مدیركل آزمایشگاه‌های كنترل غذا و داروی وزارت بهداشت، از نمونه برداری یكهزار و770 محصول غذایی و انجام 12 هزار و 500 آزمایش بر روی این محصولات در نخستین سال اجرای طرح كشوری پایش كالا در سطح عرضه خبر داد و گفت: با آغاز اجرای این طرح در سال گذشته 5 نوع كالا اعم از سوسیس و كالباس،‌ چیپس، آرد خبازی، روغن‌های جامد و مایع دستشویی مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت كه در سال 86 شامل محصولات آرایشی و بهداشتی نیز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مرتضی پیرعلی همدانی در حاشیه نوزدهمین گردهمایی معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور در شیراز برای خبرنگاران توضیح داد:‌ كنترل كیفی محصولات غذایی قبل از عرضه در سطح بازار به انجام می‌رسد. حال آن كه با اجرای طرح كشوری پایش كالا در سطح عرضه (post Marketing survillance) علاوه بر كنترل مواد غذایی و بهداشتی در سطح تولید و بازرسی و نظارت بر عملكرد واحدهای تولیدی نظارت در سطح عرضه هم در دستور كار قرار دارد.

وی به برگزاری كارگاه‌های آموزشی با همكاری دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور اشاره كرد و افزود: در این راستا، دستورالعملها و فرم‌های مستندسازی تهیه و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور به عنوان بازوان اجرایی وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند.

پیرعلی با اشاره به طراحی 25 جدول و فرم در بخش تضمین كیفیت اداره كل آزمایشگاه‌های كنترل غذا و دارو گفت: طی دو دوره به فاصله زمانی 6 هفته و بر مبنای اطلاعات لازم، نمونه‌ها از سطح بازار خریداری و مورد آزمایش قرار گرفت.

وی انتخاب كالاها را بر اساس میزان مصرف، احتمال مخاطره آمیز بودن بر حسب شرایط فساد و آسیب پذیری گروه مصرف كننده عنوان كرد و در ادامه یادآور شد: نتایج استخراج شده به همراه كنترلهای مستمر، تكمیل كننده‌ای برای اصلاح فرآیند تولید وارتقای سطح ایمنی و سلامت محصولات محسوب می‌شود.

مدیركل آزمایشگاه‌های كنترل غذا و داروی وزارت بهداشت، از گسترش طرح PMS در سال 86 خبر داد و در پایان گفت: این طرح در دومین سال اجرا، كالاهای بیشتری را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد تا افزون بر نظارت و پایش در سطح تولید، ایمنی و سلامت محصولات غذایی آرایشی و بهداشتی هم كه در اختیار مصرف كننده قرار می‌گیرند ارزیابی شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha