دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 50010

متخصصان تغذیه در یك مقاله جدید هشدار دادند: نوشابه‌های انرژی‌زا كه حاوی كافئین زیاد هستند نه تنها تاثیر مثبتی بر بدن انسان ندارند بلكه مصرف آنها می‌تواند عوارض جدی و پیامدهای مضری برای بدن در پی داشته باشد.

سلامت نیوز : دكتر ایتسون لیپ‌شولت، متخصص اطفال در دانشكده پزشكی دانشگاه میامی در این باره تاكید كرد: كودكان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌های قلبی، كلیوی، كبدی، حملات صرع، دیابت و ترشح بیش از حد غده تیرویید در صورت مصرف نوشابه انرژی‌زا، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسیب‌های جسمی هستند. به همین دلیل پزشكان اطفال و والدین باید كودكان و نوجوانان را از نوشیدن این نوشابه‌ها منع كنند.

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، لیپ‌شولت و دستیاران وی با بازبینی 121 مطالعه قبلی درباره پیامدهای مصرف نوشابه‌های انرژی ‌زا به این نتایج دست یافتند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ آنها دریافتند با وجودی كه 30 تا 50 درصد نوجوانان و جوانان به امید كمك به كاهش وزن، افزایش انرژی و بنیه و نیز بهبود عملكرد ذهنی‌شان از این نوشابه‌ها استفاده می‌كنند اما تقریبا هیچ یك از این تغییرات مفید پس از مصرف نوشابه‌های انرژی زا در آنها مشاهده نمی‌شود.این متخصصان پی بردند كه نوشابه‌های انرژی زا معمولا حاوی 70 تا 80 میلی گرم كافئین، نوعی گیاه موسوم به گارانا و نوعی اسید آمینه به نام تائورین همراه با افزودنی‌های شیرین كننده هستند. این در حالی است كه شركت‌های تولید كننده این محصولات ادعا می‌كنند كه میزان كافئین موجود در این‌ گونه نوشابه‌ها كمتر از نوشابه‌های گازدار، قهوه و چای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha