اسباب و وسایل هنوز نو به نظر می‌رسند. فرش‌ها پانخورده‌اند. فقط چند گلدان و ظرف کریستال به در و دیوار پرت شده و شکسته است. بیش از گرد و غبار، غمبار خانه را گرفته است. عمر زندگی مشترک زیر این سقف به دو سال هم نکشید. خانم جوان خانه به زودی می‌آید که جهیزیه‌اش را جمع کند، ببرد و به این زندگی برای همیشه پایان دهد.

طلاق افزایش یافت اما با آمارهای متفاوت!
سلامت نیوز : دوره مادرپزرگ‌هایی که می‌گفتند عرش خداوند می‌‍لرزد گذشته است. آن‌ها که عقیده دارند طلاق مکروه‌ترین حلال خداست، حرفشان دیگر تأثیر چندانی ندارد. این طور شده است که سال گذشته 142 هزار و 841 مورد طلاق به ثبت رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل4.1 درصــد افـزایش داشته است. 

البته مسئله قابل توجه این است که رئیس سازمان ثبت اسناد، آمار طلاق را با افزایش 7 درصدی عنوان کرده است. آن هم در شرایطی که این سازمان خود را تنها مسؤول ارائه آمار مربوط به طلاق و ازدواج می‌داند و آمارهای خود را دقیق‌تر از سایر مراکز معرفی کرده است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ بر اساس آخرین آمار ثبت احوال، بیشترین مردان و زنانی که زندگی‌هایشان منجر به جدایی می‌شود در رده سنی 25 تا 29 سال قرار دارند. همچنین شهرنشینان نیز بسیار بیشتر از مردم روستا زندگی‌هایشان از هم پاشیده شده است.با توجه به این که بیشترین سن ازدواج هم مردان بین 20 تا 24 سال است، می‌توان نتیجه گرفت که به طور متوسط زندگی بسیاری از زوج‌های جوان پس از 5 سال به جدایی می‌انجامد. 

قبح طلاق در کدام شهرها از بین رفته است؟
تهران که به واسطه جمعیت زیاد و بافت متنوعی که دارد اولین شهر رکوردار آمار طلاق در کشور به حساب می‌آید. اما سال گذشته استان فارس استان فارس رکوردار طلاق در کشور بوده است.قم نیز با وسعت کوچک و جمعیت یک میلیون و 64هزار نفری‌اش، جزء شهرهایی است که بالاترین آمار طلاق را دارند. به طوری که گفته شده در این شهر از هر چهار ازدواج، یكی به طلاق منجر می‌شود. در استان مازندران نیز علاوه بر اینکه طلاق دو درصد افزایش یافته، ازدواج 4 درصد کاهش داشته است. آمار طلاق در همدان نیز بیشتر شده و به یک هزار و 467 مورد در سال گذشته رسیده است.

ریشه مشکلات کجاست
بر اساس بررسی‌های انجام شده مشكلات اقتصادی و اعتیاد دو محور عمده طلاق‌ها محسوب می‌شوند؛ اما مسئله دیگری كه همواره همسران هنگام جدایی بر آن تأکید می‌کنند، تفاهم است. گفته می‌شود بیشتر متقاضیان در دادگاه ترجیح می‌دهند به کلمه تفاهم اکتفا کرده و از باز كردن این مسائل نزد قاضی پرهیز كنند. حال آنکه بخش قابل توجهی از طلاق‌ها كه تحت عنوان نداشتن تفاهم صورت می‌گیرد، به عدم تفاهم عاطفی یا جنسی باز می‌گردد. محققان بر این باورند که این زمینه‌ای تا زوج‌ها عیب‌های یکدیگر را پررنگ‌تر ببیند و کمتر در برابر مشکلات زندگی سازگاری نشان دهند. همچنین موضوع خیانت نیز از جمله موارد شایعی است که هنگام دادخواست طلاق مطرح می‌شود. 

به عقیده یک کارشناس جامعه‌شناسی در جامعه امروز مردم به ویژه زنان بیشتر با حقوق خود آشنا شده‌اند و با وضع قوانین جدید نظیر به روز شدن مبلغ مهریه، موانع مالی طلاق هم رفع شده است.  ابوالقاسم صمیمی در این باره گفته است: «با گسترش حمایت‌های اجتماعی، زنان مطمئن هستند که در صورت جدایی از پشتوانه مالی نیز برخوردار خواهن بود. این مسأله باعث شده بسیاری از طلاق‌های عاطفی تبدیل به طلاق واقعی شود. بنابراین می‌توان گفت طلاق بطور مطلق افزایش پیدا نکرده بلکه بیشتر نمود اجتماعی یافته است.»

کاهش غیرت ناموسی نیز از جمله دلایلی است که این کارشناس برای افزایش طلاق از آن نام می‌برد. برخی می‌گویند ازدواج نسنجیده از ابتدا بنای زندگی را کج بنیان می‌نهد، عده‌ای عدم رعایت عفاف و ارسال پیامک مستهجن را دلیل سرد شدن خانواده‌ها می‌دانند و تعدادی از کارشناسان مشکلات عدیده اقتصادی و فرهنگی را به عنوان دلیل بیان می‌کنند. علت طلاق هر کدام از این موارد که باشد، حقیقت این است که طلاق در جامعه ما افزایش یافته است و قبح آن هر روز بیش از قبل از بین می‌رود؛ حال یا بر اساس آمار سازمان ثبت احوال 4 درصد و یا به گفته رئیس سازمان ثبت اسناد 7 درصد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha