سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم گفت: از آنجایی که قشر کم درآمد بیشترین مصرف دخانیات را دارند افزایش مالیات سیگار و به تبع افزایش قیمت آن می‌تواند در کاهش مصرف سیگار مؤثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، انوشیروان محسنی بندپی در همایش روز جهانی بدون دخانیات که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت:‌ یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده سلامت مصرف مواد دخانی است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بهترین و اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کاهش مصرف دخانیات است.

وی افزود: با وجود جمعیت 75 میلیونی افزایش رفاه زندگی و موقعیت جغرافیایی کشورمان کمپانی‌های تولیدکننده مواد دخانی در دنیا جایگاه ویژه‌ای را برای افزایش مصرف سیگار در ایران در نظر گرفتند به طوری که در سال 80 میزان مصرف سیگار در کشور 49 میلیارد نخ بود که این رقم در سال 87 به 60 میلیارد نخ رسید.

محسنی‌ بندپی اقداماتی نظیر فشارهای مستقیم سیاسی و غیر سیاسی، ‌مداخله در عوامل کنترلی و نظارتی و دادن اطلاعات غلط را زمینه‌ساز این مسئله دانست که نتوانیم به اهداف کنترل بیماری‌های ناشی از سیگار برسیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم گفت: هیچ رابطه مستقیمی بین افزایش قیمت سیگار و قاچاق آن وجود ندارد به عنوان مثال کشور اسپانیا طی یک دهه افزایش قیمت سیگار را در دستور کار خود قرار داد که با کاهش 7 درصدی مصرف سیگار روبه‌رو شد در حالی که در بقیه کشورها این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: مبارزه با قاچاق دخانیات شیوه‌های خاص خود را می‌طلبد مانند استفاده از سیگارهای هولوگرام‌دار، استفاده سریال‌های شماره‌دار روی سیگار، علامت‌های مخصوص در بسته‌بندی‌های سیگار و اینکه تمام عرضه‌کنندگان سیگار باید پروانه کسب داشته باشند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: ‌بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش 10 درصدی مالیات سیگار در کشورهای پیشرفته مصرف آن 4 درصد کاهش یافته و در کشورهای در حال توسعه این کاهش چیزی حدود 3 تا 7 درصد بوده است.

محسنی بندپی افزود: ما طبق قانون باید سالانه افزایش 10 درصدی مالیات را برای مواد دخانی داشته باشیم چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که درآمد کمتری دارند به دنبال مصرف سیگار هستند و قاعدتاً کمتر سیگار می‌خرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha