سلامت نیوز :متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: پاركینسون بعد از بیماری آلزایمر مهمترین بیماری مخرب مغز و اعصاب مركزی است و اختلال در حس بویایی یكی از نشانه‌های آغاز این بیماری است.
دكتر بیژن فروغ در گفت و گو با ایرنا افزود: اختلال در حس بویایی از چندین سال قبل از بروز پاركینسون ایجاد می‌شود و در حال حاضر پژوهشگران تست بویایی را به عنوان تست غربالگری در پاركینسون پیشنهاد می‌كنند.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون در جهان از هر 100 نفر بالای 60 سال یك نفر به پاركیسنون مبتلا می‌شود. این در حالی است كه 5 تا 10 درصد مبتلایان به پاركینسون كمتر از 40 سال سن دارند. از این رو باید گفت این بیماری تنها مختص افراد مسن نیست بلكه افراد جوانتر را هم درگیر می‌كند.
فروغ گفت: شیوع بیماری پاركینسون 20 در 10 هزار نفر است و به عنوان بیماری پیشرونده اعصاب مركزی محسوب می‌شود. لرزش و ارتعاش دست و پا در حالت استراحت، كندی حركات، سختی حركت دست و پا یا بدن و كاهش تعادل (زمین خوردن) از علایم این بیماری است.
این متخصص یادآور شد كه بیماری پاركینسون نتیجه از بین رفتن یا ضعیف شدن و لطمه خوردن سلول‌های عصبی در مغز میانی است.
وی توضیح داد: سلول‌های عصبی ماده‌ای به نام دوپامین ترشح می‌كنند. دوپامین پیام‌های عصبی را از سوبستانتیا نیگرا (مغز میانی) به بخش دیگری از مغر به نام كارپوس استراتوم می‌برد. این پیام‌ها موجب ایجاد تعادل در حركات بدن می‌شوند.
وی افزود: وقتی سلول‌های ترشح كننده دوپامین در سوبستانتیا نیگرا دچار اختلال می‌شوند، مراكز كنترل كننده حركات بدن، نامنظم كار می‌كنند.این اختلال‌ها در مراكز كنترل بدن در مغز تاثیر می‌گذارد.
به گفته این متخصص وقتی 80 درصد سلول‌های ترشح كننده دوپامین از بین بروند، علایم پاركینسون در بدن پدیدار می‌شود.
فروغ افزود: بیماران باید در مورد علایم بیماری و زمان شروع آن با پزشك مشورت كنند تا وی بتواند نوع درمان را برای بیمارش تجویز كند ولی باید دانست كه هدف پزشك از بین بردن علایم نیست بلكه تحت كنترل درآوردن عوارض است.
این متخصص خاطرنشان كرد كه درمان‌های توانبخشی برای بیماران پاركینسونی شامل آموزش تعادل، ورزش و بیوفیدبك است. علاوه براین جراحی در بیمارانی كه به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهند یا دچار عوارض غیر قابل تحمل شده اند، مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha