تحقیقات جدید در کانادا نشان داد زنان بارداری که واکسن آنفولانزای خوکی را دریافت کرده اند؛ کمتر درمعرض خطر به دنیا آوردن نوزادان مرده، نارس یا کوچکتر از اندازه طبیعی قرار دارند.

سلامت نیوز : بابک فرخی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: چند سالی است که تست چند بیماری از نوزادان در بدو تولد اجباری شده که بعد از انجام این آزمایشگاه مجوز صدور شناسنامه صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: در کار غربالگری برای فردی که به ظاهر سالم است باید از تکنیک‌های روز استفاده کنیم چرا که انجام آزمایش با دستگا‌های ساده دقت تشخیص بیماری را پایین می‌آورد.مدیر مرکز تشخیص اختلالات و ناهنجاری دوران جنبنی تصریح کرد: به عنوان مثال بیماری مانند کم‌کاری بیماری و PKU جزو بیماریهای شایعه در کشور محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد تکنولوژی تشخیص این بیماریها دقت لازم را ندارد و وقتی به خانواده‌ای می‌خواهیم بگوییم نوزاد شما نسبت به یک بیماری در معرض خطر است باید از تشخیص خود حداقل تا 90 درصد مطمئن باشیم.

وی ادامه داد: با غربالگری زود هنگام احتمال بروز یک بیماری مانند عقب ماندگی گرفته شود در ابتدا جلوی یکسری هزینه‌های بعدی مانند توانبخشی و هزینه‌های دارویی گرفته می‌شود و ثانیا آثار اجتماعی که مترتب جامعه است نیز از بین می‌رود.فرخی اذعان داشت: اگر مثلا نوزاد مبتلا به  PKU را از دو تا 7 روزه‌گی شناسایی کنیم این بچه هیچگاه دچار عقب‌ماندگی نمی‌شود و سال‌های سال با رعایت رژیم غذایی زندگی طبیعی خواهد داشت. ولی اگر این بیماری در شش ماهگی تشخیص داده شود تنها کاری که می‌توان برای آن کار توانبخشی است که اثردهی قبلی را هم ندارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha