چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 49823
سلامت نیوز: این روزها كمتر كسی است كه از تاثیرات مخرب سیگار آگاه نباشد، اما با این حال باز هم افرادی كه سیگار می‌كشند، حاضر نیستند براحتی این عادت را ترك كنند. بنابراین لازم است باز هم درباره مضرات سیگار و دود آن صحبت شود تا شاید سیگاری‌ها تصمیم بگیرند عادت‌شان را برای همیشه كنار بگذارند.

دكتر نوروزی در این خصوص توضیح می‌دهد: دود سیگار حاوی چهار تا پنج هزار ماده شیمیایی سمی است كه هنگام استعمال سیگار وارد بدن فرد سیگاری می‌شود و می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی و انواع سرطان‌ها را افزایش دهد.

هر سال، 31 ماه می‌ میلادی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامیده شده و امسال نیز در كشور ما برنامه‌های هفته بدون دخانیات كه هفته منتهی به این روز است، از چهارم تا 10 خرداد برگزار می‌شود؛ به این امید كه یك هفته یا حداقل یك روز مردم استعمال مواد دخانی را كنار بگذارند و با توجه به عوارض و عواقبی كه در انتظارشان است، شیوه زندگی‌شان را تغییر دهند.

این هفته فرصت خوبی است تا بیشتر درباره مواد دخانی و مضرات آن بدانیم، اگرچه كه پس از این هفته باز هم خیلی از سیگاری‌ها یادشان می‌رود كه سیگار عامل بروز ده‌ها بیماری مختلف است و نه‌تنها به خودشان كه به خانواده‌شان هم صدمه می‌زند.

دكتر علیرضا نوروزی، روانپزشك در این‌باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: مصرف توتون و تنباكو یكی از مهم‌ترین عوامل خطر برای سلامت انسان‌ها به حساب می‌آید و چنین گفته می‌شود كه در سراسر جهان یكی از 10 عامل اصلی بروز بیماری‌هاست.

وی ضمن بیان این‌كه مصرف تنباكو موجب وارد شدن سموم مختلف به بدن می‌شود، می‌گوید: فردی كه این مواد را مصرف می‌كند، به تدریج به آنها وابسته شده و پس از گذشت مدتی، علی‌رغم روبه‌رو شدن با مشكلات ناشی از آن، نمی‌تواند براحتی میزان مصرف خود را كم كرده یا آن را به طور كلی قطع كند بنابراین گاهی حتی ممكن است این رفتار علی‌رغم میل مصرف‌كننده ادامه داشته باشد.

دشمن‌تان را بهتر بشناسید

این روزها كمتر كسی است كه از تاثیرات مخرب سیگار آگاه نباشد، اما با این حال باز هم افرادی كه سیگار می‌كشند، حاضر نیستند براحتی این عادت را ترك كنند. بنابراین لازم است باز هم درباره مضرات سیگار و دود آن صحبت شود تا شاید سیگاری‌ها تصمیم بگیرند عادت‌شان را برای همیشه كنار بگذارند.

دكتر نوروزی در این خصوص توضیح می‌دهد: دود سیگار حاوی چهار تا پنج هزار ماده شیمیایی سمی است كه هنگام استعمال سیگار وارد بدن فرد سیگاری می‌شود و می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی و انواع سرطان‌ها را افزایش دهد.

به گفته وی، حدود 400 ـ 300 ماده‌ موجود در سیگار، سرطان‌زاست و به همین دلیل مصرف سیگار احتمال بروز سرطان‌های مختلف را افزایش می‌دهد، به طوری كه می‌توان گفت كسانی كه اصلا سیگار نمی‌كشند، تقریبا هیچ وقت دچار سرطان حنجره نیز نخواهند شد، در حالی كه احتمال ابتلا به سرطان حنجره میان افراد سیگاری بسیار بیشتر است.

علاوه بر این، احتمال بروز سرطان‌های ریه، كلیه، مثانه و... هم با مصرف سیگار افزایش می‌یابد.

دكتر نوروزی درباره سایر بیماری‌هایی كه احتمال بروز آن با مصرف سیگار افزایش می‌یابد، می‌گوید: مصرف طولانی‌مدت سیگار موجب ایجاد بیماری‌های مزمن ریوی می‌شود و خطر عفونت‌های ریه را نیز افزایش می‌دهد. همچنین خطر ابتلا به عوارض بیماری‌های قلبی، عروقی و احتمال افزایش فشار خون و سكته قلبی هم در نتیجه استفاده از سیگار بسیار بیشتر می‌شود.

خانواده‌ افراد سیگاری هم قربانی می‌شوند

هر چقدر از مضرات سیگار و بیماری‌هایی كه احتمال روبه‌رو شدن با آن برای افراد سیگاری بیشتر است صحبت كنیم، باز هم كم است، اما اگر افراد سیگاری بدانند با این كار فقط به خودشان صدمه نمی‌زنند و دیگران را نیز با مشكل روبه‌رو می‌‌كنند، شاید بیشتر به فكر بیفتند؛ چون طبق نظر متخصصان، سیگار كشیدن فقط به ضرر فرد سیگاری نیست و خانواده و اطرافیان او را هم به طور ناخواسته درگیر می‌كند.

دكتر نوروزی در این زمینه هشدار می‌دهد: افرادی كه در معرض دود دست دوم سیگار قرار می‌گیرند نیز با مشكلات متعددی روبه‌رو خواهند بود، به طوری كه می‌گویند احتمال بروز عفونت‌های ریه، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت گوش میان بچه‌هایی كه والدین‌شان سیگاری هستند، بسیار بیشتر از سایر كودكان است. همچنین خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف نیز میان این افراد افزایش می‌یابد.

بنابراین یادتان باشد مصرف سیگار در مكان‌های عمومی، داخل خانه، ماشین و... می‌تواند سبب بروز مشكلات زیادی برای افرادی شود كه در معرض دود آن قرار می‌گیرند.

گروهی نیز می‌گویند میان دوستان یا آشنایان‌شان كسانی را می‌شناسند كه سال‌هاست سیگار می‌كشند و هیچ مشكلی ندارند و به همین بهانه، مصرف سیگار را مضر نمی‌دانند.

دكتر نوروزی ضمن بیان این‌كه چنین تصوری به هیچ وجه درست نیست، خاطرنشان می‌كند: به عنوان مثال ممكن است فردی همیشه بی‌دقت و با سرعت زیادی رانندگی كند، اما با وجود این بی‌توجهی‌ها هیچ وقت هم تصادف نكند. در این موارد فقط می‌توان گفت او راننده خوش‌شانسی است كه تاكنون با نتایج كارش روبه‌رو نشده است، اما همه می‌دانند همیشه احتمال بروز مشكلات متعددی برای چنین فردی وجود دارد.

به گفته وی، سیگار كشیدن هم همین‌گونه است و باید این نكته را در نظر داشته باشیم كه بدن افراد مختلف در رویارویی با سموم واكنش متفاوتی نشان می‌دهد. به همین دلیل نمی‌توان تنها با اشاره به یك فرد خاص، سیگار كشیدن را كاری بی‌ضرر و بدون مشكل دانست.

دكتر نوروزی تاكید می‌كند: كیفیت زندگی انسان‌ها در مقایسه با گذشته تغییر كرده است؛ به این معنا كه میانگین عمر افراد جامعه افزایش یافته و انتظار می‌رود آنها پس از دوران میانسالی و حتی در دوره سالمندی هم زندگی پویا و سلامتی داشته باشند. بنابراین حتی اگر تا سنین میانسالی و اوایل دوران كهولت هم مشكلی برای فرد سیگاری پیش نیاید، ممكن است در سال‌های بعد به دلیل عوارض ناشی از مصرف سیگار زندگی سختی در انتظار او باشد.

قلیان بهتر از سیگار نیست

خیلی از افراد و بخصوص جوانان برای این‌كه سیگار نكشند و به آن وابسته نشوند، به قلیان روی می‌آورند و تصور می‌كنند قلیان كشیدن كار بی‌ضرری است.

دكتر نوروزی ضمن اشتباه دانستن این باور، چنین توضیح می‌دهد: مقدار توتونی كه در یك نوبت قلیان كشیدن مصرف می‌شود، تقریبا معادل 10 تا 15 نخ سیگار است. از طرف دیگر به علت عبور دود قلیان از رطوبت، مواد سمی از طریق قطره‌های ریز آب وارد بدن شده و به دلیل وزن بیشتر به قسمت‌های عمقی‌تر ریه نفوذ كرده و آسیب بیشتری وارد می‌كند.

به گفته این پزشك متخصص، براساس بررسی‌های انجام شده در برخی موارد توتونی كه در قلیان استفاده می‌شود غیراستاندارد بوده و در نتیجه ممكن است مواد آلوده‌ای مانند قارچ‌های بیماری‌زا وارد بدن انسان شود.

تغییر رفتار و ترك سیگار

به گفته دكتر نوروزی، انسان‌ها زمانی تصمیم می‌گیرند رفتارشان را تغییر ‌دهند كه آن را كاری مهم بدانند و همچنین انگیزه و آگاهی كافی برای این تغییر رفتار داشته باشند. علاوه بر این، آنها باید مطمئن باشند تغییر رفتارشان كاری ممكن و شدنی است و به همین دلیل خدمات ترك سیگار باید مناسب، ارزان و در دسترس همه افراد باشد.

وی می‌افزاید: انسان‌ها برای تغییر رفتار در مراحل مختلفی قرار می‌گیرند؛ گروهی در مرحله پیش‌تامل هستند و در این مرحله هنوز تصمیم خاصی برای تغییر رفتارشان نگرفته‌اند بنابراین در این مرحله لازم است اطلاعات كافی در اختیار این افراد قرار گیرد. بعضی نیز در مرحله تامل هستند؛ این گروه به تغییر رفتار فكر می‌كنند، اما هنوز مردد هستند. در این موقعیت باید برای كاهش شك و تردید و افزایش انگیزه با مشاوره‌های مناسب به فرد كمك كنیم. برخی از افراد نیز در مرحله اقدام هستند و كاملا آماده تغییر رفتارند كه برای موفقیت این افراد دسترسی مناسب به خدمات ترك سیگار اهمیت ویژه‌ای دارد.

در مرحله آخر هم باید به فرد كمك كنیم پس از ترك سیگار دوباره به سمت مصرف آن برنگردد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha