خطر ابتلا به بیماری ALS با افزایش هر 10 سیگار مصرفی در هر روز 10 در صد و هر 10 سال کشیدن سیگار 9 درصد افزایش یافت؛ با این وجود, این رابطه ها با حذف غیرسیگاری ها ادامه نیافت. در میان آن افرادی که سیگار می کشیدند, هر چه سن شروع کشیدن سیگار پایین تر بود خطر ابتلا به بیماری ALS نیز بالاتر رفت.

سیگارکشیدن منجر به بروز بیماری ALS  میشود
سلامت نیوز: ممکن است سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به بیماری تضعیف کننده عضلات آمیوتروفیک لاترال اسکلروز (ALS) مرتبط باشد.
به گزارش سلامت نیوز وبه نقل از ساینس دیلی،براساس اطلاعات زمینه ای مقاله ماهنامه پزشکی" Archives of Neurology" بیماری آمیوتروفیک لاترال اسکلروز یک اختلال تخریبی نرون های حرکتی است که هر ساله بیش از 5500  تن در آمریکا به آن مبتلا می شوند. هیچ درمانی برای بیماری ALS وجود ندارد و اندک روشهای درمانی فعلی نیز به طور محدود موثر واقع می شود.
در حدود 90 درصد از موارد ALS پراکنده و با منشاء ناشناخته و احتمالا محیطی هستند. برای بررسی رابطه میان کشیدن سیگار و بیماری ALS, دکتر هائو وانگ, پروفسور دانشکده بهداشت و سلامت عموم هاروارد بوستون, و همکارانش داده های 5 مطالعه دراز مدت مختلف را در مورد بیش از 1.1 میلیون شرکت کننده  که 832 از آنها مبتلا به ALS  بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. مدت زمان این پیگیری بین 7 تا 28  بود.

میزان شیوع ALS در مجموع 5 مطالعه مذکور با سن افزایش یافت و در همه گروه های سنی مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا شده بودند. افرادی که در ابتدای این مطالعه همواره سیگار کشیده بودند در مقایسه با افرادی که هرگز لب به سیگار نزده بودند بیشتر با خطر ابتلا به بیماری ALS مواجه شدند. سیگاری های فعلی 42 درصد و سیگاری های سابق 44 درصد بیشتر با خطر ابتلا به این بیماری روبرو بودند.

خطر ابتلا به ALS همچنین با تعداد بسته های سیگار مصرفی در یک سال (حاصل ضرب تعداد بسته های مصرفی در هر روز در تعداد سالهایی کشیدن سیگار ) افزایش یافت. علاوه بر این, یقینا تعداد متوسط سیگارهای کشیده شده در هر روز و طول مدت کشیدن سیگار که به طور مستقل بررسی شد و با تعداد بسته های سیگار مصرفی در یک سال ترکیب نشد با بیماری ALS مرتبط بود
خطر ابتلا به بیماری ALS با افزایش هر 10 سیگار مصرفی در هر روز 10 در صد و هر 10 سال کشیدن سیگار 9 درصد افزایش یافت؛ با این وجود, این رابطه ها با حذف غیرسیگاری ها ادامه نیافت. در میان آن افرادی که سیگار می کشیدند, هر چه سن شروع کشیدن سیگار پایین تر بود خطر ابتلا به بیماری ALS نیز بالاتر رفت.

نویسنده این مقاله می نویسد:" چندین مکانیسم احتمالی مطرح شده است که ممکن است به واسطه آنها کشیدن سیگار خطر ابتلا به بیماری ALS را تحت تاثیر قرار دهد که شامل آسیب نورونی مستقیم ناشی از اکسید نیتریک یا دیگر اجزای دود سیگار (نظیر باقیمانده آفت کش هایی که در کشت تنباکو استفاده می شود) یا استرس اکسایشی (ناهماهنگی میان تولید اکسیژن واکنشی و توانایی برای زدودن این واسطه های واکنشی یا ترمیم آسیب ثانویه). مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث تولید رادیکال های آزاد و پراکسیداسیون چربی می شود, و سیگاری ها بخش عمده آنتی اکسیدان قوی ویتامین C را بازپس می دهند.

گزارش شده است که قرار گرفتن در معرض ماده سمی فرمالدئید, یک محصول فرعی حاصل از روشن کردن سیگار نیز خطر ابتلا به  ALS را بیشتر می کند. ممکن است درک بهتر رابطه میان کشیدن سیگار و ALS  به کشف دیگر عوامل خطرزا و روشن شدن ماهیت این بیماری کمک کند. "

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha