محققان هشدار دادند که درمان جوش صورت با داروی آکوتان (ایزوترتینوئین) خطر ابتلا به عفونت های چشمی را افزایش می دهد.

سلامت نیوز :تحقیقات محققان نشان می دهد نوجوانانی که از درمان جوش صورت با داروی آکوتان (ایزوترتینوئین) استفاده می کنند؛ دو برابر بیشتر در معرض عفونتهای چشمی از جمله ورم ملتهمه (کونژ نکیتویت) و گلمژه (هوردئولوم) هستند.

محققان 15000 نوجوان مصرف کننده داروی ایزوترتینوئین را با گروه مشابهی از نوجوانان مبتلا به جوش که از دارویی استفاده نمی کردند و همچنین با گروه دیگری که جوش صورت نداشتند و از دارو هم استفاده نمی کردند، مقایسه کردند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که تقریبا 14 درصد نوجوانان گروه اول به عفونت چشمی یا خشکی چشم مبتلا شدند؛ در حالی که تقریبا 10 درصد از نوجوانان گروه دوم و تقریبا هفت درصد از نوجوانان گروه سوم به این عارضه دچار شدند.

بر اساس این تحقیقات، مصرف کنندگان ایزوترتینوئین 70 درصد بیشتر در معرض عفونت چشمی بودند.     شرکت کنندگان در این تحقیقات حدوداً 16.5 سال سن داشتند.یکی از محققان گفت که با مصرف ایزوترتینوئین برای درمان جوش صورت، چربی تولیدی در غده های چربی ساز کاهش می یابد   عملکرد غده های میبومیان یا غده های داخل پلک چشم مختل می شود.دکتر جونت کری استادیار پوست شناسی و جراحی پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر گفت: غده های میبومیان به چشمها کمک می کنند تا چرب باقی بمانند. چربی کم ممکن است موجب ایجاد سوزش و خارش در چشم شود و درنتیجه فرد چشمها را بمالد و ایجاد باکتری کند.

اما خبر خوب این است که می توان از بیشتر عوارض جانبی این داروها با استفاده از اشک های مصنوعی برای حفظ چربی چشم جلوگیری کرد.کری توصیه کرد: افرادی که از این داروها استفاده می کنند؛ از قطره های چشمی استفاده کنند تا شمانشان خشک نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha