علاوه بر درد و رنجی كه این دسته از بیماران تحمل می‌كنند مشكلاتی است كه پس از ابتلا به بیماری با آن مواجه هستند.به گفته كارشناسان خیلی از بیماران سرطانی دچار افسردگی و اضطراب در حد بالینی هستند و همچنین به دلیل كاهش درآمد و لزوم تامین مخارج سرطان، آسیب شدیدی به عملكرد اقتصادی خانواده وارد می‌شود.

سلامت نیوز :عصر حاضر دوره بروز بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای است كه یكی از این بیماری‌ها سرطان است كه عواملی مانند شیوه زندگی و الگوی غذایی ناسالم در بروز آن نقش دارد و موجب می‌شود، فرد با دارابودن استعداد و زمینه ژنتیكی و دیگر عوامل محیطی بیش‌تر در معرض خطر قرار گیرد. به گفته كارشناسان سرطان از جمله بیماری‌های ناراحت‌كننده‌ای است كه اگر به‌زودی تشخیص داده شود به‌راحتی قابل كنترل است. اما مشكل اساسی این بیماران زمانی نمایان می‌شود كه بیماری به حدی می‌رسد كه تنها صرف هزینه‌های هنگفت راهگشا است.

علاوه بر درد و رنجی كه این دسته از بیماران تحمل می‌كنند مشكلاتی است كه پس از ابتلا به بیماری با آن مواجه هستند.به گفته كارشناسان خیلی از بیماران سرطانی دچار افسردگی و اضطراب در حد بالینی هستند و همچنین به دلیل كاهش درآمد و لزوم تامین مخارج سرطان، آسیب شدیدی به عملكرد اقتصادی خانواده وارد می‌شود.
طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۷۰ درصد مرگ ناشی از بیماری سرطان در كشورهایی رخ می‌دهد كه از نظر اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار ندارند. این روزها هزینه یكی از داروهای اساسی بیماران سرطانی به نام هرسپتین در بازار آزاد بیش از سه میلیون تومان است این در حالی است كه پیش از این وزیر بهداشت و درمان از ورود ۲۰۰ قلم داروی سرطانی تحت پوشش بیمه خبر داده بود.

۱۰درصد یارانه‌ها برای بیماران سرطانی
انوشیروان محسنی بندپی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم در این رابطه به «ملت ما» می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌هایی كه در مجلس انجام شد قرار بر این بود كه ۵ بیماری شایع سرطان مری، معده، كرون، روده و پستان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند او افزود: طبق برنامه‌ریزی قرار بر این بود ۱۰ درصد مبلغ هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع اختصاص یابد و كلیه هزینه‌های این بیماران از این راه تامین شود این عضو سابق مجلس با بیان این‌كه این بودجه در مجلس تصویب شد می‌گوید:
اگر دولت همكاری كرده و این پول را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد این امیدواری وجود دارد كه هر ماه ۱۰ در صد از كل مبلغ هدفمندی یارانه‌ها در راه هزینه این بیماران مصرف شود تا وزارت بهداشت به‌راحتی بتواند برنامه‌های خود را در زمینه درمان بیماران صعب العلاج و پزشك خانواده اجرایی نماید.

هیچ بهانه‌ای در سلامت پذیرفتنی نیست
محسنی بند پی با اشاره به این‌كه پرداختن به موضوع سلامت جامعه هیچ بهانه‌ای نمی‌پذیرد عنوان می‌كند: بیش از ۱۸ درصد مردم جامعه به دلیل نداشتن پول به بیمارستان برای درمان بیماری‌های خود چه سطحی و چه با اهمیت مراجعه نمی‌كنند حتی ۳درصد از روستاییان برای تامین هزینه‌های خود مجبور به فروش سرمایه‌های زندگی خود می‌شوند و زیر خط فقر قرار می‌گیرند این نماینده سابق مجلس می‌افزاید: برآورد ما از هزینه درمان سرطان پستان در زنان ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان است چراكه نیاز به ۱۸ دوره تزریق آمپول هرسپتین دارند كه در بازار آزاد هر یك آمپول آن حدود سه میلیون و ششصد هزار تومان است.

او با ابراز تاسف از شرایط موجود معتقد است: هرچند دستگاه‌های اجرایی و قانونگذار در پی ساماندهی وضع موجود به سود بیماران مبتلا به دردهای صعب العلاج هستند اما این كافی نیست، محسنی بند پی با بیان این‌كه رفع مشكل نظام سلامت در گرو تامین پول حاصل از ۱۰ درصد یارانه‌ها است می‌گوید: گرفتاری بیمارانی كه با سرطان و دردهای غیرقابل تحمل دست به گریبان هستند تنها با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه قابل تحمل است او با ابراز امیدواری به تحقق وعده‌های داده شده می‌گوید:
اگر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مسیر اصلی خود محقق شود ما با كاهش گلایه و ناراحتی بیماران مواجه خواهیم شد و گامی موثر در پیشبرد وضع سلامت جامعه برخواهیم داشت. گلایه بیماران سرطانی نه تنها از سوی خود بیماران بلكه از سوی بنیاد امور بیماری‌های خاص شنیدنی است.

گلایه بیماران از گرانی داروها
قاسم فامیلی معاون هماهنگی این بنیاد در گفت‌وگو با «ملت ما» می‌گوید: یكی از انواع شایع بیماری‌های سرطان مربوط به سرطان پستان در زنان است كه داروی مربوط به این بیماری در گروه داروهای تحت پوشش بیمه قرار ندارد و هر بار تزریق این آمپول به بیش از سه میلیون تومان هزینه نیاز دارد. او با ابراز ناراحتی از افزایش گلایه بیماران می‌افزاید: هر روز با گلایه بیماران از عدم توانایی مالی در تامین هزینه بیماری سرطان در انواع مختلف آن مواجه هستیم.
فامیلی با اشاره به پیگیری‌های بنیاد امور بیماری‌های خاص می‌گوید: مكاتباتی با سازمان‌های مختلف برای به اجرا درآمدن پیشنهادات ارایه شده داشته‌ایم اما هنوز عملیاتی نشده است وامیدواریم بحث ورود داروهای تحت پوشش بیمه كه از سوی وزیر بهداشت عنوان شد به‌زودی عملی شود.

نبود مراكز دولتی رادیوتراپی برای بیماران
هادی صالح، معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد امور بیماری‌های خاص با اشاره به مشكلات بیماران سرطانی در كشور می‌گوید: نبود مراكز دولتی رادیوتراپی یكی از دغدغه‌های اصلی بیماران سرطانی شمرده می‌شود. او با بیان این‌كه هر بیمار سرطانی بیش از صد میلیون تومان هزینه دارد می‌افزاید: هرچند بخشی از این هزینه از سوی دولت برای بیماران پرداخت می‌شود اما این میزان كفایت ناتوانی اقتصادی این بیماران را نمی‌كند.

ماهانه ۱۱ میلیون هزینه دارو
كم نیستند بیمارانی كه از درد فقر و نداری هر روز بر پیشرفت بیماری آنها افزوده می‌شود. نمونه‌ای از آنها مادری سرطانی است كه چون نمی‌تواند پول دارو و درمانش را تهیه كند حسابی نا امید شده است. به گزارش مهر، او در ارتباط با هزینه‌های درمان و دارو می‌گوید: متاسفانه به دلیل عدم توانایی مالی نمی‌توانم داروهای اصلی كه خارجی هستند و تحت پوشش بیمه نیستند را تهیه كنم و تنها برخی از داروهای بیمه‌ای را مصرف می‌كنم.
او درباره این‌كه آیا تا به حال از سوی هیچ نهاد و سازمانی برای تامین هزینه‌های درمانی حمایت شده است، می‌افزاید: شنیده بودم كه می‌گفتند بیماران سرطانی جزو بیماران خاص هستند و هزینه‌های درمان و داروی آنها رایگان است اما وقتی به مركز بیماران خاص مراجعه كردم، به من گفتند كه چنین چیزی به ما گفته نشده و نمی‌توانیم كمكی به شما بكنیم. به سازمان غذا و دارو هم مراجعه كردم تا شاید بتوانم داروهایم را تهیه كنم اما جوابی كه به من دادند این بود كه اگر یك دوره كامل درمان را انجام دهم، ۱۰ درصد هزینه آن را پرداخت می‌كنند.
این مادر سرطانی كه ساكن كرج است، با گلایه از گران بودن قیمت داروهای بیماران سرطانی و هزینه‌های سرسام آور درمان این قبیل بیماران در كشور، می‌گوید: هزینه یك دوره كامل درمان من تا سال گذشته بیش از ۸ میلیون بود كه در حال حاضر با افزایش قیمت دارو، این رقم به حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون رسیده است. من چطور این همه پول را تهیه كنم كه بخواهند ۱۰ درصدش را به من بدهند؟او، هزینه تامین داروهای بیمه‌ای در حدود ۲ میلیون تومان اعلام می‌كند و می‌افزاید:
چون توده بدخیم است باید هر ۱۵ روز یك‌بار شیمی درمانی كنم. متاسفانه از وضع خودم ناامید شده‌ام چون مشكلاتم آن‌قدر زیاد است كه احساس خوبی ندارم و همه‌اش فكر می‌كنم چرا باید زنده بمانم كه خانواده‌ام را اذیت كنم. این مادر ۴۴ ساله با انتقاد از عدم توجه مسئولان به وضع بیمارانی كه دچار هزینه‌های سنگین درمان و دارو هستند، می‌گوید: در انجمن بیماران سرطانی پرونده دارم به این امید كه بتوانم از حمایتهای انجمن برخوردار شوم اما به من می‌گویند خودت برو آدم خیر پیدا كن كه كمكت كند.
این مادر سرطانی می‌گوید: متخصصان آنكلوژی بیماری من را صعب العلاج تشخیص داده‌اند چون توده از نوع بدخیم است و اگر درمان قطع شود، توده رشد می‌كند و در نتیجه مشكلات بیش‌تر می‌شود. ۴۵ روز قبل وقتی آخرین اسكن را انجام دادم، پزشك معالجم گفت كه به‌زودی بینایی چشم راستم را نیز از دست خواهم داد.
منبع : پایگاه خبری الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha