مبتلایان به ام‌اس در یك سال اخیر روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشتند. نوسانات قیمت دارو و بحث‌هایی كه در پی عرضه داروهای جدید ام اس مطرح شد، روزهای پراسترسی را برای این بیماران رقم زد، استرسی كه می تواند بیش از دیگران سلامت آنها را تهدید كند.

از بحث داغ داروهای جدید ام اس تا نوسانات قیمت دارو
سلامت نیوز : یكی از مهمترین مشكلات مبتلایان به ام‌اس در یك سال گذشته نوسان قیمت داروهای آنان بوده است به طوری كه قیمت داروهای ربیف و بتافرون تابستان سال گذشته افزایش یافت و قیمت 12ویال از ربیف به 420 هزار تومان، قیمت 15 ویال بتافرون به 370 هزار تومان و قیمت داروی سینووكس به 36 هزار تومان رسید اگرچه از اواخر تابستان این داروها به قیمت سابق بازگشت اما بسیاری از بیماران علیرغم داشتن بیمه تامین اجتماعی از لزوم تایید مجدد دفترچه بیمه و اخذ كد جدید از شعبات تامین اجتماعی جهت استفاده از دارو ارزان‌تر بی‌اطلاع بودند و این داروها را با قیمت گزاف قبلی تهیه می‌كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا؛ اما این مساله، همه مشكلات دارویی مبتلایان به ام اس نبود. در بهمن ماه خبر رسید كه به علت تفكیك نشدن داروخانه‌های عرضه كننده «زیفرون» و «بتافرون» در بیشتر استان‌های كشور، بیماران این استان‌ها مجبور به تهیه داروی بتافرون با قیمتی حدود دو برابر تهران هستند.دكتر محمد علی صحراییان- نایب رییس انجمن ام اس- با ابراز تأسف از نوسانات قیمت داروهای مبتلایان به ام‌اس در یك سال گذشته به ایسنا می‌گوید: نوسانات قیمت دارو موجب شد كه بیماران یكباره با افزایش چند برابری قیمت داروهای خود روبرو ‌شوند و همین امر باعث وارد شدن استرس به بیماران شد این در حالی است كه استرس می‌تواند بر روند درمانی مبتلایان به ام‌اس تأثیر نامطلوبی بگذارد.او تأكید می‌كند: با پیگیری‌های وزیر بهداشت تا حدی قیمت داروهای مبتلایان به ام‌ اس تعدیل شده است اما گاهی اوقات به علت ناهماهنگی بین سیاستگذاران و دست‌اندركاران نظام دارویی كشور، قیمت‌ داروهای این بیماران دچار نوسان می‌شود.

پوشش بیمه‌ای داروهای خوراكی، خواسته مبتلایان به ام اس

تخصیص یارانه به داروهای خوراكی ام اس یكی دیگر از دغدغه‌های مبتلایان به ام‌ اس بوده است چرا كه به گفته ابوالقاسم نجفی- مدیر انجمن ام‌اس- در حال حاضر در كشورهای دیگر از داروهای خوراكی در كنار داروهای تزریقی برای درمان مبتلایان به ام اس استفاده می‌شود.اما در حال حاضر از تولید داروی خوراكی فینگولیمود در ایران و زیر پوشش بیمه قرار گرفتن آن خبر می‌رسد. صحراییان در این زمینه می‌گوید: خرید نوع خارجی این دارو ماهانه 4 هزار دلار برای بیمار هزینه ‌دارد. خوشبختانه این دارو در كشور تولید شده است و پس از پایان مراحل بررسی (كارآزمایی بالینی) وارد بازار می‌شود.

از پوشش بیمه‌ای داروهای مبتلایان به ام‌ اس چه خبر؟

صحراییان با اشاره به 202 قلم داروی بیماران خاص و سرطانی كه قرار است تحت پوشش بیمه قرار گیرد،اظهار می‌كند: علاوه بر داروی «فینگولیمود»،«گلاتیرامر‌استات» و «ناتالی زوماب» كه به منظور پیشگیری از عود بیماری ام اس از آن‌ها استفاده می‌شود و به پیشنهاد وزیر بهداشت و تصویب هیأت دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند اما هنوز این امر اجرایی نشده است.صحراییان با اشاره به اهمیت مصرف این داروها از سوی مبتلایان به ام‌ اس می‌گوید: از این داروها در مراحل مختلف ابتلا به ام‌ اس استفاده می‌شود و ممكن است بیماران زیادی به آن نیازمند باشند بنابراین از صندوق‌های بیمه تقاضا داریم كه با سرعت بیشتری مصوبه هیأت دولت را اجرایی كنند تا بیماران بتوانند از این داروها بهره‌مند شوند.

مساله داروهای جدید ام اس

با اعلام ورود داروهای جدید ام اس به بازار كه به گفته مسوولان وزارت بهداشت تا زمان راه اندازی خط تولید انها در داخل كشور توسط یك شركت ایرانی موقتا در آرژانتین تولید می شوند، جنجال هایی درباره این داروهای جدید مطرح شد. اما و اگرها درباره این داروهای جدید در حالی مطرح شد كه دكتر محمدرضا شانه‌ساز- معاون داروی سازمان غذا و دارو- اعلام كرده آزمایش‌های بالینی اولیه این داروها با موفقیت انجام شده و ایمنی و اثربخشی آن كاملا تایید شده است.حال در این آشفته بازار نوسانات قیمت دارو و اما و اگرهایی كه گاه و بی گاه درباره كیفیبت داروها مطرح می شود، چشم امید مبتلایان به ام اس به زیر پوشش رفتن كامل داروهای مورد نیازشان است. آیا این تصمیم به زودی عملی می شود یا باید منتظر ماند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha