پزشکان انگلیسی موفق شدند از سلولهای بنیادین برای درمان بیماری استخوانی نکروز که منجر به ورم مفاصل می شود، استفاده کنند.

پزشکان بیماری ورم مفصل را با سلولهای بنیادین درمان کردند
سلامت نیوز :پزشکان جراح بیمارستان دولتی ساوث همپتون انگلیس سلولهای بنیادین را از مغز استخوان بیماران نیازمند به ترمیم مفصل ران به علت ابتلای آن به نکروز، استخراج کردند.

نکروز بیماری است که بر اثر کاهش جریان خون استخوانها در مفاصل ‏ایجاد می‌شود و با خونرسانی بسیار کم استخوان رو به زوال و مرگ ‏می رود و ممکن است بشکند. ‏نکروز یا مرگ سلول‌های بافتی سر استخوان ران به ویژه نوع غیر تروماتیک آن، یک بیماری پیشرونده و خطرناک ارتوپدی است که به علت از بین رفتن گردش خون استخوان ران ایجاد می‌شود. این بیماری در نهایت به ورم حاد مفصل منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دوک دنلوب مشاور اورتوپدی بیمارستان ساوث همپتون و استاد ریچارد اوریو کارشناس اسکلت شناسی دانشگاه ساوث همپتون انگلیس این شیوه درمانی را انجام دادند.دانلوب گفت: با وجود اینکه این درمان در مراحله اولیه خود قرار دارد اما تعداد زیادی از بیماران تحت درمان پاسخ بسیار خوبی به آن داده‌اند و امیدواریم که در نهایت این بیماران نیازی به تغییر مفاصل ران نداشته باشند.

میانگین ابتلا به نکروز استخوانی در انگلیس رو به افزایش است به گونه‌ای که سالانه به ۴ هزار مورد می‌رسد اما این بیماری به طور گسترده در قاره آسیا شایع است زیرا بیشترین انواع بیماریهای ورم مفصل ران در آنجا شیوع دارد.معمولاً  این بیماری در دهه دوم تا پنجم زندگی بروز می‌کند و اگر چه در موارد نادری در مراحل اولیه این بیماری بهبود می‌یابد ولی در اکثر موارد در صورت درمان نشدن به موقع و مناسب به سمت تخریب کامل مفصل ران پیش می‌رود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha