت  www.ircme.ir( شناسه برنامه : 14537) و سایت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران www.ispmr.orgمراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha