سلامت نیوز: محققان دانمارکی بر اساس تحقیقات خود دریافتند که سیر خطر ابتلا به بیماری فیبروکیستیک را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس به نقل از نشریه "Antimicrobial Agentsand Chemotherapy"، محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک دریافتند: یکی از مواد موجود در سیر می‌تواند از ابتلا به بیماری فیبروز کیستیک جلوگیری کرده یا از ابتلا به آن بکاهد.

محققان گفتند: یکی از ترکیبات موجود در گوگرد به نام "ajoene" نقشی حیاتی در کاهش ابتلا به بیماری فیبروز کیستیک ایفا می‌کند که این امر از طریق مهار 11 ژن صورت می‌گیرد که نقشی اساسی در بالا بردن قدرت میکروب  "P. aeruginosa" برای ابتلا به بیماری فیبروز کیستیک بازی می‌کند.

محققان افزودند: این ماده استخراج شده از سیر همچنین می‌تواند تولید ماده "rhamnolipid" را کاهش دهد که نقش بزرگی در محافظت از باکتری مسبب بیماری فیبروز کیستیک دارد به نحوی که غشاء حیاتی باکتری را احاطه می‌کند و جلوی حملات گلبولهای سفید به آن را می‌گیرد.

فیبروز کیستیک بیماری است که باعث می‌شود بدن خلط‌هایی غلیظ و چسبناک تولید کند. این بیماری دو قسمت بدن را شامل ریه‌ها و دستگاه گوارش را دچار مشکل می‌کند.

ریه‌های سالم خلط تولید می‌کند که باعث می‌شود از مجراهای هوا محافظت کند و نفس کشیدن را راحت‌تر کند. اما برای آنهایی که مبتلا به فیبروز کیستیک هستند این خلط خیلی غلیظ و چسبناک است و ممکن است به ریه‌ بچسبد.

این مسئله محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌کند؛ میکروب‌هایی که می‌توانند موجب عفونت و بیماری شوند.

فقط ریه ‌ها و مجاری هوا نیست که دچار مشکل می‌شوند. سلول ‌های تولید کننده خلط روی دستگاه گوارش که شامل معده، روده‌ها، کبد، لوزالمعده و دستگاه تناسلی می‌شود، هم لایه‌ای ایجاد می‌کنند.

لوزالمعده آنزیم‌ هایی تولید می‌کند که کمک می‌کند تا غذاها و هورمون‌هایی که به جذب قند کمک می‌کنند؛ هضم شوند اما وقتی خلط غلیظی که داخل لوزالمعده است؛ گذرگاه‌های باریک را ببندد، هضم غذا و رسیدن همه ویتامین‌ها و موادمغذی به بدن دچار مشکل می‌شود.

تعداد زیادی از کودکان و افراد جوان را در سراسر دنیا دچار فیبروز کیستیک هستند. این بیماری می‌تواند خفیف یا جدی باشد.

بدن برای اینکه بتواند خلط‌های عادی تولید کند نیاز به یک پروتئین خاص دارد و این پروتئین در فیبروز کیستیک ناقص است لذا خلط‌ هایی غلیظ و چسبناک تولید می‌کند.

فیبروز کیستیک یک بیماری ارثی است و این یعنی از والدین به بچه‌های آنها منتقل می‌شود و کسی که به فیبروز کیستیک مبتلا است؛ مادرزادی با این بیماری به دنیا می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha