بر این اساس قرار است به منظور تامین آب موردنیاز استان سمنان یا بخشی از این استان آب دریای خزر به این منطقه انتقال یابد. از ویژگی‌های علمی- فنی و اجرایی آن چیزی منتشر نشده است، ولی با در نظر گرفتن ویژگی‌های فیزیكی و ریختاری این دریا همراه با پیش‌فرض‌هایی می‌توان پیامدهای آن را پیش‌بینی كرد.

سلامت نیوز : در گزارش‌های رسانه‌ای خبر از انتقال آب دریای خزر به سمنان بود. بر این اساس قرار است به منظور تامین آب موردنیاز استان سمنان یا بخشی از این استان آب دریای خزر به این منطقه انتقال یابد. از ویژگی‌های علمی- فنی و اجرایی آن چیزی منتشر نشده است، ولی با در نظر گرفتن ویژگی‌های فیزیكی و ریختاری این دریا همراه با پیش‌فرض‌هایی می‌توان پیامدهای آن را پیش‌بینی كرد. در خبرها آمده بود كه سطح آب دریای خزر به میزان 60سانتی‌متر افت كرده است. در صورتی كه این خبر صحیح باشد، علت اصلی آن را باید در كم شدن دبی آب وارده به آن جست‌وجود كرد، كه یكی از این علل می‌تواند اثر احداث سدهایی روی رودخانه‌های دامنه‌های شمالی كوه‌های البرز باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ می‌دانیم رودهایی مانند سفیدرود، ارس، اترك، گرگان‌رود، نكا و... درحال حاضر فقط بخشی از آب خود را به دریای خزر وارد می‌كنند. در حالی كه ما نمی‌دانیم بر سر رودهایی كه در بخش كشورهای مشترك‌المنافع است (روسیه سابق) چه بلایی آمده. اصولا كم یا زیاد شدن آب دریای خزر كه حوضه بسته‌ای است و به دریاهای آزاد راه ندارد، اثرات مستقیمی روی مسایل مختلف آن به ویژه زیست‌محیط اعم از خشكی یا دریا دارد. كم شدن آب دریا به معنای پسروی آن است كه افزودن بر كویر یا شوره‌زارزایی، موجب بالا رفتن غلظت آب و نمك‌های محلول در آن شده كه اثر جبران‌ناپذیری روی موجودات زنده‌ای كه هم‌اكنون یا قرن‌هاست با غلظت 12 تا 13 گرم در لیتر نمك‌های محلول در این دریا عادت كرده‌اند، می‌گذارد. از سوی دیگر افزایش و بالا آمدن آب دریا هم همان خواهد شد كه چند سال پیش تجربه كردیم، به این معنا كه یك یا چند كشور مشترك‌المنافع شوروی سابق به منظور استحصال نمك پتاس، گلوگاه مرداب قره‌بغاز را در سال‌های گذشته بستند و در نتیجه به علت عدم انسجام چرخه آبی (Water Circulation) طبیعی آن در زمان كوتاهی بیش از 20 كیلومترمكعب بر آب دریا اضافه شد كه سبب بالا آمدن سطح آب دریای خزر به میزان دو متر شد و نتایج آن را دست‌كم بر سواحل این دریا در كشورمان با آن حجم عظیم از زیان‌های مالی دیدیم و در آن طرف هم سامانه‌های زیست‌محیطی آنچنان دگرگون شد كه آنها هم چاره‌ای جز تسلیم در برابر قانون طبیعت نداشتند و مجبور به گشودن این گلوگاه و عادی كردن آن شدند. آیا تجربه فاجعه دریاچه ارومیه برای ما كافی نیست؟ آنچه آشكار است روی بزرگراه شهید كلانتری دریاچه ارومیه كار كارشناسی لازم انجام نشده كه به این روز افتاده است. آیا برای دریای خزر هم همین سناریو باید تكرار شود؟ آیا نمی‌توان با استفاده از كارشناسان این‌كاره (نه خلق‌الساعه) علاج واقعه قبل از وقوع كرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha