جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 49883

مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در آمریکا از شیوع بیماری سالمونلا در ایالتهای مختلف این کشور خبر داد.

سلامت نیوز : مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا (CDC) اعلام کرد که بیماری سالمونلا در 23 ایالت این کشور شیوع پیدا کرده است به گونه ای که تاکنون بر اثر این بیماری یک نفر جان خود را از دست داده و 93 نفر دیگر مبتلا به این بیماری شده‌اند.

بر پایه این گزارش، مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در آمریکا به مردم هشدار داد که برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری دستهای خود را بلافاصله پس از تماس با پرندگان زنده به طور کامل با آب و صابون شست و شو دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا افزود که تعداد 18 نفر از مبتلایان به بیماری سالمونلا در بیمارستان بستری شده‌اند.بر اساس اعلام این مرکز، مبتلایان از رده‌های سنی مختلف و 37 درصد آنها افراد زیر 10 سال هستند.این مرکز تصریح کرد: موارد ابتلا به این بیماری در فاصله زمانی اول ماه مارس تا 19 ماه مه جاری به ثبت رسیده است.سالمونلا باکتری گرم منفی است که در جوجه‌ها و تخم‌مرغها معمولاً وجود دارد و عامل یکی از شایعترین مسمومیتهای غذایی است.

سالمونلا می‌تواند تخمدانهای پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم مرغ شود یا اینکه به هنگام تخم گذاردن پرنده به پوسته تخم مرغ نفوذ کند.سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل‌ساز خواهند بود.این بیماری از طریق تماس با پوست برخی دوزیستان مثل لاک‌پشت نیز قابل انتقال است. 2200 شکل از این باکتری تا کنون کشف شده که به سه گونه از سالمونلا تیفی، سالمونلا کلراسوییس، سالمونلا انتریتیدیس تقسیم می‌شوند.

سالمونلاها از طریق آب و غذای آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شوند و به سطح سلولهای اپیتلیوم مخاط روده متصل می‌‌شود. سپس در واکوئلهای درون این سلولها وارد می‌شوند اما گاهی نیز میان اتصالات میان سلولی وارد می‌شوند. باکتریها در محل ورود تکثیر می‌شوند و چون توانایی عبور از لامینا پروپریا را دارند؛ از آنجا به گردش خون وارد شده و در تمام قسمتهای بدن منتشر می‌شوند.آنها بخشهای مختلف سیستم لنفاوی را آلوده می‌کنند.در سلولهای سیستم ماکروفاژ و رتیکلواندوتلیال وارد شده و به تکثیر خود ادامه می‌دهند.ییکی از بیماریهایی که از طریق سالمونلا ایجاد می‌شود تب تیفویید یا همان حصبه است که بیشتر از طریق آب و غذای آلوده سرایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha