دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران، با بیان این كه متاسفانه سرطان بیضه با درد همراه نیست، تاكید كرد: مردان در صورت مشاهده هرگونه سفتی، تغییر اندازه بیضه، خون در ادرار و علامت‌های مبهم شكمی به پزشك مراجعه كنند.

سرطان بیضه در سنین 15 تا 35 سالگی شایع‌تر است
سلامت نیوز : دكتر محمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این كه سرطان‌های دستگاه ادراری- تناسلی در میان مردان شیوع بالایی دارد، عنوان كرد: سرطان پروستات در ردیف رتبه‌های نخست سرطان‌ها در مردان قرار می‌گیرد.

وی با بیان این كه سرطان بیضه در سنین 15 تا 35 سال، مردان را درگیر كرده و شایع ترین سرطان دوران نوجوانی به حساب می‌آید، اظهار كرد: علت گسترش این نوع از سرطان هنوز شناخته نشده است. این كه آیا عامل بروز این سرطان، هوای آلوده است یا امواج الكترومغناطیسی و یا سایر عوامل احتمالی هنوز مورد بحث است.نایب رییس شورای عالی سازمان نظام پزشكی افزود: اما یك علت آن هم می‌تواند این باشد كه آگاهی مردم بالاتر رفته است و با اطلاع رسانی رسانه‌ها، در صورت بروز مشكل سریع‌تر به پزشك مراجعه می‌كنند و بیماری‌شان زودتر تشخیص داده می‌شود.نوروزی ضمن تاكید بر این كه تشخیص زودرس مهمترین اصل درمان است، عنوان كرد: هرگونه تغییر در حجم و اندازه بیضه، وجود نامنظمی و هرگونه سفتی علامت هشدار است و احتمال بدخیمی وجود دارد. تشخیص بهنگام باعث می‌شود راهكار درمانی اتخاذ شود كه طی آن بیضه دیگر كمتر دچار آسیب شود.

دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران، در پاسخ به این پرسش كه آیا درد در ردیف نشانگان ابتلا به سرطان بیضه قرار می‌گیرد یا خیر، گفت: متاسفانه مشكل عمده در سرطان بیضه تورم بدون درد است و این باعث مراجعه دیرهنگام به پزشك می‌شود.وی ادامه داد: در حالی كه این سرطان در مراحل اولیه با درمان‌های ساده‌تری چون برداشتن بیضه بهبود می‌یابد، اما در موارد پیشرفته‌تر با اشعه درمانی و رادیوتراپی همراه می‌شود. رادیوتراپی می‌تواند سیر طبیعی باروری را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

این فوق تخصص كلیه و مجاری ادراری با اشاره به این كه سرطان‌های دستگاه ادراری تناسلی، گاه مشخصات بیرونی واضحی دارند كه باید همیشه نسبت به آنها حساس بود، توصیه كرد: به محض مشاهده هرگونه تغییر در دستگاه تناسلی چون تغییراندازه، تغییر رنگ، وجود خون و هرگونه علامت مبهم شكمی كه می‌تواند زنگ خطری باشد، به پزشك مراجعه كنند، متاسفانه در جامعه ما بسیاری از مردم برای حل این دسته از مشكلات خود احساس شرمساری می‌كنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha