دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5012

با استفاده از فناوری نانو، شیوه جدیدی برای تصفیه هوا در دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد.

دكتر «نیما تقوی‌نیا» مجری این طرح به همشهری گفت: در این شیوه از فوتوكاتالیست‌های نانو ساختاری استفاده شده است كه در معرض نور ماوراء بنفش سطح آنها فعال شده و خاصیت اكسیدكنندگی می‌یابند. به گفته وی فوتوكاتالیست‌ها خاصیت تجزیه آلاینده‌ها را دارند و از این رو می‌توان از آنها برای تصفیه آب و هوا استفاده كرد.

این محقق كه موفق به ساخت این دستگاه تصفیه هوا در آزمایشگاه شده است، افزود: در این دستگاه، هوا از طریق فن وارد شده و در حین قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش از كنار لایه‌های فتوكاتالیست رد می‌شود، در این حالت آلودگی خود را از دست داده و به بیرون هدایت می‌شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشكده فیزیك، اكسید تیتانیوم  TiO2 از مهمترین مواد فوتوكاتالیست است كه دارای بازده بالا، پایداری شیمیایی و مكانیكی مناسب و قیمت پایین است.

تقوی‌نیا گفت: درصدد ساخت كارتریج‌هایی برای استفاده در داخل سیستم‌های تهویه مطبوع در بیمارستانها و كارخانه‌های صنایع غذایی است.

وی افزود: در سیستم‌های تهویه رایج از الیاف شیشه‌ای استفاده می‌شود كه قابلیت زدودن بسیاری از آلودگی‌ها را دارد، اما ویروس‌ها و مولكول‌هایی مانند  CO , NO را به دلیل كوچكی بسیار نمی‌تواند از محیط پاك كند.

وی كه عضو پژوهشكده علوم و فناوری‌های نانو دانشگاه شریف است تاكید كرد با استفاده از فوتوكاتالیست‌ها می‌توان این ذرات و حتی مواد آلی مانند بو را نیز از بین برد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه فناوری استفاده از فوتوكاتالیست‌ها فناوری جدیدی نیست و در سایر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: این نخستین بار است كه این فناوری با شیوه جدیدی در ایران به كار گفته می‌شود.

وی گفت: از فوتوكاتالیست‌ها در زمینه‌های دیگری مانند شیشه‌های ضدبخار و سطوح خودتمیزشونده نیز می‌توان استفاده كرد.

به گفته تقوی‌نیا خاصیت بسیار آب دوستی فوتوكاتالیست‌ها در برابر تابش نور ماوراء بنفش این امكان را فراهم می‌كند كه از این فناوری در آینه‌های ضدبخار استفاده كرد. خاصیت خودتمیز شوندگی نیز به دلیل خواص فتوكاتالیستی و آب دوستی ایجاد می‌شود و كاربرد آن در كاشی، شیشه و دیوارهای خودتمیزشونده است.

به گفته وی فوتوكاتالیست‌ها را می‌توان در آینه‌های ضدبخار در صنعت خودرو، سطوح ضد باكتری در بیمارستان‌ها و صنایع غذایی، سطوح خودتمیزشونده در صنعت ساختمان، تصفیه آب در صنایع شیمیایی و تصفیه هوا و بو زدایی در صنایع محیط زیست بكار برد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha