كفش و كفی مناسب باید بر اساس معاینه و تجویز پزشك تهیه شود و برای انتخاب صحیح آن باید علاوه بر وضعیت زانوها مواردی چون معاینات مچ پا و نحوه قرارگیری كشكك مورد ارزیابی قرار گیرد.

مبتلایان به آرتروز باید با تجویز پزشك از كفی‌های طبی استفاده كنند
سلامت نیوز : دكتر سید احمد رییس‌السادات دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی و دبیرعلمی دومین سمپوزیوم تازه‌های آرتروز زانو گفت: هدف كلی از درمانهای متنوع فیزیكی و دارویی در مبتلایان به آرتروز كند كردن روند تخریبی و دژنراسیون در مفاصل، كاهش درد، حفظ یا بهبود حركت مفصلی و بهبود عملكرد آن و نهایتا ارتقای كیفیت زندگی است.

وی خاطرنشان كرد:اصلاح الگوی زندگی شامل تغذیه مناسب، رعایت وضعیت‌های صحیح بدن در فعالیت‌های روزمره از جمله خودداری از دو زانو و چهار زانو نشستن، استفاده از توالت فرنگی، محدود كردن دفعات بالا و به ویژه پایین آمدن از پله، غذا خوردن پشت میز به جای نشسن در كنار سفره از جمله دستورات ساده و قابل اجرایی است كه می‌تواند از شدت آرتروز بكاهد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ رئیس السادات در ادامه در مورد وسایل كمكی حركت و كفی طبی در مبتلایان به آرتروز زانو گفت: كفش و كفی مناسب باید بر اساس معاینه و تجویز پزشك تهیه شود و برای انتخاب صحیح آن باید علاوه بر وضعیت زانوها مواردی چون معاینات مچ پا و نحوه قرارگیری كشكك مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: استفاده از كفی‌های با لبه داخلی در افرادی كه دچار زانوی ضربدری (والگوس) هستند و استفاده از كفی‌های با لبه خارجی به همراه بانداژ مفصل ساب تالار درافرادی كه دچار زانوی پرانتزی (واروس) هستند و همچنین بانداژهای خاصی كه كشكك را به سمت داخل زانو می‌آورد در مبتلایان به آرتروز توصیه می‌شود.این متخصص طب فیزیكی ادامه داد: وسائل كمكی حركت مانند عصا و چوبدستی می‌تواند تا 25 درصد از وزن بر روی پای مقابل را كاهش دهد و سبب كاهش درد و بهبود عملكرد شود از این رو استفاده از عصا در سمت مقابل در برخی بیماران آرتروزی توصیه می‌شود. اما استفاده از زانوبند طبی در مراحل اولیه آرتروز توصیه نمی‌شود.

رئیس السادات در پایان گفت: ارتفاع عصا و نحوه صحیح استفاده از آن بسیار مهم است. طول مناسب برای عصا فاصله از كف زمین تا تروكانتر بزرگ استخوان ران (تقریبا محل درز جیب شلوار) است و آرنج بیمار حین استفاده از عصا باید حدود 20 درجه خم باشد.

لازم به ذكر است، دومین سمپوزیوم تازه‌های آرتروز زانو به همت انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران با همكاری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در تاریخ پنجشنبه 25 خرداد ماه در مركز پزشكی، آموزشی و درمانی شهید مدرس تهران (سعادت آباد) برگزار خواهد شد. این سمپوزیوم دارای امتیاز بازآموزی (حداكثر 5 امتیاز) جهت پزشكان عمومی، متخصصین داخلی، ارتوپدی، طب فیزیكی،‌جراحی عمومی، بیهوشی و كارشناسان و مقاطع بالاتر فیزیوتراپی، كار درمانی،‌ارتوپدی فنی، پرستاری و ... می‌باشد اساتید رشته‌های مختلف ارتوپدی، روماتولوژی، طب فیزیكی و توانبخشی، تغذیه، فیزیوتراپی و طب سوزنی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان آرتروز در این سمپوزیوم به سخنرانی خواهند پرداخت.

اپیدمیولوژی و بار بیماری، عوامل خطر و روشهای پیشگیری از آرتروز، اصول بیومكانیك، روشهای تصویر برداری، اندیكاسیون‌های جراحی، درمانهای دارویی مرسوم و نوین، رویكرد مبتنی بر شواهد، مدالیتی‌های فیزیكی از جمله لیزر درمانی، ورزش درمانی، طب سوزنی، كاربرد ارتروز تزریق پلاسمای غنی از پلاكت (PRP) در درمان آرتروز از جمله مباحثی است كه در این سمپوزیوم به آنها پرداخته خواهد شد.علاقمندان می‌توانند جهت كسب اطلاعات بیشتر اطلاعات و ثبت نام تلفن 22360635 و یا به سایت اداره كل آموزش مداوم وزارت بهداشت www.ircme.ir‌ و سایت انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران www.ispmr.org مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha