چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 50157
سلامت نیوز: هر فردی باید گروه خونی و Rh خود را بداند انجام این كار نه هزینه زیادی دربر دارد و نه سواد و تخصصی می‌خواهد بسیار متاسف می‌شوم وقتی می‌بینم مراجعه كننده‌ای اسم كانال‌های ماهواره‌ای، هنرپیشه‌ها یا فوتبالیست‌های خارجی و یا مارك‌های موبایل را می‌داند، ولی نمی‌داند گروه خونی‌اش چیست؟ آیا یادگیری یكی از حروف ‌A,B,Oكار سختی است با گفتن كلمه، منفی و یا مثبت؟
آزمایش كم‌خونی لازم است به ویژه در فردی كه كم‌خونی ژنتیكی دارد مثلا تالاسمی مینور (چون این افراد در ظاهر طبیعی هستند، ولی حامل ژن بیماری‌اند و اگر با فرد مشابه خود ازدواج كنند بیماری ژنتیكی را در نسل خود تشدید خواهند كرد؛ ‌بنابراین لازم است بدانند كه تالاسمی مینور دارند كه با فرد مشابه خود ازدواج نكنند).

همه گروه‌های زنان، از دختران تا زنان میانسال و سالمند، نیازمند حمایت جدی برای ارتقای همه جانبه كیفیت زندگی و سلامت هستند. زنان، تضمین كننده سلامت خانواده هستند آنها به طور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت اعضاء خانواده از واكسیناسیون نوزاد گرفته تا تغذیه نوجوانان و كاستن از استرس‌های بزرگ‌ترها و ارائه خدمات سالمندان را به عهده دارند. زنان به عنوان مادر در خانواده، محور سلامت خانواده‌اند. بدون شك یكی از مهمترین عوامل پیشگیری كننده از بیماری‌های زنان شیوه زندگی سالم و مطلوب است كه متأسفانه در زنان ایرانی به این امر مهم توجه نمی‌شود، ولی با خواندن این مقاله می‌توانید به سلامت خود اهمیت بیشتری دهید. امید است كه سودمند واقع شود.

واكسیناسیون و كارت بهداشت
آزمایش برای اطمینان از وضعیت واكسیناسیون. افرادی كه می‌دانند چه واكسن‌هایی را زده‌اند و كارت بهداشتی دارند، نیاز ندارند این آزمایش‌ها را انجام دهند، ولی مثلا فردی كه نمی‌داند آیا واكسن سرخجه یا هپاتیت B را زده است و یا این بیماری‌ها را گرفته و بدنش ایمن است یا مبتلا است، لازم است تعیین تكلیف شود، لذا آزمایش می‌دهیم كه بدانیم وضعیت این فرد از این لحاظ، چگونه است. خانم‌های در سن باروری به ویژه باید علیه بیماری سرخجه ایمن شده باشند، چون سرخجه حاملگی احتمال كری، كوری و عقب‌ماندگی ذهنی را در جنین بالا می‌برد.

پاپ اسمیر
آزمایش پاپ‌اسمیر یا آزمایش دهانه رحم كه برای كمك به تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم به‌كار می‌رود؛ باید از خانم‌هایی كه رابطه جنسی را شروع كرده‌اند به عمل آید و براساس جواب آن و صلاحدید پزشك سالانه تكرار شود و تا 70 سالگی هم ادامه یابد. در خانم حامله طبیعی، علاوه بر آزمایش‌های قبلی، آزمایش قندخون حاملگی و تست تحمل گلوكز هم لازم است كه بدانیم آیا این فرد در معرض دیابت حاملگی قرار دارد یا خیر.

آزمایش ادرار
انجام آزمایش ادرار از نظر عفونت ادراری در خانم‌های باردار ضروری است و نیز برای خانم‌های حامله طبیعی معمولا انجام دو بار سونوگرافی جنینی در طی 9 ماه حاملگی توصیه می‌شود كه یكی در هفته 11-13 حاملگی و دیگری در ابتدای سه ماهه سوم است. در فرد با حاملگی نرمال انجام آزمایش غربالگری از نظر ناهنجاری كروموزومی ضروری است.

ماموگرافی
  اگر خانمی بالای چهل سال دارد، نیاز به انجام ماموگرافی یك سال یكبار هم دارد. كه این كار برای تشخیص زودرس سرطان سینه‌هاست و معمولا وقتی با ماموگرافی تشخیص زودهنگام داده می‌شود، پاسخ به درمان بهتر از وقتی است كه از روی علائم بالینی به سرطان سینه مشكوك می‌‌شویم.

 آزمایش تیروئید
در خانم‌های بالای پنجاه سال علاوه بر كارهای قبلی نیاز به انجام آزمایش تیروئید جهت تشخیص كم‌كاری تیروئید، آزمایش مدفوع از نظر خون مخفی برای كمك به تشخیص سرطان كولون داریم و نیز وضعیت قندخون و چربی خون را باید آزمایش كنیم.

 سنجش تراكم استخوان

اگر ده سال از یائسگی گذشته باشد، سنجش تراكم استخوانی هم لازم می‌شود كه معمولا از استخوان‌های لگن و مهره‌ها به عمل می‌آید. آزمایش‌های فوق حداقل آزمایش‌های موردنیاز برای یك خانم هستند. اگر كسی زمینه خانوادگی یا فردی بیماری خاصی را دارد، نیاز به آزمایش‌های دیگری هم دارد.
 

 توصیه به دختر‌ها و پسر‌ها

آزمایش‌هایی كه قبل از ازدواج باید انجام شود:1- گروه خونی خود را بدانند.  2- بررسی كنند كه آیا تالاسمی مینور دارند یا خیر. 3- بر علیه سرخجه و هپاتیت واكسینه شوند. تمام آقا پسرها هم قبل از ازدواج باید بدانند: آیا تالاسمی مینور دارند یا خیر یك آزمایش شمارش اسپرم بدهند و بر علیه هپاتیت واكسینه شوند.

منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha