سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 50069

تب خونریزی‌دهنده كریمه - كنگو یك بیماری مسری است كه عامل انتقال این بیماری نوعی ویروس است و عامل بیماری‌زا حول دو میزبان حشره كنه و دام آلوده در گردش است. انسان در تماس با این دو میزبان، به بیماری مبتلا خواهد شد.

راه‌های مقابله با تب كشنده كنگو
سلامت نیوز :  دكتر حمیدالله بهادر عضو هیأت علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه در‌خصوص این بیماری و راه‌های پیشگیری متعدد آن می‌گوید: روی تنه حیوان آلوده، حشرات كنه‌ آلوده به ویروس فراوانی وجود دارد. اگر فردی همانند همان دهقان خراسانی، با تنه حیوان آلوده تماس داشته باشد و ویروس‌های متعدد حاصل از كشتن این كنه‌ها، از طریق هرگونه خراش و زخمی وارد بدن وی شود، به صورت تصادفی به این بیماری آلوده شده و ویروس به سرعت در بدن او پخش خواهد شد. طغیان این بیماری در خراسان رضوی بوده است و به همین دلیل دو تن از پرستاران نیز به آن مبتلا و فوت شده‌اند. علاوه بر این هر ماده و یا ویروسی كه از طریق حیوان و كنه آلوده به ویروس، وارد مخاط بدن یا چشم فرد شود، یا اینكه گرد و غبار ناشی از تكان دادن در آغل دام‌ها، از طریق استنشاق وارد ریه فرد شود و یا حتی از طریق یك زخم پوستی ساده، انسان را در معرض آلودگی قرار می‌دهد، از این رو باید بیماران مبتلا به این عارضه را ایزوله كرد و همچنین افراد در تماس با این بیماران باید احتیاط لازم را در قالب 5 گام به كار گیرند. دكتر بهادر این 5 گام را استفاده از دستكش، استفاده از عینك محافظ، بهره گرفتن از ماسك محافظ و مناسب، پوشیدن گان و تعویض لباس پس از تماس با بیمار معرفی می‌كند. وی تأكید می‌كند: اگر این 5 گام در دوره اولیه بیماری مورد توجه قرار گیرد، احتمال ابتلا را تا حد قابل توجهی كاهش می‌دهد. وی همچنین در خط اول مقابله با این بیماری، نقش سازمان دامپزشكی كشور را قوی‌تر و اثرگذارتر از وزارت بهداشت می‌داند و بررسی ابعاد این موضوع را به عنوان یك همه‌گیری در قالب این پروژه و اقدامات لازم برای مهار بیماری در رأس كار این سازمان معرفی می‌كند. همچنین در مرحله بعد، به تمام پرسنل و بهداشت‌كاران كه در قبال بیماری‌های انسانی، فعالیت بهداشتی انجام می‌دهند نیز توصیه می‌كند اقدامات لازم را به درستی انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه می‌گوید: بیماری تب كنگو از طریق هوا و یا به صورت فرد به فرد منتقل نمی‌شود، اما فرد استفراغ كننده باعث آلودگی خواهد شد. این متخصص توصیه می‌كند اگر فردی با علائمی از قبیل تب، سردرد، استفراغ، حالت تهوع، علائم پوستی حاكی از خونریزی زیرپوستی و بثورات پوستی مشكوك رو‌به‌رو بود باید هرچه سریعتر به پزشك مراجعه و به بیمارستان‌های مربوطه ارجاع داده شود اما خاطرنشان می‌كند كه بشدت و سرعت این بیماری انتقال نخواهد یافت.
زمانی كه این بیماری به عنوان یك خطر و هشدار معرفی می‌شود طبیعی است كه افراد باید احتیاط‌های لازم را به كار گیرند و در مسافرت‌ها دقت لازم را داشته باشند. بایستی از تماس با دام‌ها خودداری شود و خود را از گزش حشراتی مثل كنه در امان نگه‌دارند. علاوه بر این بهداشت شخصی را به طور جدی باید مدنظر داشت. هرگونه موادغذایی كه از منابع حیوانی تهیه می‌شود را به خوبی حرارت داده، گوشت‌هایی كه از شناسنامه بهداشتی آنها اطمینان كافی ندارند را مورد استفاده قرار ندهند، گوشت‌های كبابی آبدار را مصرف نكنند و به‌طور كلی در مصرف موادغذایی احتیاط بیشتری به خرج دهند. وی می‌افزاید: واكسن خاصی برای این بیماری وجود ندارد و داروهای موجود نیز معمولاً چندان اثربخش نیستند. بنابراین مراقبت حمایتی برای پیشرفت نكردن علائم بستری كردن فرد در بخش آی.سی.یو و جلوگیری از خونریزی‌ها در فرد مبتلا اهمیت به‌سزایی دارد. این متخصص اضافه می‌كند: هرگونه ویروس به محض وارد شدن در بدن سیستم دفاعی را تهدید می‌كند. سیستم دفاعی نیز پس از طی شدن دوره كمون (نهفته) به تدریج علیه ویروس پادتن تولید كرده و در مقابل ویروس واكنش نشان می‌دهد. حال اگر فرد سیستم دفاعی طبیعی داشته باشد این پروسه 2 تا 3 هفته‌ای را طی كرده و با ویروس به مقابله می‌پردازد اما در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی ممكن است مغلوب ویروس‌ها شود. دكتر حمیدالله بهادر در این میان كودكان كمتر از دو سال و افراد سالمند را جزو افرادی می‌داند كه به طور طبیعی سیستم دفاعی ناكامل و یا تنبلی دارند و بیشتر در معرض خطر قرار خواهند داشت. همچنین افرادی كه به بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های مزمن طول كشنده مثل بیماری لوپوس سمپتیك و مشكلات كلیوی مبتلا هستند، در صورت قرار گرفتن در زمینه هر بیماری ویروسی، آسیب‌پذیرتر خواهند بود. بنابراین احتیاط لازم بر این است كه این افراد، وقت بیشتری داشته باشند و توصیه‌های پزشكی را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha