برای نشان دادن خود به دیگران برای خود قالبی از زمینه‌های امنیت و تدافع ساخته و خود را از پشت آن قالب طوری به مردم نشان داده‌ایم که اصلاً ربطی به خود واقعی ما نداشته است.

سلامت نیوز : جرات و قدرت ترجمه افکار و احساسات خود به صورت گفتار؛ به طوری‌که دیگران بتوانند شما را بشناسند و شما بتوانید خود را بشناسید؛ یکی از راه‌های قدرتمند و هیجان انگیز ایجاد ارتباط است. این مطلب درباره توانایی بیان حرف دل یا منظور اصلی خود و اهمیت آن در رسیدن شما به نیازهای مهمتان است. قبل از بحث درباره فوائد و خطرات این روش بیایید به روش‌های معمول ایجاد ارتباط با دیگران برای رسیدن به نیازهای خودمان نگاهی بیاندازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ ما به طور معمول می‌پنداریم با دیگران به صورتی باز و صادقانه حرف می‌زنیم؛ مگر این‌که قصداً و عمداً بخواهیم آن‌ها را گول بزنیم. اما در حقیقت برای بیشتر ما ایجاد ارتباط روشن و صادقانه با دیگران چیزی غیر معمول است. ما بیشتر مایلیم با مردم از طریق نقش هایمان ارتباط برقرار کنیم، نه حقیقت وجودیمان.در تمام طول زندگی، به ما آموخته ‌اند که باید خود حقیقی‌مان، افکار، احساسات و عقایدمان را پنهان سازیم. از نخستین سال‌های زندگی این پیام بارها و بارها در گوش ما طنین انداخته است که برای نشان دادن خود به دیگران راه‌های قابل قبول و غیر قابل قبول وجود دارد. باید خود را طوری تربیت کنیم که برای دیگران قابل قبول باشیم. از این طریق به آرامی اما به صورتی مطمئن برای خود قالبی از زمینه‌های امنیت و تدافع ساخته و خود را از پشت آن قالب طوری به مردم نشان داده‌ایم که اصلاً ربطی به خود واقعی ما نداشته است.

فوائد بیان منظور خود (حرف دل را زدن)
مهمترین فایده حرف دل را به دیگران زدن این است که شما را قادر می‌سازد که با خودتان خواسته‌ها، عقاید و نظراتتان در ارتباط نزدیک باشید. روال در میان گذاشتن یک نظریه با دیگران کاملاً با روال فکر کردن در مورد آن متفاوت است. وقتی مطلبی را با صدای بلند ادا می کنید، شکل آن تغییر می‌کند. شاید شما هم با این تجربه که مساله‌ای را در ذهن خود بارها و بارها تکرار می‌کنید تا آنجا که مرتباً بزرگ و بزرگتر شده و خیلی بدتر به نظر می‌رسد روبه رو شده باشید. در ذهن موضوع را تصور کرده و عکس العمل دیگران را به نظر آورده‌اید. بعداً وقتی مساله را برای دیگران گفته‌اید، نتیجه‌اش به کلی فرق کرده است. از طریق تجربه حرف دل را به زبان آوردن، فوراً خودتان را می‌شناسید و بعداً با صحت بیشتری می‌توانید در مورد چگونگی احساس خودتان فکر کنید و از آن طریق موقعیت بهتری برای گسترش امکانات وجودی خودتان از راه‌های تازه و هیجان انگیز پیدا می‌کنید.

وقتی همیشه احساس خود را بیان کنید، یکی از فایده‌های جانبی‌اش این است که همیشه در حال زندگی می‌کنید، وقتی بتوانید دائماً با خودتان در ارتباطی نزدیک باقی بمایند می‌توانید به نیازهای فعلی و جاریتان برسید. شکست در ایجاد ارتباط فی‌البداهه باعث می‌شود که یا در گذشته زندگی کنید و یا در آینده. در درونتان با افکار، احساسات و نیازهای برآورده نشده‌تان کشمکش دارید و نمی‌توانید با آنها کنار بیائید. از آن گذشته بیان حرف دلتان بیشتر امکان استفاده از کمک دیگران را در زمان نیاز به شما می‌دهد. وقتی دیگران بدانند شما چه می‌خواهید، بیشتر می‌توانید برای رسیدن به خواسته‌هایتان با شما همکاری یا کمک کنند. اغلب ما دچار این اشتباه می‌شویم که خیال می‌کنیم دیگران آن‌قدر ما را خوب می‌شناسند که می‌دانند چه احساسی داریم یا چه می‌خواهیم و لازم نیست خودمان به آن‌ها بگوئیم. در رابطه‌های نزدیک، قصور در بیان نیازهای خودمان ممکن است به‌وجود آورنده آثار منفی ماندگار شود.

بیان حرف دل خود، از طرف دیگر باعث می‌شود شما آدم جالب‌تری باشید. تظاهر و پوشش‌هایی که مردم برای خود به‌وجود می‌آورند، بسیار کمتر از خود واقعیتشان جالب هستند. وقتی ما در بیان صادقانه حالات و عقاید مشخص و اختصاصی خودمان شکست می‌خوریم، هویت خود را انکار کرده‌ایم. برخوردهای ما یکنواخت و سطحی می‌شود و هیجان افکار، احساسات و تجربیاتمان در فیلتر جا می‌ماند. یکی دیگر از فوائد حرف دل را زدن افزوده شدن به اعتماد به نفس است. اگر شما جرات باز بودن و صادق بودن با دیگران را داشته باشید، به صورت غیر قابل تصوری درباره خودتان احساس بهتری خواهید داشت؛ مخصوصاً در مورد عقاید و مواردی که برایتان اهمیت زیادی دارد. با کاربرد مداوم بیان حرف دلتان و رسیدن به موفقیت هایی که در نتیجه آن حاصل می‌شود اعتماد به نفس و عزت نفس شما هم متداوماً بیشتر می‌شود و این کار هر بار برایتان آسانتر می‌شود.

تحقیقات بسیار نشان می‌دهد که صداقت و بیان حرف دل عملی متقابل است وقتی شما مشتاقید که آنچه را که حس می‌کنید بگوئید به دیگران هم این جرات را می‌دهید که صادق باشند. بسیاری از روابط شما عمیق‌تر می‌شوند. بسیاری از سوتفاهم‌ها روشن می‌شوند و از سوء تفاهم‌های آینده پیش گیری به عمل می‌آید. رنچش‌ها و به بن بست رسیدن‌ها نقصان می‌یابند. وقتی شما علائق متقابلی را که برایتان تازگی دارند کشف می‌کنید، ابعاد دوستی ها و فعالیت های شما فزونی می یابند. وقتی دیگران با صداقت بیشتری حرف می زنند به خودشان نزدیکتر شده و رفته رفته برای زندگی خودشان و رسیدن به نیازهای مهمشان مسئولیت بیشتری می پذیرند.


خطرات بیان حرف دل
بیان احساس واقعی ممکن است عدم توافق ها و اختلافات را به سطح بیاورد. اینها همان مخالفت‌های و سوءتفاهم هایی هستند که شما در گذشته با حرف نزدن درباره آنها برویشان سرپوش می گذاشتید. وقتی شما به شهامت بیان آنچه به آن اعتقاد دارید یا چگونگی احساستان در موارد به‌خصوص می رسید دیگر جایی برای شک باقی نمی‌گذارید. آن وقت ممکن است بعضی ها نتوانند حرفهایتان را تحمل کنند و حتی شما را طرد کنند.

به این ترتیب این خطر وجود دارد که بعضی از رابطه‌های شما تغییر یابد یا به پایان برسد. اشتیاق و جرات شما در بیان آنچه که واقعاً حس می کنید، مخصوصاً در مواردی که در گذشته بی‌تفاوت از آن گذشته اید، ممکن است باعث تغییراتی شود که شما انتظارش را نداشته یا آماده روبه‌رویی با آن نباشید. معمولاً صادقانه حرف زدن لحظه حقیقت در رابطه است. مخصوصاً وقتی قبلاً کمتر رابطه متقابل صادقانه ای وجود داشته است. وقتی یک نفر بالاخره جرات بیان احساسات صادقانه اش را می یابد، تمام تظاهرات گذشته از میان می رود و رابطه نمی تواند به موجودیت خود ادامه دهد.

کاملاً واضح است، قبل از اینکه بخواهید احساسات و نیازهایتان را با دیگران در میان بگذارید باید به آن‌ها اعتماد داشته باشید. مسلماً دوست ندارید دلتان را جلوی مردمی بگشائید که احتمال دارد به شما بخندند، انتقاد کنند، بی‌محلی کنند یا آنچه را در مورد خودتان به آن‌ها گفته اید بازگو نمایند. اما وقتی به کسی اعتماد می کنید روی تعهد او به ارتباط حساب می کنید، به تدریج که اعتقادتان مستحکم تر می شود رابطه تان هم رشد می یابد. به یاد داشته باشید موفقیت شما در وادار کردن دیگری به گوش دادن به شما و کمک به رسیدن شما به خواسته تان از این طریق، نه تنها بستگی به قدرت شما در بیان روش و صادقانه افکار خودتان دارد، بلکه وابسته به خواست و قدرت شما در گوش دادن به دیگران و دادن موقعیت ابراز عقیده به آن‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha