براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی به دنبال وجود زباله‌های تیز و برنده در تركیب زباله‌های عادی 21‌میلیون مورد هپاتیت C، دو‌میلیون هپاتیت B و 160‌هزار مورد HIV از طریق زباله‌های خطرناك در مخازن عادی منتقل می‌شود. به این ترتیب بسیاری از كودكانی كه این روزها از سوی پیمانكاران شهرداری تهران در فرآیند تفكیك دستی زباله به كار گرفته می‌شوند نیز در معرض ابتلای به این بیماری‏ها هستند.

سلامت نیوز :براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی به دنبال وجود زباله‌های تیز و برنده در تركیب زباله‌های عادی 21‌میلیون مورد هپاتیت C، دو‌میلیون هپاتیت B و 160‌هزار مورد HIV از طریق زباله‌های خطرناك در مخازن عادی منتقل می‌شود. به این ترتیب بسیاری از كودكانی كه این روزها از سوی پیمانكاران شهرداری تهران در فرآیند تفكیك دستی زباله به كار گرفته می‌شوند نیز در معرض ابتلای به این بیماری‏ها هستند.
با این وجود هنوز بسیاری از پیمانكاران شهرداری تهران به شكل غیرقانونی از كودكان و به‌ویژه كودكان اتباع افغان برای این مورد بهره‌برداری می‌كنند. فعالان حقوق كودك بارها در این زمینه تذكر داده و از مسوولان شهرداری خواسته‌اند تا دست‌كم برای محافظت كودكان در برابر ابتلای به بیماری، دستكش در اختیار آنها قرار گیرد.
در همین زمینه معصومه ‌آباد، رییس كمیته شهر دوستدار كودك شورای شهر تهران از سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درخواست كرد تا پیمانكارانی كه از نوجوانان برای تفكیك زباله استفاده می‌كنند را منع قرارداد كند.
او پیش از این نیز تاكید كرده بود كه سازمان مدیریت پسماند به ما قول همكاری داده اما با این حال هنوز در گوشه و كنار شهر كودكانی را می‌توان دید كه برای تفكیك زباله تا كمر در سطل‏های زباله آویزان شده‌اند.
اعضای شورای شهر تهران در ادامه نسبت به بررسی لایحه «اصلاح مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشكی، صنعتی و كشاورزی در شهر تهران » اقدام كردند.
با این وضعیت تورمی شهرداری به فكر افزایش هزینه‌های پسماند نباشد
«محمدعلی نجفی» با مخالفت با افزایش بهای پسماندها تاكید دارد كه شهرداری در بحث هزینه‌ها می‌تواند در بسیاری از جاها صرفه‌جویی كند و در مدیریت شهری حمایت‌های ویژه‌ای را از خانواده‌ها در شرایط فعلی و وضعیت تورم انجام دهد.
شهرداری تهران هر سال با بسته پیشنهادی مبتنی بر افزایش هزینه‌های بهای پسماند به شورای شهر می‏آید و مخالفت اعضای شورا نیز، اتفاق تكراری دیگری در برابر این بسته پیشنهادی است.
مشكل پسماندهای ویژه بیمارستانی حل نشده است
رسول خادم، رییس كمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران در همین زمینه می‌گوید: «شهرداری فراتر از تعهد خود و با در نظر گرفتن تعرفه‌های ریالی كه به تصویب شورا رسیده، اقدام به جمع‌آوری پسماندهای ویژه كرده و با دریافت بهایی، نسبت به جمع‌آوری زباله‌های ویژه بیمارستانی اقدام می‌كند.»
همیشه بر سر مساله پسماندهای ویژه دعوایی بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت بهداشت وجود دارد، خادم تاكید دارد كه با وجود اقداماتی كه برای حل این مساله انجام شده، هنوز سازمان محیط‌زیست در این‌باره به جمع‌بندی نرسیده و موضوع پسماندهای ویژه بیمارستانی همچنان به عنوان یك مشكل در شهرداری به قوت خود باقی است.
به گفته او، تولید‌كننده زباله‌های ویژه، نسبت به تفكیك زباله عادی و خطرناك اقدام نمی‌كردند و این مساله فرآیند بازیافت را با مشكل مواجه می‌كرد، به این ترتیب تعرفه‌هایی پیش‌بینی شد تا با كمك دادستانی كل كشور و ابزارهای حقوقی و قضایی، دست‌كم تولیدكنندگان زباله‌های ویژه وادار به تفكیك شوند؛ اما این موضوع هم پس از یك دوره، متوقف شد.
جمع‌بندی كمیسیون برنامه و بودجه این است كه شهرداری لایحه خود را پس بگیرد یا فعلا مسكوت بماند تا بتوان به شیوه اثربخشی به مشكل پسماندهای ویژه رسیدگی كرد.
نظام استانداردی برای بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی نداریم
ابتكار با بیان اینكه سازمان مدیریت پسماند به عنوان یك پیمانكار در قبال دریافت وجه نسبت به جمع‌آوری و امحای پسماندهای بیمارستانی اقدام می‌كند، می‌افزاید: «نظام ویژه‌ای برای بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی به صورت استاندارد هنوز وجود ندارد و به همین دلیل سازمان محیط‌زیست در حال تعیین تكلیف برای فرآیندهای این موضوع است. پیشنهاد ما این است تا لایحه شهرداری تهران مسكوت بماند و سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین تكلیف نهایی درخصوص پسماندهای بیمارستانی را از طریق پیش‌بینی ضوابط و برنامه‌هایی میسر كند.»
به گفته او، حتی اگر همه بیمارستان‌ها دستگاه اتوكلاو داشته باشند، این روش راه‌حل نهایی مدیریت پسماندهای بیمارستانی نیست و این موضوع را همه كارشناسان قبول دارند. در نهایت بررسی لایحه اصلاح مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشكی، صنعتی و كشاورزی در شهر تهران به مدت سه‌ماه مسكوت ماند.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha