سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 50104

در پنج ماه گذشته قیمت برخی از مواداولیه دارویی که حتی در داخل تولید می‌شوند حدود ۸۰درصد افزایش داشته است/ اگر اصلاح قیمت دارو‌ها به فوریت صورت نگیرد تولیدکنندگان دارو دیگر توجیه اقتصادی برای ادامه تولید دارو نخواهند داشت

صنعت داروسازی در خطر ورشکستگی
سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: اگر اقدام عاجلی در تامین منابع ارزی و اصلاح قیمت دارو‌ها صورت نگیرد بازار دارویی در آینده بسیار نزدیک دچار مشکلات جدی می‌شود.

حمید خویی در گفتگو با ایلنا با تاکید براینکه بروز مشکلات جدی در بازار دارویی شامل همه دارو‌ها چه خاص و چه عام خواهد شد گفت: البته مشکلات در داروهای خاص زود‌تر بروز خواهد کرد. وی با بیان اینکه قیمت مواداولیه، مواد چاپی و مواد بسته بندی در صنعت داروسازی در چهار ماه اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است افزود: متاسفانه گاهی اوقات این افزایش قیمت‌ها از کل سودی که تولیدکنندگان دارو به دست می‌آورند به مراتب بیشتر است. خویی تصریح کرد: در ماههای اخیر حدود ۳۰ قلم دارو با افزایش قیمت بسیار ناچیز رو به رو بوده‌اند در حالی که در پنج ماه گذشته قیمت برخی از مواداولیه دارویی که حتی در داخل تولید می‌شوند حدود ۸۰درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس انجمن علمی داروسازان ایران اگر اصلاح قیمت دارو‌ها به فوریت صورت نگیرد تولیدکنندگان دارو دیگر توجیه اقتصادی برای ادامه تولید دارو نخواهند داشت. خویی با تاکید برافزایش بسیار هزینه‌های تولید دارو در چند ماه گذشته افزود: در حالی که منابع ارزی تامین نمی‌شود و سیستم بانکی کشور به جای اینکه در سال تولید ملی شرایط تامین ارز را سهل‌تر کند روز به روز شرایط دشوارتری را برای تامین ارز رسمی و مرجع قائل می‌شود. وی ادامه داد: در روزهای اخیر سازندگان دارو را مجبور کرده‌اند که کل قیمت مواداولیه دارویی و حتی در برات ۱۲۰ درصد هزینه دارو را پیشاپیش پرداخت کنند.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران افزود: این حالی است خیلی وقت‌ها که از منابع خارجی ماده اولیه خریداری می‌کردیم چهار پنج ماه بعد پول آن را پرداخت می‌کردیم. وی با تاکید براینکه سیستم بانکی عملا ما را مجبور می‌کند که پیش از ورود دارو پول آن را پرداخت کنیم افزود: همین مسئله باعث شده است که حجم نقدینگی مورد نیاز ما ۴ تا ۵ برابر افزایش یابد.خویی خاطرنشان کرد: اگر مشکل تامین ارز، انتقال ارز و اصلاح قیمت‌ها حل نشود به طور حتم صنعت داروسازی روبه ورشکستگی خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha