سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 50058

استفاده از لنز به جای عینک مدت هاست رواج پیدا کرده است و با این که بیشتر مردم کمابیش به سلامت چشم خود اهمیت می دهند اما متاسفانه لنز را یک ابزار زینتی می دانند که همه می توانند از آن استفاده کنند.

لنز یک کالای طبی است، نه زینتی
سلامت نیوز : استفاده از لنز به جای عینک مدت هاست رواج پیدا کرده است و با این که بیشتر مردم کمابیش به سلامت چشم خود اهمیت می دهند اما متاسفانه لنز را یک ابزار زینتی می دانند که همه می توانند از آن استفاده کنند. به عبارتی لنز را نه یک کالای طبی بلکه کالای زینتی می دانند که می توان پس از خریداری از فروشگاه از آن استفاده کرد. این تصور اشتباه باعث شده است، بسیاری از مصرف کنندگان لنز که آن را از اماکن غیرمجاز مانند داروخانه، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی می خرند و بدون مراجعه به متخصص از آن استفاده می کنند، دچار مشکلات عدیده ای شوند. درباره استفاده از لنز و استفاده مجاز و صحیح آن با یکی از کارشناسان مرتبط گفت وگویی کرده ایم که در ادامه مطلب می آید.

تجویز لنز فقط توسط متخصص

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اولین نکته ای که باید درباره لنز به مردم هشدار داد این است که لنز یک کالای طبی است که فقط باید توسط متخصص به مراجعه کننده ارائه شود و کالایی نیست که فروشنده بتواند آن را در مغازه اش به مشتری ارائه کند. متاسفانه تا چندی قبل تمام مغازه های مرتبط و غیرمرتبط اقدام به فروش لنز می کردند اما با ورود اداره نظارت بر درمان تا حد زیادی از ادامه این تخلف جلوگیری شد. با این وجود این خود مردم هستند که باید به سلامت خود اهمیت بدهند و بدانند که لنز را حتی نمی توانند از داروخانه تهیه کنند. محمدجواد خوش سیما مدیر مجموعه اپتومتری وزارت بهداشت و مدرس دانشکده پیراپزشکی با بیان این مطلب به خراسان تاکید می کند: لنز به عنوان یک کالای طبی باید فقط در مراکز چشم پزشکی و درمانگاه هایی که مجوز فعالیت دارند و توسط متخصص به مردم عرضه شود و ارائه لنز به هر شیوه دیگری غیرقانونی و تخلف است. مراجعان حتی باید در مراجعه به مطب ها و درمانگاه ها حتما مجوزهای ضروری فعالیت آن ها را مشاهده کنند و صرفا با توصیه و یا مشاوره دوست و آشنا و بدون داشتن اطلاعات کافی درباره متخصص مربوطه و یا کلینیک چشم پزشکی به آن جا مراجعه نکنند. خوب است بدانید تمامی این توصیه ها در واقع به نفع مردم و سلامت آن هاست و مردم باید بدانند اگر خدماتی را از مراکز مجاز دریافت کنند، می توانند از حقوق خود در صورت بروز هر گونه مشکلی دفاع کنند. اگر فردی به هر دلیلی از لنزی که از یک مرکز مجاز و توسط متخصص تهیه و ارائه شده است، صدمه ببیند می تواند به اداره نظارت بر درمان شکایت کند و در صورت لزوم، دیه بگیرد. اما اگر همان شخص لنز را از یک فروشگاه غیرمجاز بخرد و خودسرانه استفاده کند و صدمه ببیند، نمی تواند از فروشنده ای که در داروخانه یا فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی لنز را به او فروخته است، شکایت کند زیرا وی در برابر مشتری تعهدی ندارد.

شرایط استفاده از لنز

در بسیاری از موارد مراجعان در مراکز تخصصی چشم پزشکی با وجود اصرار برای دریافت لنز، آن را دریافت نمی کنند و پزشک متخصص فقط پس از بررسی و معاینه کامل بیمار و در نظر گرفتن سلامت چشم و اطمینان از این که لنز برای فرد مناسب است، آن را تجویز می کند. از این رو این نکته که لنز برای تمام افراد قابل استفاده نیست، یک اصل است که مراجعه کنندگان باید آن را در نظر داشته باشند.

وی می افزاید: در تجویز لنز مواردی مانند سلامت چشم، قرنیه، لایه اشکی و بیماری های داخلی مدنظر قرار می گیرد. اگر فردی حساسیت داشته باشد ممکن است نتواند از لنز استفاده کند. بنابراین متناسب با وضعیت آناتومیک و سیستمیک چشم و وضعیت فیزیولوژی بدن درمانگر می تواند تصمیم بگیرد آیا مراجعه کننده می تواند از لنز استفاده کند یا خیر. سپس با معاینه قرنیه و انحنای آن لنز را سفارش می دهد و در اختیار فرد می گذارد. نکته این جاست که کار درمانگر در این مرحله تمام نمی شود بلکه تازه شروع شده است. زیرا لنز باید در چند مرحله ترمیم و اصلاح شود تا مصرف کننده به راحتی از آن استفاده کند و دیدش کامل شود. گاهی لنز، دید خوبی به بیمار نمی دهد بنابراین باید دوباره تراش بخورد و اصلاح شود. خوب است بدانید لنز به دو شکل نرم و سخت وجود دارد. درمانگر با توجه به وضعیت چشم بیمار و شماره چشم وی یکی از این ۲ لنز را توصیه می کند. در صورتی که لنز سخت برای بیمار تجویز شود ابتدا یک لنز آزمایشی روی چشمش قرار می گیرد و لنز اصلی متناسب با لنز آزمایشی سفارش داده می شود. اما در لنز نرم چنین کاری را نمی توان انجام داد و با همان لنز بیمار تحت نظر است تا لنز پس از چند بار ترمیم بهترین دید را به بیمار بدهد.

خوش سیما درباره رابطه شماره چشم و استفاده از لنز می افزاید: در این باره محدودیتی وجود ندارد و آستیگمات هم با لنز قابل رفع است و استفاده از لنز با شماره پایین یا بالا تفاوتی ندارد. انواع مختلفی از لنز در بازار وجود دارد که می توان به بیمار بنا به شرایط و یا خواسته اش ارائه کرد. به عنوان مثال افرادی که حساسیت دارند می توانند از نوعی لنز استفاده کنند که قابلیت عبور اکسیژن بالایی دارد. متخصص و درمانگر در تجویز لنز مناسب، علاوه بر توجه به خواسته بیمار ، شرایط وی را نیز در نظر می گیرد. به بیان دیگر خواسته بیمار به تنهایی کفایت نمی کند و با توجه به شرایط وی لنز مناسب تجویز می شود. همچنین لنزهایی در بازار وجود دارد که بیمار شب می گذارد. این لنز، قرنیه را فلت (Flat) می کند و صبح بیمار به لنز و عینک نیاز ندارد. همچنین توجه به لایه اشکی در تجویز لنز بسیار مهم است. لنز باید روی لایه اشکی قرار بگیرد و نباید روی قرنیه باشد. زیرا قرنیه از اشک تغذیه می کند. اگر لنز روی قرنیه قرار بگیرد عبور اکسیژن را مختل می کند و قرنیه دچار مشکل می شود. از این رو این تصور را باید از ذهن زدود که لنز روی قرنیه قرار می گیرد. همچنین به هنگام تجویز لنز، لایه اشکی چشم بیمار معاینه می شود و چنان چه مشکلی وجود داشته باشد، لنز به وی توصیه نمی شود. لنز برای سنین مختلف و افرادی که ۲ عینک دارند هم قابل استفاده است و در صورت تجویز متخصص، وابستگی به عینک را رفع می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha