سلامت نیوز :در نخستین روز از هفته محیط زیست شش طرح كلان ملی محیط زیست بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعتبار 121 میلیارد تومان و مشاركت 28 دانشگاه و مركز آموزش عالی كشور مبادله شد. طرح پایش حفاظت از پهنه‌های آبی كشور، پایش كیفی و حفاظت از آلاینده‌های خاك، آب و هوای ایران، پایش، حفاظت و احیای تنوع زیستی ایران، كاربرد فناوری‌های نوین در حوزه محیط زیست، توسعه و ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی، مطالعه بررسی و مدیریت ریزگرد‌ها از موضوعات شش طرح كلان ملی محیط زیست بود كه بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان حفاظت محیط زیست مبادله شد.

محمدجواد محمدی‌زاده با ابراز خرسندی از امضای این تفاهمنامه، آن را گامی در جهت نیل به حل مشكلات زیست‌محیطی با همكاری جامعه دانشگاهی دانست و اعلام كرد: «موضوعاتی كه امروز به عنوان چالش‌های زیست‌محیطی مطرح است، نه تنها درون كشورمان بلكه به صورت منطقه‌یی و بعضا بین‌المللی دارای اهمیت است. بحث آلایندگی درون دریا، چه در خزر و چه در دریای عمان و خلیج فارس مطالبات كل كشورهای منطقه محسوب می‌شود. كشورهای كمی در منطقه هستند كه به لحاظ ظرفیت‌های علمی پاسخگوی پیچیدگی‌های دریا باشند. از این رو رتبه علمی ما در منطقه باعث می‌شود بیش از سایرین، مسوولیت حفظ و ارزش‌گذاری این منابع طبیعی را احساس كنیم. از آنجایی كه كشور ایران به لحاظ تنوع زیستی مقام دوم دنیا را دارد، باید در حوزه تنوع زیستی مطالعات خود را افزایش دهیم.»

وی درباره لزوم تحقیقات و پژوهش‌های داخلی افزود: «تفاوت‌های موقعیت‌های فرهنگی، اقلیمی و اجتماعی باعث می‌شود محققان داخلی و اساتید دانشگاهی بیشتر به فكر طراحی نقشه‌هایی برای پاسخگویی به این‌گونه نیازها باشند. بانك اطلاعاتی در همین زمینه راه‌اندازی شده كه به وسیله آن می‌توان به اطلاعات لازم برای یافتن اساتید و كارشناسان مجرب برای انعقاد قرارداد و آغاز به كار پروژه‌های زیست‌محیطی دست یافت.» كامران دانشجو، وزیر علوم نیز با حضور در این مراسم و امضای تفاهمنامه همكاری با سازمان محیط زیست با اشاره به گستردگی دانشگاه‌هایی كه وارد این طرح شده‌اند، گفت: «امروز موفق شدیم كنسرسیومی از دانشگاه‌ها با شش طرح توافق شده بین وزارت علوم و سازمان محیط زیست تشكیل دهیم تا با تقسیم وظایف، وزارت علوم مسوولیت ساماندهی دانشگاه‌های دخیل در این طرح‌ها را بر عهده بگیرد و سازمان محیط زیست با ایجاد و طراحی محیط كار و فضای كاربردی راه را برای اساتید و كارشناسان هموار كند. با اجرای این طرح‌ها، ظرف پنج سال آینده مطالبات زیست‌محیطی را پاسخ خواهیم داد.»

شش طرح كلان زیست‌محیطی كه اعتباری بالغ بر 121 میلیارد تومان به خود اختصاص داده، 28 دانشگاه از مجموعه مراكز علمی زیرنظر وزارت علوم را وارد این طرح كرده است. بیش از 300 پروژه و 70 طرح در این تفاهمنامه تعریف شده است. بنا بر اعلام ریاست سازمان محیط زیست به زودی این سازمان وارد مذاكراتی درباره پیوند با دبیرخانه ائمه جمعه خواهد شد و با توافق علمای حوزه علمیه، رشته‌های تحصیلی تركیبی چون «فقه و محیط زیست» را به حوزه و دانشگاه‌ها ارائه خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha