دخانیات بیش از نیمی از مصرف‌ كنندگان خود را به كام مرگ می‌كشاند. به علت پایین بودن قیمت محصولات دخانی و بازاریابی تهاجمی و گسترده صنایع دخانی، پایین بودن آگاهی عمومی از خطرات مرتبط و بی‌ثباتی سیاست‌های عمومی در مقابله با آن، مصرف دخانیات هنوز پدیده‌ای رایج در جهان امروز است. بسیاری از عوارض و آسیب‌های دخانیات پس از گذشت سال‌ها یا حتی چند دهه از شروع مصرف بروز می‌كند. بنابراین اپیدمی بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از دخانیات هنوز به نقطه اوج خود نرسیده است.

سلامت نیوز :دخانیات بیش از نیمی از مصرف‌ كنندگان خود را به كام مرگ می‌كشاند. به علت پایین بودن قیمت محصولات دخانی و بازاریابی تهاجمی و گسترده صنایع دخانی، پایین بودن آگاهی عمومی از خطرات مرتبط و بی‌ثباتی سیاست‌های عمومی در مقابله با آن، مصرف دخانیات هنوز پدیده‌ای رایج در جهان امروز است. بسیاری از عوارض و آسیب‌های دخانیات پس از گذشت سال‌ها یا حتی چند دهه از شروع مصرف بروز می‌كند. بنابراین اپیدمی بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از دخانیات هنوز به نقطه اوج خود نرسیده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ استعمال دخانیات یكی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بهداشت عمومی است كه تاكنون دنیا با آن مواجه بوده است.

حقایقی از دخانیات

- بیش از یك میلیارد نفر از مردم جهان (یك میلیارد و سیصد میلیون) مصرف‌ كننده مواد دخانی هستند.

- اگرچه شیوع مصرف دخانیات در جوامع پیشرفته و با درآمد بالا كاهش یافته است اما درمجموع مصرف دخانیات در دنیا رو به افزایش است.

- اپیدمی دخانیات به سمت كشورهای در حال توسعه رو به گسترش است.

- بیشتر از 80 درصد مصرف‌كنندگان دخانیات در كشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌كنند.

- دخانیات عامل مرگ حدود 6 میلیون نفر از مردم جهان در سال است. تقریبا هر 6 ثانیه یك نفر به علت ابتلا به بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

- دخانیات بیش از نیمی از مصرف‌كنندگان خود را به كام مرگ می‌كشاند.

- دخانیات یكی از 6 عوامل خطر مرگ در دنیا است.

- به علت وجود فاصله زمانی بین شروع مصرف دخانیات و بروز پیامدهای بیماری مربوط به آن، می‌توان گفت كه اپیدمی مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات تازه شروع شده است.

- در قرن بیستم 100 میلیون مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات در دنیا گزارش شده است. پیش‌بینی می‌شود چنانچه روند كنونی ادامه یابد در قرن بیست و یكم شاهد مرگ یك میلیارد نفر از مردم دنیا به علت دخانیات باشیم.

- بدون انجام اقدامات پیشگیرانه تا سال 2030 میلادی، مرگ ناشی از دخانیات به 8 میلیون نفر در سال خواهد رسید كه 80 درصد این موارد در كشورهای در حال توسعه به وقوع می‌پیوندد.

پیشگیری از سرطان

- حداقل یك سوم موارد سرطان قابل پیشگیری است. پیشگیری مقرون به صرفه‌ترین استراتژی كنترل سرطان است و در این میان دخانیات بزرگ‌ترین عامل قابل پیشگیری از سرطان در دنیای امروز شناخته شده است. بین 80 تا 90 درصد مرگ ناشی از سرطان ریه و 30 درصد مرگ ناشی از سایر موارد سرطانی از قبیل حنجره، حفره دهانی، مری و معده در كشورهای در حال توسعه به علت مصرف دخانیات اتفاق می‌افتد.

- جهت‌گیری صنایع دخانی در بازاریابی محصولات خود به سمت جوانان و بزرگسالان كشورهای در حال توسعه است. با توجه به اینكه اغلب زنان، جوانان و نوجوانان دختر این منطقه در حال حاضر به دلیل شرایط قومی و فرهنگی مصرف‌ كننده مواد دخانی نیستند، این صنایع تمام تلاش خود را برای ورود به این بازار بالقوه انجام می‌دهند.

- اپیدمی دخانیات ساخته دست انسان و قابل پیشگیری است. تنها 5 درصد از جمعیت جهان در كشورهایی زندگی می‌كنند كه قوانین كنترل دخانیات در آن كشورها به طور خاص جاری بوده و تدابیر موثر مداخلات برای كاهش مصرف دخانیات در آنها در حال انجام است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha