اضطراب، افسردگی و یا رفتارهای وسواسی مادر می تواند باعث كم اشتهایی و بدغذایی كودك شود و بسیاری از مشكلات رفتاری، خلقی و تغذیه ای كودكان را ایجاد كند.

سلامت نیوز : سعیده معانی كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به این كه سلامت روانی مادر نقش عمده ای در تغذیه كودك دارد،‌ اظهار داشت:‌ به دلیل این كه مغز فعال كودك آماده دریافت همه پیام های محیط زندگی و اطرافیان است عادات خوب غذایی هم باید از سنین پایین به كودك آموزش داده شود و همه افراد بزرگتر خانواده باید بدانند رفتارهای غذایی آنان می تواند برای افراد كوچكتر خانواده الگو باشد.

وی افزود:‌ بهتر است والدین هنگام صرف غذا خوردن كودك، محیط را برایش دلپذیر كنند. كودك باید غذا را سر میز و یا سر سفره خانواده، در محیطی تمیز، آرام، دوستانه، راحت و خوشایند صرف كند تا ضمن این كه از غذا خوردن همراه با دیگران لذت می برد، طرز غذا خوردن و نحوه استفاده از قاشق، چنگال و لیوان را نیز بیاموزد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ معانی تصریح كرد: بهتر است كودك را به جای اجبار، تشویق به غذا خوردن كرد زیرا علاقه به غذا خوردن زمانی به وجود می آید كه غذا به صورت جالب ارائه شود و كودك ببیند كه دیگران هم غذاهای متنوع یا جدید را با لذت می خورند. به گفته این كارشناس تغذیه، در ابتدا كودك 1 تا 2 ساله ممكن است برای گرفتن یا برداشتن غذا از انگشتانش استفاده كند ولی به تدریج می تواند در گرفتن قاشق، چنگال و لیوان مهارت پیدا كند همچنین والدین باید كودك را به ویژه در شروع غذا كه گرسنه است، تشویق كنند تا علیرغم ریخت و پاشی كه می كند خودش غذا بخورد و مهارت و اعتماد به نفس پیدا كند، سپس وقتی از غذا خوردن خسته شد او را كمك كنند. وی خاطرنشان كرد: والدین نباید هنگام غذا دادن با كودك دعوا كنند و برای غذا خوردن جایزه تعیین كنند و اجازه دهند كه در مورد سیر شدنش خودش تصمیم بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha