چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 49852
سلامت نیوز: از لحظه‌ای كه نوشیدنی یا خوراكی را وارد دهانتان می‌كنید، آن ماده غذایی مسافت بسیار زیادی را در سیستم گوارش طی می‌كند.

صرف‌نظر از مواد مفیدی كه پس از تجزیه توسط روند هضم غذا به رگ‌ها یا بخش‌های دیگر بدن می‌رسد، پیچ و خم تونل مانند روده نقشی اساسی در دفع قسمت‌های زائد موادی دارد كه وارد بدنمان می‌كنیم بنابراین، تا حدود زیادی می‌توان تصور كرد كه ضایعات غذایی مسیر طولانی روده را در هنگام دفع براحتی با انواع سموم و ضایعات به خود آلوده می‌كند.

برای آن كه این ضایعات و سموم به كبد و خون بازنگردد یا سبب ایجاد بیماری‌های گوارشی نشود، می‌توان برخی خوردنی‌ها را در سبد غذایی خانواده جای داد تا افزون بر كاركرد بهتر دستگاه گوارش، از مصائب احتمالی آتی این سموم هم در امان ماند.

یكی از جادوگرانی كه با تقویت باكتری‌های مفید همچون مهندس روغن‌كاری جداره روده، سبب دفع راحت و سریع ضایعات می‌شود، جوانه گندم است.

روزی یك یا دو قاشق غذاخوری سبزینه تازه‌جوانه‌زده گندم را خوب بجوید تا پس از دو یا سه روز اثرات آن را حس كنید.

جوانه گندم با تقویت باكتری‌های مفید، بخصوص برای آنها كه نمی‌خواهند اجابت مزاجشان نه آنقدر روان شود كه به دردسر افتند، نه آنقدر سخت كه از سختی آن شكوه كنند، كولاك می‌كند.

فقط یادتان باشد آن را تنها، نه در سالاد یا همراه با غذا، میل كنید و خوب هم بجوید تا معده ماده‌ای حاضر و آماده و بدون مشكل را روانه سیستم گوارش كند. مشابه این خاصیت را جوانه‌های جو و یونجه نیز تا حدودی دارد.

سبزیجاتی مثل تره‌فرنگی، برگ كلم و بروكلی نیز علاوه بر یاری رساندن به بخش‌ها و سیستم‌های دیگر بدن، نه‌تنها در پاكسازی دستگاه گوارش نقشی مفید دارد، بلكه سرشار از فیبر بوده، با كمك به ساز و كار معده، هضم غذا را روان و راحت می‌كند؛ برای نمونه، برگ كلم خاصیت میكروب‌كش دارد و خون را نیز تصفیه می‌كند.

گاهی می‌توان آب سبزیجات را هم به این منظور نوشید.سبزیجات خام یا بخارپز، اعم از پیاز و پیازچه، سیر و هویج نیز در فرآیند تمیز كردن دستگاه گوارش ایفاگر نقشی سرشار از فایده است.

گیاهان بنشنی چون نخود سبز، ماش و عدس ناراحتی‌های گوارشی را خنثی می‌كند. چای سبز و دانه‌هایی از قبیل كتان خوراكی هم چنین خاصیتی دارد.

از انجیر هر چه بگوییم كم است؛ قدما برای درمان بواسیر از آن بهره می‌بردند، خاصیت قلیایی‌كننده آن در برابر اسیدها آثار چربی مضر حیوانی را پاك می‌كند، اثرات سم‌زدایی آن مثال‌زدنی است، قند موجود در آن انرژی را افزون می‌كند، دانه‌هایش با جذب آب موجود در روده از متورم شدن آن جلوگیری می‌كند و همچنان می‌توان خواص دیگری از آن را ذكر كرد.

همانند انجیر، زیتون هم در نظافت و تمیز كردن دستگاه گوارش بویژه دیواره عروق خونی اثرات قابل ذكری دارد، در روده‌ها از رسوب آهن و در عروق از رسوب چربی‌های خطرناك جلوگیری می‌كند.

در میان مركبات، لیموترش و سیب علاوه بر خواص فراوانشان، از میوه‌های مفید و كارآمد در این زمینه است. آب لیموترش را در لیوانی از آب ولرم بریزید و ناشتا میل كنید تا دستگاه گوارشتان را ضدعفونی كند.

این میوه همچون سربازی ضدویروس و آنتی‌باكتریال، نه‌تنها ایمنی بدنتان را افزایش می‌دهد، بلكه خونتان را هم از مواد سمی پاكسازی می‌كند. اگر تمایلی به خوردن لیمو ندارید، جای آن خاكشیر را در آبی گرم بریزید و بخورید.

شربت خاكشیر كه در فصل گرما رفع عطش می‌كند، در این شیوه مصرف، لعابی سحرآمیز تولید می‌كند كه برای جداره روده همچون روغنی نرم است و آنچه را دفع‌كردنی‌ است، براحتی از این گذرگاه عبور می‌دهد. همین كار را با نوشیدن آب گیاه آلوئه‌ورا می‌توانید انجام دهید.

این گیاه كه بیشتر به عنوان ماسكی برای زیبایی و شادابی پوست شناخته شده، سرشار از ویتامین‌ها و املاح است، علاوه بر نظافت دستگاه گوارش و كمك به حركت‌های روده در انتقال مواد زائد، رافع یبوست بوده، در عین حال سبب بهبود اسهال می‌شود، اختلالات ایمنی را با تحریك گلبول‌های سفید خون برای مبارزه علیه ویروس‌ها كاهش می‌دهد و در سم‌زدایی از بدن و رفع خستگی اثراتی مفید دارد.

یكی دیگر از میوه‌هایی كه می‌توان به همین منظور در سبد غذایی خانواده قرار داد انگور است. از انگور به عنوان تصفیه‌كننده خون و كبد، نظافتچی گوارش، رافع برخی اختلالات عفونی و از بین برنده بعضی انگل‌های موجود در روده یا معده یاد می‌كنند.

اگر معده قوی و كارآمدی دارید، بكوشید هسته آن را هم بجوید، زیرا هسته انگور دربردارنده كلسیم و ویتامین‌های A و E بوده، خوردنش اثراتی مفید بر عملكرد دستگاه گوارش و كاهش ترشحات ناخواسته ادرار دارد.

برعكس، اگر معده ضعیفی دارید، هنگام تناول باید حتی پوست آن را بگیرید كه دیر هضم بودنش مشكل‌ساز نشود. روغن دانه انگور نیز خاصیت‌هایی در ضدیت با یبوست دارد.

نمی‌توان درباره میوه‌های از بین برنده انگل‌ها و عفونت‌های دستگاه گوارش سخن گفت، اما به خواص انار اشاره نكرد. انار همچنین در بهبود امراض كبد كه محل تصفیه سموم بدن است اثرات بسیار دارد.

بكوشید دست‌كم بخشی از میوه‌ها و خوردنی‌های ذكر شده را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بدنتان در برابر باكتری‌ها، انگل‌ها و عفونت‌های روده و گوارش مقاوم شده، احساس بهتر، شادابی بیشتر و سلامت افزون‌تری داشته باشید.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha