سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 50051
سلامت نیوز :در واقع با اینكه هوش پدیده‌ای ژنتیك و استعدادی خدادادی است، توانایی‌های ذهنی افراد طی دوران زندگی و از دوران كودكی آنها كم‌كم شكل می‌گیرد. براساس تحقیقات علمی‌انجام شده، با به كار‌بردن روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاصی در زندگی روزمره و در فضای آموزشی كودكان، می‌توان قدرت تفكر و هوش آنها را پرورش داد. شما هم می‌توانید از این 9 روش برای باهوش‌تر كردن فرزندتان استفاده كنید.

بازی برای هوش
شطرنج، جدول، پازل و دیگر بازی‌های فكری، همگی برای مغز كودك همچون ورزش هستند. بازی‌هایی مانند سودوكو (جدول اعداد) علاوه بر اینكه می‌توانند سرگرمی ‌لذت‌بخشی برای كودك شما باشند، تقویت‌كننده توانایی تفكر استراتژیك، حل مشكلات و تصمیم‌گیری در وضعیت‌های پیچیده هستند.
انواع بازی‌های فكری را در خانه داشته باشید و علاوه بر این، گاهی مسائلی را به طور خیالی طرح كنید و برای حل این مشكلات و مسائل ساختگی، از كودكان‌تان كمك بخواهید. بگذارید با وضعیت‌های دشوار و موقعیت‌های پیچیده تصمیم‌گیری مواجه شده و راه‌های پیشنهادی خود را برای حل مسائل به شما بازگو كنند.

در جست‌وجوی دانش باش
محققین معتقدند كه والدینی كه كودكان خود را به ارائه نظرات و ایده‌های جدید تشویق كرده و كنجكاوی آنها را مورد توجه و احترام قرار می‌دهند، درس بزرگی به آنها داده‌اند؛ اینكه "جست‌وجوی دانش اهمیت زیادی دارد". از كودكان‌تان در زمینه سرگرمی‌ها و علایقشان سؤالاتی بپرسید و از كنجكاوی آنها حمایت كنید، نكات و موارد جدید مربوط به سرگرمی‌هایشان را به آنها یاد دهید و برای تشویق كنجكاوی‌هایشان، آنها را به گردش‌های آموزشی ببرید. گردش در موزه‌های تاریخی و طبیعی، رصدخانه و پارك‌های حیوانات از این جمله‌اند.

ورزش، ورزش، ورزش!
مطالعات گروهی از دانشمندان آمریكایی نشان داده ارتباط مستقیمی‌ بین فعالیت‌های ورزشی كودكان دبستانی و موفقیت تحصیلی آنها وجود دارد. بنابر تحقیقات این گروه، شركت كردن كودكان در فعالیت‌های ورزشی، افزایش میزان اعتماد به نفس، مهارت در كارهای گروهی و توانایی‌های مدیریتی و رهبری را به دنبال دارد.
همچنین در مطالعات آنها ثابت شده بیشتر زنانی كه در موقعیت كاری در نقش‌های مدیریتی و ریاست موفق بوده‌اند، در دوران كودكی و نوجوانی در فعالیت‌های گروهی و تیمی‌ ورزشی شركت داشته‌اند. پس به جای اینكه پس از خوردن شام، جلوی تلویزیون لم بدهید، بهتر است با كودكتان توپ‌بازی كرده یا به پیاده‌روی بروید. بد نیست كودك خود را به شركت در تیم‌های ورزشی مدرسه‌اش تشویق كنید.

شیر مادر، عصاره هوش
شیر مادر اولین غذای مغز كودك است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد كه شیر مادر از؟ جهت برای كودك مفید است؛ یكی اینكه از خطر احتمالی ابتلای كودك به بیماری جلوگیری می‌كند و دیگر اینكه به تنهایی یك غذای كامل برای نوزاد است. دانشمندان دانماركی به این نتیجه رسیده‌اند كه تغذیه نوزاد از سینه مادر، كودك را هم سالم‌تر و هم باهوش‌تر می‌كند.
مطالعات ایشان نشان داده كودكانی كه در دوران نوزادی؟ ماه از سینه مادرشان تغذیه شده‌اند، به نسبت آنهایی كه یك ماه یا كمتر شیر مادرشان را خورده‌اند، بسیار باهوش‌ترند. پس اهمیت شیر مادر باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد چرا كه علاوه بر تضمین سلامتی نوزاد، برای آینده او و رشد مهارت‌های ذهنی‌اش هم مفید خواهد بود.

كامپیوتر در خدمت هوش
شاید تعجب كنید چون بازی‌های كامپیوتری شهرت بدی پیدا كرده‌اند و بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. بله، درست است كه بسیاری از آنها وحشیانه، بی‌فایده و غیرفكری هستند اما ما در مورد انواعی از بازی‌های كامپیوتری صحبت می‌كنیم كه مهارت‌های فكری و استراتژیك و قدرت تصمیم‌گیری و خلاقیت كودك را پرورش داده و كارگروهی را به او آموزش می‌دهند. امروزه در دنیا بعضی شركت‌های معتبر ساخت بازی‌های كامپیوتری، در تلاش هستند تا بازی‌های آموزشی‌ای بسازند كه پرورش‌دهنده حافظه و توانایی‌های ذهنی كودكان خردسال (حتی كودكان نوپا) باشند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كودكانی كه انواع بازی‌های كامپیوتری آموزشی را بازی می‌كنند، نسبت به آنهایی كه این بازی‌ها را تجربه نكرده‌اند از قدرت درك و تجسم تصویری بیشتری برخوردارند.
جالب است بدانید معلمان بریتانیایی، امروزه در كلاس‌های درسشان از انواع بازی‌های كامپیوتری آموزشی استفاده می‌كنند.

صبحانه یادت نره!
نتایج معتبر تحقیقات دقیقی كه در دهه؟؟ میلادی انجام شده، نشان داده است كه خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه، تمركز و قدرت یادگیری می‌شود. كودكانی كه صبحانه نمی‌خورند، معمولا زودتر خسته شده و كم‌طاقت‌تر و زودرنج‌تر هستند. این دسته از كودكان نسبت به آنهایی كه روز خود را با خوردن صبحانه شروع می‌كنند، از سرعت عمل كمتری برخوردارند. با وجود كمبود وقت و برنامه‌های روزانه شلوغ امروزی شاید، كمتر كسی فرصت پیدا كند كه هر روز بنشیند و صبحانه مفصلی نوش جان كند. اما كودك خود را حتی فقط با خوردن یك لیوان شیر هم شده، صبحانه‌خورده، روانه مهد كودك یا مدرسه كنید تا تمركز بیشتری داشته باشد.

خوب بخور تا باهوش بشی
قند، چربی‌های اشباع و دیگر خوراكی‌های بی‌فایده را از برنامه غذایی كودكان حذف كنید و به جای آن، مواد مغذی و مفیدی كه به رشد ذهنی آنها كمك می‌كند، جایگزین كنید. سال‌های اولیه دوران كودكی ـ به‌ویژه؟ سال اول ـ بسیار اهمیت دارد و لازم است تمامی‌ مواد لازم را در رژیم غذایی كودك قرار دهید.
برای مثال رشد شبكه مغزی كودك نیاز شدیدی به میزان كافی آهن دارد چرا كه در كودكان دچار كمبود آهن، جریان اعصاب كند می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد كه میزان مقاومت در برابر بیماری‌ها در كودكانی كه تغذیه سالمی‌ ندارند بسیار كم است. بنابراین تغذیه نادرست باعث می‌شود كودكان از مدرسه و همسالان خود عقب بمانند و دچار افت تحصیلی شوند. پس اگر می‌خواهید كودكتان در مدرسه نمره بهتری بگیرد، به تغذیه او هم توجه كنید.

دوستی كه هوش هدیه می‌دهد
كتاب یكی از روش‌های مفید قدیمی ‌است كه امتحان‌اش را پس داده اما بعضی مواقع در مقابل روش‌های تكنولوژیك امروزی برای تقویت هوش، دست‌كم گرفته می‌شود؛ در حالی كه كتاب قابل دسترس‌ترین، كم‌هزینه‌ترین و در عین حال موفقیت‌آمیزترین روش برای آموزش و رشد ذهنی كودكان در تمامی ‌سنین است. برای كودكان‌تان از سنین پایین‌تر كتاب خواندن را شروع كنید. آنها را برای عضویت در كتابخانه ثبت‌نام كنید و كتابخانه منزلتان را پُر از كتاب كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha