چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 50181

پزشكان معتقدند برخی عوامل تغییرناپذیر نظیر ژنتیك و سابقه پزشكی خانوادگی در افزایش خطر احتمالی ابتلا به سرطان سینه نقش بسیار حیاتی دارند.

سلامت نیوز : خطر ابتلا به سرطان سینه نیز مانند تمام انواع سرطان‌ها با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌كند به طوری كه احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان 30 تا 40 ساله كمتر از یك درصد است در حالی كه در زنان 60 سال به بالا این خطر احتمالی به 3.5 درصد افزایش می‌یابد. اما بررسی‌های دقیق‌تر تایید می‌كند كه علاوه بر این عوامل تغییرناپذیر، فاكتورهای دیگری چون الگوی زندگی نیز تاثیر قابل توجهی در بروز سرطان سینه دارند. برای مثال میزان فعالیت بدنی هر زن در طول روز و به طور كلی در طول عمرش در پیشگیری از ابتلا به این سرطان تاثیر چشمگیری دارد.

از سوی دیگر، پزشكان همواره اهمیت برخورداری از وزن متعادل را در پیشگیری از این سرطان گوشزد می‌كنند چرا كه چاقی و اضافه‌ وزن احتمال ابتلا به سرطان سینه را در دوران یائسگی افزایش می‌دهد. علاوه بر اینها بین احتمال بروز سرطان سینه و میزان ترشح استروژن در بدن، رابطه مستقیم وجود دارد. به این ترتیب فعالیت‌های ورزشی و مصرف قرص‌های هورمونی باعث تغییر در میزان ترشح استروژن در بدن می‌شوند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سایت اینترنتی مركز تخصصی مایوكلینیك در این گزارش تاكید كرده است با كسب آگاهی و دانش لازم در مورد این سرطان و نیز رعایت برخی از نكات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه می‌توان به میزان قابل توجهی خطر بروز این سرطان را كاهش داد.

متخصصان علوم پزشكی در مایوكلینیك توصیه می‌كنند كه سابقه پزشكی خانوادگی خود را مطالعه كنید اما اگر اثری از این بیماری در خانواده خود پیدا نكردید بازهم بی ‌احتیاطی نكنید چون اگر تاكنون هیچ یك از افراد خانواده‌تان به این بیماری مبتلا نشده‌اند به این معنی نیست كه شما از ابتلا به این سرطان در امان هستید.آمارها نشان می دهد كه فقط 10 درصد از سرطان‌های سینه ریشه ارثی دارند. چنانچه نتیجه ارزیابی سابقه خانوادگی‌تان، شما را نگران كرده است یا اگر می‌خواهید از لحاظ تغییرات ژنتیكی موثر بر سرطان سینه تحت آزمایش قرار بگیرید، می‌توانید از یك مشاور ژنتیك كمك بگیرید.این متخصصان تاكید دارند كه برای پیشگیری از سرطان سینه، ورزش را فراموش نكنید. اضافه‌ وزن پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد بنابراین سعی كنید وزن خود را همیشه متعادل و سالم نگه دارید.

مطالعات نشان می دهد كه حتی كمترین فعالیت ورزشی می‌تواند به جلوگیری از سرطان سینه كمك كند. به عبارت دیگر خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه اضافه‌ وزن دارند و ورزش می‌كنند نسبت به زنانی كه اضافه‌ وزن دارند و ورزش نمی‌كنند، بسیار كمتر است. همچنین زنانی كه لاغر هستند و ورزش می‌كنند نسبت به زنانی كه لاغر هستند اما ورزش نمی‌كنند، كمتر با خطر ابتلا به این سرطان مواجهند.یكی دیگر از توصیه‌های این متخصصان این است كه اگر صاحب فرزند شدید حتما نوزاد خود را از شیر مادر تغذیه كنید. اگر به تازگی زایمان كرده‌اید بهتر است كه به جای شیرخشك، خودتان به نوزادتان شیر بدهید. آزمایشات تایید كرده است كه هرچه مدت زمان شیردهی مادر به نوزاد طولانی‌تر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه كمتر خواهد شد.

كارشناسان مركز تخصصی مایوكلینیك هم چنین تاكید دارند كه از درمان‌های هورمونی تركیبی استفاده نكنید اما اگر مجبور به استفاده از این روش‌های درمانی هستید، توصیه می شود كمترین دوز را در كمترین مدت‌ زمان ممكن استفاده كنید. بررسی‌ها نشان داده است خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه پس از یائسگی به طور همزمان از تركیبات استروژن و پروژسترون استفاده می‌كنند به مراتب بیشتر است.علاوه بر اینها یكی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های تشخیص سرطان سینه، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، انجام ماموگرافی است. این آزمایش اطلاعات بسیاری مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد و انجام معاینات دوره‌ای و منظم به ویژه با افزایش سن و پس از یائسگی برای زنان توصیه می‌شود. بعلاوه قد بیش از حد بلند، زندگی در طبقه اجتماعی بالا به دلیل میل به تعویق انداختن زمان حاملگی و كمتر بودن تعداد فرزندان، زودرس بودن تمام زایمان‌ها در فرد، وقوع اولین بارداری پس از 30 سالگی، ابتلا به سرطان رحم، تخمدان یا روده بزرگ و تابش اشعه با دوز بالا به قفسه سینه، از جمله عوامل خطرزای دیگری هستند كه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha