سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 50090

زایمان زودرس یكی از مواردی است كه باعث نگرانی مادران باردار و به خصوص مادران جوان می‌شود.

سلامت نیوز : برخلاف تصور عموم كه هر زایمانی را قبل از اتمام 9 ماه بارداری زودرس می‌نامند، تنها چنانچه زایمان قبل از هفته 37 بارداری رخ دهد زودرس گفته می‌شود. زایمان زودرس به معنی شروع دردهای زایمان به صورت غیرطبیعی در زمانی غیر از زمان زایمان واقعی است.

تحقیقات نشان داده است عفونت‌های دهان و دندان در زنان، احتمال زایمان زودرس را تا هفت برابر بیشتر می‌كند؛ همچنین قرار گرفتن زنان غیرسیگاری در معرض دود دخانیات و به ویژه دود سیگار در دوران حاملگی، باعث کاهش وزن نوزاد و تاخیر در رشد درون‌رحمی و سقط ناگهانی جنین شود. بنابراین شناسایی زودهنگام زنان در معرض خطر و پیشگیری از بروز زایمان‌های زودرس از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ به گفته پزشکان زنان و زایمان، آنمی« فقر آهن» می‌تواند منجر به زایمان زودرس و مرگ و میر "پری ناتال" شود.در این خصوص، "مریم - ن" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه لرستان با اشاره به زایمان زودرسش، گفت: عفونت دهان و دندان و در معرض گرفتن دود دخانیات موجب بروز زایمان زودرسم شد. قرار گرفتن زنان غیر سیگاری در معرض دود دخانیات و به ویژه دود سیگار در دوران حاملگی باعث كاهش وزن نوزاد و زایمان زودرس می‌شود؛ همچنین مواجهه با دود دخانیات در دوران حاملگی باعث تأخیر در رشد درون رحمی و سقط ناگهانی جنین می‌شود.

یکی دیگر از بانوانی كه زایمان زودرس داشته است به خبرنگار ایسنا گفت: عفونت و نارسایی كلیوی موجب زایمان زودرسم شد.

"گلنوش سلیمی" بیان کرد: به منظور جلوگیری از زایمان زودرس، کنترل تغذیه و تأمین شرایط مناسب برای حاملگی ضروری است؛ متاسفانه با وجود رعایت این نکات، عفونت و نارسایی كلیوی منجر به سقط ناگهانی جنینم شد.

وی ادامه داد: بانوان باردار باید قبل از باردار شدن تمام نکات بهداشتی و آزمایشگاهی را انجام و تحت نظر پزشک خود قرار گیرند تا از مشکلات و عفونت‌های احتمالی قبل از بارداری، مطلع شوند و نسبت به درمان آن اقدام کنند.

سلیمی بیان کرد: به منظور کاهش خطر زایمان نوزاد نارس باید مادران مضطرب و افسرده نباشند و برای حل این مهم با پزشک متخصص صحبت کنند تا این اضطراب به حداقل برسد؛ البته حمایت خانواده و والدین نیز در این راستا امری ضروری است.

دکتر "محمدحسن ملکشاهیان"، جراح زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان، معتقد است: نارسایی و عفونت‌های کلیوی از دلایل شایع زایمان زودرس است. همچنین دوشاخ بودن رحم، نارسایی دهانه رحم و کوچک بودن فضای رحم در زایمان زودرس تاثیر دارد.

وی اظهار کرد: بیماریهای ژنتیکی، نحوه فعالیت یک مادر، توجه نكردن به داشتن فعالیت مناسب، انجام فعالیت‌های سنگین، ضربه دیدن، تصادفات، استرس و هیجانها از دیگر دلایل برای تغییر و ایجاد انقباض و در نتیجه بروز زایمان زودرس است.

این جراح زنان و زایمان اضافه کرد: از علل دیگر زایمان زودرس، ابتلای مادر به افسردگی است، مادران باردار افسرده بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند چراکه هورمون استرس در مادران افسرده به‌ طور قابل توجهی بیشتر بوده و منجر به زایمان زودرس می‌شود.

ملکشاهیان افزود: عفونت‌های دهانه رحم در پارگی زودرس کیسه آب در مادران باردار موثر است.

وی با بیان این‌که زمان زودرس زایمان بین هفته‌های 20 تا 34 رخ می‌دهد، تصریح کرد: یک مادر مضطرب به هر دلیل روحی و روانی دچار تحریک و عکس العمل‌های غیرطبیعی شده و این تحریکات به قدری شدت می‌یابد که منجر به زایمان زودرس می‌شود.

ملکشاهیان متذکر شد: مادران باردار به گروه‌های مختلف درمان، تقسیم و براساس انجام آزمایش، سونوگرافی، عکس و پرسش و پاسخ از سوی پزشک زنان، درمان‌های خاصی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: بیماری‌های مزمن کلیوی، بیماری‌های عفونی تکرار شونده و عفونت‌های دهان و دندان باید قبل از دوره بارداری درمان شود تا در دوره بارداری به صورت مشکل جلوه‌گر نشود.

این جراح زنان و زایمان خاطرنشان کرد: با كنترل بیماری‌های مادر و كنترل تغذیه و تأمین شرایط مناسب برای حاملگی می‌توان از بروز زایمان زودرس جلوگیری کرد.

یک روانشناس معتقد است: ازدواج ناموفق و حاملگی ناخواسته از نشانه های افسردگی مادران باردار در بعد از دوران بارداری است.

"اکرم باقری" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه لرستان افزود: بین 10 تا 25 درصد زنان پس از زایمان دچار حملات غم و اندوه می‌شوند که به آن حزن مادرانه می‌گویند.

وی با بیان این‌که این حالت معمولاً در روز سوم تا چهارم پس از زایمان و به صورت غم و ناخوشی، کاهش تمرکز و یا اختلال خواب بروز می‌کند، اظهار کرد: مادر ممکن است یک دقیقه خوشحال باشد و دقیقه‌ای بعد غمگین و گریان شود؛ خوشبختانه با حمایت خانواده این ناخوشی که طبیعی نیز تلقی می‌شود حداکثر ظرف 10 تا 14 روز پس از زایمان برطرف می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به این‌که چنانچه علایم تا 4 هفته مستمر ادامه داشته باشد، دیگر به عنوان غم و حزن مادرانه تلقی نمی‌شود، تصریح کرد: 10 درصد زنان پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند که ممکن است تا 6 ماه بعد از زایمان نیز علایم آن باقی بماند؛ علایم و نشانه‌های افسردگی پس از زایمان همانند سایر افسردگی‌هاست.

وی با اشاره به علایم و نشانه‌های افسردگی مادران باردار، گفت: خلق تنگ، بی میلی و لذت نبردن از زندگی، کاهش انرژی و خستگی، تغییر اشتها، اختلال خواب، بی‌قراری، کاهش عزت و اعتماد به نفس، کاهش تمرکز، احساس ناامیدی و بی کسی و افکار خودکشی از این نشانه‌هاست.

باقری اظهار كرد: در افسردگی پس از زایمان، علاوه بر علایم فوق، ممکن است افکار منفی نسبت به کودک نیز وجود داشته باشد نظیر نگرانی در صدمه رساندن به بچه، مادری ناشایسته بودن و این نوع افسردگی به دلایل زیادی بروز می کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی، دلایل افسردگی درمادران باردار را ازدواج ناموفق، حاملگی ناخواسته، وجود استرس و فشارهای بیش از حد در دوران حاملگی، وجود سابقه افسردگی غیرمرتبط با حاملگی، حمایت نكردن خانواده یا دوستان در زمان حاملگی و زایمان از جمله دلایل افسردگی در مادران باردار است.

وی بیان کرد: بهترین کاری که همسر در این زمان می‌تواند برای فرد افسرده انجام دهد این است که به او اطمینان دهد که برای بسیاری، این ناراحتی پیش می‌آید و او را تشویق کند که احساس خود را بروز دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha