سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱

در جهان بیشترین میزان مصرف قلیان در آفریقا، كشورهای شرقی دریای مدیترانه و برخی از كشورهای آسیایی است. در بسیاری از این كشورها مصرف قلیان برای كودكان به همراه والدین‌شان نیز مرسوم است.

قلیان، دروازه ورود به اعتیاد

سلامت نیوز : در جهان بیشترین میزان مصرف قلیان در آفریقا، كشورهای شرقی دریای مدیترانه و برخی از كشورهای آسیایی است. در بسیاری از این كشورها مصرف قلیان برای كودكان به همراه والدین‌شان نیز مرسوم است. برخی مصرف‌ كنندگان قلیان، منحصرا قلیان استفاده می‌كنند در حالی‌ كه بیشتر آنها سیگاری نیز هستند. در برخی از كشورها مصرف سیگار میان مردان رواج بیشتری نسبت به زنان دارد اما شواهد حاكی از آن است كه مصرف قلیان در بین زنان و مردان مساوی است.

صنایع دخانی اغلب به صورت مستقیم و غیرمستقیم، سالم و بی‌ضرر بودن مصرف قلیان را نسبت به سیگار تبلیغ می‌كنند و سعی در گسترش مصرف قلیان و افزایش میزان وابستگی به نیكوتین در سطح جهان دارند.بنا بر اعلام مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، مصرف قلیان میان نسل جوان و نوجوان افزایش یافته است. طبق مطالعات انجام شده در ایران مصرف قلیان در بین نوجوانان 13 تا 15 ساله، از سال 1382 تا 1386 دو برابر افزایش یافته است.

هشدار!!!!

- هر 6 ثانیه یك نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دخانیات (قلیان و سایر مواد دخانی) جان خود را از دست می‌دهد.

- مصرف‌كنندگان قلیان و اطرافیان آنها كه در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف‌ كنندگان سیگار مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی - عروقی و تنفسی خواهند شد.

- 12 درصد بیماری‌های قلبی - عروقی، 66 درصد برونشیت و سرطان ریه و 38 درصد بیماری‌های حاد تنفسی در جهان به مصرف دخانیات اختصاص دارد.

- زنانی كه در طول دوران بارداری خود، مصرف‌ كننده قلیان بوده یا در معرض دود قلیان اطرافیان قرار گرفته‌اند، وزن نوزادانشان در هنگام تولد كمتر از حد طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی در این نوزادان بیشتر است.

- چروكیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب‌ها، زردی و فساد دندان‌ها، از دیگر آثار مصرف قلیان است.

- دود حاصل از مصرف قلیان تركیبی از مواد دخانی و دود ناشی از مواد سوختی است كه خطری جدی برای اطرافیان محسوب می‌شود.

- استفاده مشترك از قسمت دهانی قلیان، عاملی در انتقال بیماری‌های واگیردارهمچون سل و هپاتیت است.

- معمولا بوی شیرین و طعم مطبوع توتون‌های معسل قلیان باعث می‌شود برخی مردم،‌ به ویژه جوانان و نوجوانان بدون توجه به اثرات سوء آن، اشتباها به مصرف قلیان روی آورند.

قلیان و قانون

- هر نوع تبلیغ، حمایت و تشویق افراد به استعمال مواد دخانی و قلیان ممنوع است.

- استفاده از تعابیر گمراه‌ كننده مانند ملایم، سبك، لایت و معطر بر روی محصولات دخانی و تنباكوهای قلیان ممنوع است.

- فروش و عرضه سیگار و قلیان به افراد زیر 18 سال و یا توسط آنها ممنوع است.

- مصرف قلیان در اماكن عمومی نظیر اماكن تهیه و توزیع مواد غذایی، رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، اماكن فرهنگی و ورزشی، مراكز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه عمومی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی و هر نوع مركز و محل جمعی دیگر ممنوع است.

- ورود، تولید، توزیع، خرید و فروش هر نوع وسایل و كالاهای تبلیغی و جانبی قلیان و سایر محصولات دخانی برابر با قانون ممنوع است.

- مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال قلیان و سایر مواد دخانی در اماكن عمومی بر عهده مدیران، كارفرمایان و متصدیان اماكن مربوطه است.

- متصدیان و كارفرمایان اماكن عمومی موظفند تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت استعمال قلیان و سایر مواد دخانی را در نقاط مناسب و در معرض دید عمومی نصب كنند.

استعمال دخانیات از طریق قلیان

به طور كلی قلیان از قسمت‌های سر، بدنه، جام آب و شلنگ تشكیل شده است. سوراخ‌های موجود در قسمت سر قلیان باعث می‌شود تا دود حاصل از آن، از مجرای میانی به مخزن آب وارد شده و پس از مرطوب شدن در سطح آب از طریق شلنگ استنشاق شود. توتونی كه در سر قلیان قرار دارد مرطوب بوده و خود به خود قابلیت اشتعال را ندارد در نتیجه توسط ذغال پوشانده می‌شود.هنگامی كه سر قلیان پر از توتون و ذغال در حال سوختن است، با انجام یك مكش، هوای گرم كه شامل مواد حاصل از سوختن ذغال و توتون بوده با عبور از بدنه قلیان و ایجاد حباب‌هایی بر سطح آب از راه شلنگ به شخص مصرف‌ كننده می‌رسد. به طور كلی طی یكبار مصرف قلیان، مقادیر زیادی منوكسید كربن، فلزات سنگین و تركیبات شیمیایی سرطان‌زای حاصل از احتراق ذغال، مواد ایجاد كننده حرارت و توتون استنشاق می‌شود. این تركیبات در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز برای مصرف‌ كننده و همچنین افراد در معرض دود تحمیلی، شدیدتر است.

آثار بهداشتی استعمال قلیان

برخلاف تصور بعضی افراد دود حاصل از قلیان به هیچ وجه كم‌خطر نیست بلكه حاوی مواد سرطان‌زا و سمی بی‌شماری است كه باعث سرطان‌های ریه، لب و حفره دهانی، بیماری‌های قلبی - عروقی و دیگر بیماری‌ها و سرطان‌ها می‌شود. خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی كه قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می‌كنند پنج برابر افرادی است كه مصرف‌ كننده این مواد نیستند.هر فرد سیگاری به طور متوسط روزانه 8 تا 12 نخ سیگار مصرف می‌كند و به طور متوسط با 40 تا 75 پك در روز حدود 0.5 تا 0.6 لیتر دود استنشاق می‌‌كند درحالی‌ كه مصرف‌ كننده قلیان در هر پك 0.15 تا یك لیتر دود استنشاق می‌كند. به عبارت دیگر از نظر مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف‌ كننده قلیان در هر وعده مصرف معادل 80 تا 100 نخ سیگار دود دریافت می‌كند. درحالی‌ كه آب مقدار بسیار كمی از نیكوتین موجود در توتون را جذب می‌كند، مصرف‌ كننده قلیان با توجه به حجم دود دریافتی به اندازه كافی نیكوتین دریافت می‌كند كه به آن اعتیاد پیدا كند.تنباكو و توتون مورد استفاده در قلیان معمولا از بی‌كیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین انواع موجود و در واقع خطرناك‌ترین آنها است. از طرف دیگر اسانس‌ها و مواد معطر استفاده شده در تنباكوهای معسل یا میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و كشنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha