یك فوق تخصص گوارش و كبد با بیان اینكه بسته به نوع غذای مصرفی ممكن است میكروب‌های متفاوتی به بدن فرد وارد شود، اظهار كرد: اگر فردی همبرگر یا سایرغذاهای فوری آلوده به میكروب «ای كولای» را مصرف كند، ممكن است دچار عفونت یا خونریزی روده شود.

سلامت نیوز : دكتر شهرام آگاه در گفت وگو با ایسنا، افزود: عفونت ناشی از میكروب «ای كولای» با علایمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد شكم همراه است. گاهی اوقات نیز بیمار دچار خونریزی از روده می‌شود كه علامت آن دفع خون روشن همراه با مدفوع است.

وی با اشاره به ضرورت رعایت بهداشت فردی هنگام گردش و تفریح و استفاده از مواد غذایی و آب بهداشتی تاكید كرد: بی‌توجهی به این موارد می‌تواند منجر به ابتلا به عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی شود این در حالیست كه مسمومیت غذایی موجب بروز علایمی مانند استفراغ، اسهال یا هر دو همراه با درد شكم می‌شود.این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: ممكن است عفونت‌های منتقل شده از راه غذا به بدن ناشی از وجود میكروب در برنج «مانده» باشد. نگهداری نامطلوب برنج در یخچال، باعث آلوده شدن آن به میكروب «باسیلوس» شود كه می‌تواند اسهال شدید همراه با درد شكم را به دنبال داشته باشد.

وی توصیه كرد: غذاهای فوری به صورت بهداشتی مصرف شود و از رستوران‌های مطمئن - كه مواد غذایی خود را داخل یخچال نگهداری می‌كنند-خریداری شود، بهتر است خانواده‌ها هنگام مسافرت و گردش از غذای خانگی استفاده كنند، از سوی دیگر برنج نباید خارج از یخچال نگهداری شود.آگاه با بیان اینكه هنگام گردش و سفر از مصرف آب چشمه‌ها باید خودداری شود، اظهار كرد: ممكن است این آب‌ها به انگل‌هایی مانند آمیب یا ژراردیا آلوده باشند و مصرف آن‌ها باعث ابتلا به عفونت‌های گوارشی شدید با علایمی مانند دل درد و اسهال و خونریزی گوارشی می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و كبد با تاكید بر ضرورت شست وشوی صحیح میوه‌ها و سبزی‌ها پیش از مصرف اظهار كرد: لازم است میوه‌ها ضدعفونی شوند. ساده‌ترین ماده ضدعفونی كننده، مایع ظرفشویی است. با ریختن یكی دو قطره مایع ظرفشویی داخل آبی كه میوه‌ها در آن قرارداده شده‌اند می‌توان تخم انگل‌ها روی میوه‌ها را از بین برد.وی با اشاره به شیوه استفاده صحیح از كنسروها گفت: ممكن است در كنسروها به ویژه ماهی میكروب‌های بی‌هوازی كه خطرناك‌ترین آنها بوتولیسم است، وجود داشته باشند بنابراین باید به ویژه كنسرو ماهی قبل از خوردن 20 دقیقه جوشانده شود.آگاه در پایان توصیه كرد: دست‌های خود را هنگام گردش و مسافرت خوب بشویید. در غیراین صورت ممكن است میكروب‌ها از طریق دست وارد بدن شوند. هنگامی كه آب برای شست‌و شوی دست‌ها در دسترس نیست، از محلول‌های ضدعفونی می‌توان برای این كار استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha