چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 50152
سلامت نیوز: براساس نتایج مطالعه جدیدی كه در نشریه CANCER به چاپ رسیده، آسپیرین و دیگر ضددردهای رایج شاید بتوانند علیه سرطان پستان وارد كارزار شوند و سهمی در این زمینه برعهده گیرند...


 مطالعات پیشین نیز پیشنهاد می‌كنند ضدالتهاب‌های غیراستروییدی مانند ایبوپروفن و ناپروكسن و دیگر داروهای OTC خطر پیشرفت بعضی سرطان‌ها را كاهش می‌دهند. به طور مثال در اوایل سال 2012، سه مطالعه در نشریه معتبر لنست به چاپ رسیده كه معتقدند مصرف روزانه دوز كم آسپیرین افراد در سنین میانسالی از بروز سرطان در آنها محافظت می‌كند، به خصوص افرادی كه در معرض خطر بیشتر ابتلا هستند. همچنین مطالعه دیگری كه در نشریه سرطان انگلستان به چاپ رسیده نیز حاكی از آن است كه افراد مبتلا به سرطان كولون كه به فاصله کوتاهی پس از تشخیص بیماری مرتب آسپیرین مصرف می‌كنند، بیشتر عمر می‌كنند.

اكنون در مطالعه ای جدید دانشمندان دانماركی به اثر این داروها روی انواع مهم سرطان پوست، یعنی بازال سل كارسینوما، اسكواموس سل كارسینوما و ملانومای بدخیم نگاهی انداخته‌اند. این دانشمندان از اطلاعات پزشكی افرادی كه بین سال‌های 1961 تا 2006 در شمال دانمارك می‌زیسته‌اند، به تشخیص اسكواموس سل كارسینوما در 1974 نفر، بازال‌ سل كارسینوما در 13 هزار و 316 نفر و 3 هزار و 242 نفر با ملانومای بدخیم رسیدند. داده‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد داروهای تجویزی بیماران بود كه محققان را قادر می‌كرد افراد بیمار را با گروه كنترل بدون سرطان پوست از نظر داروهای مصرفی مقایسه كنند. هر فرد بیمار در این طرح با 10 نفر گروه شاهد بدون سرطان مورد مقایسه قرار گرفتند.

نتایج نهایی نشان داد:

1.افرادی كه بیش از 2 نوع از دسته داروهای NSAID را مصرف می‌كردند، نسبت به كسانی كه كمتر از 2 نوع از داروهای مذكور را مصرف می‌كردند، 15 درصد كمتر با اسكواموس سل كارسینوما و 13 درصد كمتر با ملانومای بدخیم مواجه بوده‌اند.

2.این ارتباط حتی وقتی قوی‌تر شد كه مدت زمان مصرف داروها، 7 سال یا بیشتر گزارش و با شدت بالا مصرف شده بودند. مصرف دارو با شدت زیاد، یعنی دارو حداقل 2 بار در هفته مصرف شود.

3.مصرف داروهای NSAID با كاهش خطر بروز بازال سل كارسینوما در مجموع ارتباط و اثری روی این نوع از سرطان پوست نشان نداد.

4.مصرف NSAIDها با خطر كمتر بروز سرطان پوست در نواحی‌ای از بدن كه كمتر در معرض نور قرار دارند (مثلا غیر از سر یا گردن) همراه است؛ خصوصا در موارد مصرف طولانی‌مدت داروها (15 درصد خطر كاهش یافته) یا شدت بیشتر (21 درصد خطر كمتر).

محقق ارشد این مطالعه معتقد است: «ما امیدواریم با تکیه بر اثر بالقوه محافظت در برابر سرطان كه از NSAIDها برمی‌آید، به تحقیقات بیشتر در زمینه پیشگیری از سرطان پوست هدایت شویم. همچنین این اثر بالقوه محافظت در برابر سرطان باید در زمان بررسی مزایا و مضرات NSAIDها در نظر گرفته شود.»

منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha