شیوع نوعی بیماری انگلی گرمسیری در آمریكا كه ناقل آن حشرات هستند، موج جدیدی از نگرانی‌ها را در این كشور برانگیخته تا جایی كه كارشناسان بهداشت عمومی این بیماری را ایدز جدید در آمریكا نامیده اند.

سلامت نیوز :این بیماری انگلی كه شاگاس یا چاگاس نام دارد و به بیماری «تریپانوزومیازیس آمریکایی» نیز معروف است، از انگلی موسوم به «تریپانوزوم کروزی» ناشی می شود. این انگل از خانواده «پروتوزوآ» است.

راه اصلی انتقال بیماری، نیش نوعی ساس است اما می‌تواند با تزریق خون آلوده، پیوند اعضا و یا از طریق مادر به جنین منتقل شود. به گفته پزشكان آمریكایی، علائم این بیماری انگلی ممكن است خفیف یا شدید باشند.علائم اولیه این بیماری شامل ایجاد تورم در ناحیه گزیدگی است اما در برخی موارد این بیماری در وضعیت مزمن، باعث بروز نارسایی قلبی، اختلالات گوارشی و مغزی می‌شود و حتی می‌تواند کشنده باشد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ روزنامه نیویورك تایمز به نقل از نشریه «كتابخانه عمومی بیماری‌های فراموش‌شده استوایی» گزارش داد: بیش از هشت میلیون نفر در قاره امریكا به شاگاس مبتلا شده اند كه اكثر آنها از كشورهای آمریكای لاتین و آمریكای مركزی هستند. اما بیش از 300 هزار نفر از قربانیان این بیماری نیز در ایالات متخده زندگی می كنند.

نویسندگان گزارش فوق در این نشریه معتقد هستند كه الگوی شیوع بیماری شاگاس یادآور سال‌های نخست شیوع ایدز است. آنها می‌گویند: بین افرادی كه به شاگاس مبتلا هستند با بیماران مبتلا به ایدز، شباهت‌های بسیار نزدیكی وجود دارد. بویژه در مورد افرادی كه در دو دهه اول اپیدمی ایدز به ویروس اچ آی وی آلوده شدند.بنابراین گزارش، هر دو بیماری در بین خانواده‌های فقیر شیوع بیشتری دارند و جزو بیمار‌یهای مزمنی هستند كه به درمان طولانی مدت و پرهزینه نیاز دارند و همچنین مبتلایان به شاگاس مانند بیماران ایدزی، البته در سالهای نخست شیوع آن، محدودیت دسترسی به امكانات و تجهیزات درمانی را دارند. اما از سوی دیگر بیماری شاگاس برخلاف ایدز از طریق تماس جنسی منتقل نمی شود بلكه عامل انتقال آن نوعی ساس خون‌آشام است.شبكه خبری سی ان ان نیز در این باره گزارش داد، این ساس، روی صورت می نشیند و قربانی خود را نیش می زند. همزمان با هضم خون بدن قربانی، نوعی انگل از بدن ساس خارج می شود كه وقتی فرد خود را می‌خاراند، انگل از طریق زخم به بدن وارد می شود و فرد را آلوده می‌كند. آمارها نشان می‌دهد كه این بیماری هر سال حداقل جان 20 هزار نفر را می گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha