رییس انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی ایران به جایگاه ویژه تست‌های مولكولی در تشخیص بیماری‌های مادرزادی اشاره و بر آماده سازی بسترهای لازم برای گسترش این تست‌ها تاكید كرد.

سلامت نیوز : دكتر بهزاد پوپك در گفت وگو با (ایسنا)، با بیان این كه تست‌های تشخیصی مولكولی علی رغم چالش‌های پیش رو از جمله كمیاب و یا گران قیمت بودن كیت‌های آزمایشگاهی به علت كاربردهای خوبی كه دارند در حال حاضر مورد توجه قرار دارند، بر آماده سازی بسترهای لازم برای گسترش این تست‌ها تاكید كرد و گفت: علاوه بر كمك تست‌های مولكولی برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌ها، می‌توان این تست‌ها را برای شناسایی اختلالات مادرزادی نیز به كار بست.

به گفته وی تست‌های مولكولی در زمینه‌های مختلف تشخیصی از جمله انواع مختلف بیماری‌های هموگلوبینوپاتی و بیماری‌های خونی، بیماری‌های عصبی و عضلانی، بیماری‌های متابولیك، تعیین جنسیت، بررسی پیوند مغز استخوان و تشخیص بیماری‌های ژنتیك مورد استفاده قرار می گیرند.پوپك در ادامه درباره تشخیص بیماری تالاسمی قبل از تولد توضیح داد: تالاسمی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های خونی در سطح جهان است که به صورت ژنتیک از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. لازم است زوجین تالاسمی پیش از ازدواج تست‌هایی را انجام دهند. البته اطلاع‌رسانی لازم برای این افراد صورت می‌پذیرد. به هر روی تعدادی از این‌ها با یكدیگر ازدواج می‌كنند و پس از مدتی تمایل پیدا می‌كنند صاحب فرزند شوند.

از هر 4 فرزند زوجین تالاسمی، یك نفر به تالاسمی ماژور مبتلا می‌شود

رییس انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی ایران با بیان این مطلب كه در صورت ازدواج این احتمال وجود دارد كه از هر 4 فرزندشان یك نفر به تالاسمی شدید یا ماژور مبتلا شود، اظهار كرد: به همین علت بنای تشخیص پیش از تولد تالاسمی سال‌ها پیش در كشور نهاده شده است.وی اضافه كرد: با توجه به آزمایش‌هایی كه از پرزهای جفتی برداشته شده و DNA آن مورد آزمایش قرار می‌گیرد و همچنین پس از آزمایش جداگانه خون مادر و پدر در نهایت پزشك یا به این جمع بندی می‌رسد كه جنین مشكلی ندارد و بارداری می‌تواند ادامه پیدا كند و یا این كه كودك مانند پدر و مادر خود ناقل است اما می‌تواند به دنیا بیاید و از لحاظ طول عمر مشكلی نداشته باشد.رییس انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی ایران، در حالت سوم كودك مبتلا به فرم شدید تالاسمی است كه اگر جواب آزمایش تا قبل از هفته 16 گزارش شود، می توانند با دریافت مجوز از پزشكی قانوئنی جنین را سقط كنند. زیرا اگر به دنیا بیایند معضلات بیشماری برای خانواده و جامعه خود به دنبال خواهند داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha