چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 50231

قائم مقام مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات گفت: سیگارهای الکترونیک وسیله مناسبی برای ترک سیگار نیستند. عادت فرد به سیگار کشیدن را بیشتر می‌کنند در عین حال کادمیم و نیتروزامین این سیگارها سرطان‌زاست.

سلامت نیوز : هومن شریفی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در سال‌های گذشته با هشدارهای بهداشتی و نصب آنها روی سیگارها موفق شدیم مصرف دخانیات را 10 درصد کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ولی این مسئله را نباید از یاد ببریم که با یک اپیدمی در حال رشد مصرف دخانیات روبه‌رو هستیم و خطر دخانیات چه به صورت ثابت و چه به صورت نوپدیدی و بازپدید هر روز ما را تهدید می‌کند.این متخصص اعتیاد شناسی تصریح کرد: به عنوان مثال قلیان را در دهه گذشته دوباره مطرح کرده و تلاش می‌کنند آن را به عنوان یک امر نسبتاً عادی در بین قشر جوان جا بیندازند.شریفی تبلیغات ماهواره‌‌ای را از دیگر مشکلات پیش‌رو در افزایش مصرف دخانیات دانست و گفت: این تبلیغات هیچ پشتوانه بهداشتی ندارد به عنوان مثال تبلیغ سیگارهای الکترونیک که در سطح داروخانه‌ها توزیع گسترده‌ای داشته و در حال فروش است. این سیگارها به هیچ عنوان اجازه مصرف ندارند و مورد تایید وزارت بهداشت هم نیستند.

وی افزود: یک سیگار الکترونیک جایگزین مانند خود سیگار است و وقتی می‌خواهیم مصرف سیگار را پایین بیاوریم چیزی را جایگزین می‌کنیم که چه بسا مضرتر از خود سیگار است.چرا که سیگارهای الکترونیکی حاوی کادمیم و مواد نیتروزآمینی هستند که ماده‌‌ای سرطان‌زا است که نه تنها به ترک سیگار کمک نمی‌کند بلکه بسیار نیز خطرناک است.شریفی افزود: قبلاً فرد سیگاری وقتی به جایی مراجعه می‌کرد و استفاده سیگار ممنوع بود، سیگار نمی‌کشید ولی الان سیگار الکترونیک را به همراه می‌برند و به این ترتیب میزان وابستگی به سیگار نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش هم پیدا می‌کند.وی بهترین جایگزین ترک سیگار را روش‌های استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: قرص‌های جدید نیکوتین معروف به آدامس ترک سیگار اکنون در بازار موجود است که حاوی یک میلی‌گرم نیکوتین هستند و می‌توان با استفاده از این مواد سیگار را ترک کرد بدون آنکه 4 هزار ماده سمی که در سیگار و قلیان وجود دارد را به بدن تحمیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha