کمبود ید علاوه بر گواتر، موجب اختلالات دیگری مانند عقب ماندگی ذهنی، کری و لالی، لوچی چشم، اختلال در ایستادن، راه رفتن و رشد جسمی کودکان می شود.

کمبود ید موجب عقب ماندگی، کری، لالی و لوچی چشم می‌شود
سلامت نیوز : فهیمه راستباف کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: ید یک ماده غذایی مورد نیاز برای زندگی است که باید به طور روزانه مصرف شود. کمبود ید باعث بزرگی غده تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد می شود که به این علامت (گواتر ) می گویند. 

راستباف افزود: بهترین روش پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید استفاده از نمک های تصفیه شده ید دار است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی با بیان اینکه در زنان باردار ابتلاء به کمبود ید، موجب مرده زایی و سقط جنین می شود، گفت: اگر مادر کمبود ید شدید داشته باشد نوزاد او دچار عقب ماندگی رشد مغزی و جسمی شدید می شود و قادر به راه رفتن، صحبت کردن، فکر کردن و کار کردن به طور طبیعی نخواهد بود. اگر کمبود خفیف باشد کودک در مدرسه توانایی لازم در یادگیری را نخواهد داشت و ممکن است قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نیز نباشد.

این کارشناس گفت: اکثر اختلالاتی که در اثر کمبود ید به ویژه در کودکان به وجود می آیند دائمی و غیرقابل برگشت هستند و مهمترین کار در برابر آنها پیشگیری است. بهترین روش پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید استفاده از نمک های تصفیه شده ید دار است. کارشناس مسوول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا اظهار داشت: نگهداری و ذخیره کردن نمک ید دار به مدت طولانی ( بیش از یکسال ) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود. برای حفظ ید در نمک باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه ای رنگی نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود. گفتنی است؛ از سوم تا 10 خردادماه به عنوان هفته جهانی تیرویید نامگذاری شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha