كارشناس مسئول دفتر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت شیوه‌های انتقال و پیشگیری از ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو را تشریح كرد.

فریزكردن گوشت، ویروس "تب كریمه كنگو" را غیرفعال می‌كند/ مصرف گوشت سفید موجب ابتلا نمی‌شود

سلامت نیوز : دكتر محمد زینلی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره چگونگی انتقال بیماری تب كریمه كنگو از حیوان آلوده به انسان، گفت: بحث انتقال بیماری از طریق گوشت مطرح نیست، بلكه بحث انتقال آن از طریق خون و ترشحات دام آلوده مطرح است. عمدتا اگر زمان ذبح، ویروس در دام وجود داشته باشد، توصیه آن است زمانی كه لاشه حیوان جدا می‌شود باید در سردخانه و در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. دمای یخچال‌های منازل نیز برای این موضوع كفایت می‌كند.

وی افزود: اگر گوشت 24 ساعت داخل یخچال باشد، به دلیل جمود نعشی و پدیده گلیكوژن در گوشت، گلیكوژن به اسید لاكتیك تبدیل شده و این پدیده سبب اسیدی شدن گوشت می‌شود. به این ترتیب ph گوشت به حدود 5 می‌رسد كه در این ph ویروس غیرفعال می‌شود. به این ترتیب زمانی كه گوشت وارد چرخه آشپزخانه می‌شود، ویروس قابلیت انتقال ندارد.زینلی ادامه داد: زمانی كه به گوشتی دست می‌زنیم كه حالت خون‌آبه داشته و دست نیز از جراحتی برخوردار است، درصورتی كه امكان آلودگی گوشت وجود داشته باشد، ویروس آن از طریق مخاط هم می‌تواند وارد بدن و نهایتا جذب شود.

وی تاكید كرد: توصیه آن است كه زنان خانه‌دار، قصا‌ب‌ها و افرادی كه با دام و گوشت دام ارتباط دارند، گوشت را 24 ساعت در یخچال نگهداری كنند و پس از آن برای تكه‌تكه كردن آن از دستكش استفاده كنند.زینلی افزود: توصیه‌های لازم صورت گرفته كه در كشتارگاه‌ها و قصابی‌ها از وسایل حفاظت فردی مانند دستكش، گان، عینك، ماسك و چكمه استفاده شود. با دام‌پزشكی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته كه كشتارگاه‌ها به این وسایل تجهیز باشند.وی تاكید كرد: انتقال بیماری تب كریمه كنگو در گوشت سفید مطرح نیست و هیچ ابتلایی در طیورو ماهی ندارد. تنها شترمرغ می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.كارشناس مسئول دفتر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: این بیماری از طریق كنه وارد بدن دام می‌شود و متاسفانه دام مبتلا هیچ علامتی ندارد. در مجموع وجود كنه می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد كه نكات بهداشتی رعایت شوند. همچنین باید سعی شود دام‌ها در منازل ذبح نشوند و برای خرید و ذبح دام هماهنگی‌های لازم با دامپزشكی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha